Sofies Wellness

Alla inlägg den 25 november 2011

Av Sofie - 25 november 2011 20:15

 


Lättprodukter-bra eller dåligt?


Något som debatteras för fullt. Man kan tro att lättprodukterna är bättre, mindre fett=mindre energi, eller? Ett bra svar på det fick jag läsa i senaste ToppHälsa som kom ut i veckan.


   

          


Min slutsats efter att ha läsa detta:

Ofta när man gör om feta produkter till "lättprodukter" så måste man kompletera det borttagna fettet med något annat, då blir det ofta en massa tillsatser och annat som är dåligt för kroppen. Detta gäller främst creme fraiche, grädde och majonäs, då är det bättre att köpa den orginala feta varianten. Fett är faktiskt inte alls farligt som en del tror, det ger bra mättnad och kroppen behöver det, men som allt annat man äter så är lagom bäst. Sedan finns det lättprodukter som inte innehåller några tillsatser, som t.ex mjölk, naturell lätt yoghurt (!naturell! inte den sötade minifett varianten med en massa tillsatser och socker) och kesella/kvarg. Då är det bättre att äta lättprodukterna och få i sig fett med bättre fetter genom t.ex nötter och olja, som det är fleromättade fetter i.

Det enklaste sättet att veta om man ska köpa den vanliga eller lätta varianten är att kolla på ingredienslistan. Om listan är längre på den lätta jämfört med vanliga rekomenderas den inte att köpas.


Vad är era åsikter kring detta? Den nya trenden är ju att äta LCHF, man äter nästan inga kolhydrater utan kompleterar det med extra fett och feta produkter. Visst det kanske fungerar för folk som har haft sockersugproblem och är överviktiga och behöver gå ner i vikt. Men kolhydrater är ju kroppens bränsle och för att orka träna och vara pigg behöver iallafall jag kolhydrater. Sen är det skillnad på kolhydrater och kolhydrater, det finns läsk/godis/kakor men även matvete/bulgur/äpplen/knäckebröd/potatis/gröt osv.


    


Jag är själv prenumerant på ToppHälsa och jag gillar verkligen den tidningen. Men jag är irriterad på att inne i tidningen skrivs allt med en sådan sund inställning, att god hälsa handlar om en livslångbalans mellan träning, bra kost, att psykiskt må bra, självförtroende och att ha bra människor omkring sig (sådant som jag håller med om). Men alltid på framsidan ska det stå något som "så här rasar du i vikt", "få snabbt koll på kalorierna" eller "gå ner i vikt och få din drömkropp", sådant (vikt och kalorier) som de sedan skriver inuti inte är det viktigaste utan att må bra och ha en hälsosam kropp. Det är som att de måste skriva sådant på framsidan för att fler ska köpa tidningen eller något, irriterande tycker jag...


Av Sofie - 25 november 2011 07:50


   


x Stekt gröt (gröt på rågflingor, 1/2 mosad banan, salladsmixfrön (blandning av solroskärnor, pumpakärnor, pinjenötter) och gojibär) med tärnad kiwi, naturell yoghurt och kokosflingor


Fick för mig att kalla gröten Xtra allt när jag gjorde den, jag vet inte varför, antagligen för att jag blandade i så mycket olika saker. Kombinationer varm banan, olika frön och gojibär i gröt var faktiskt gott.

Här är en liten bildserie hur man gör stekt gröt för er som inte läst min blogg så länge:

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/08/30/6136900-stekt-grot-till-frukost-gott-eller-inte/


Idag så har jag endast lektioner på förmiddagen (varav 1 prov...) och sen ska vi till gymnasiemässan. Det är nog bra, jag har ingen aning om vad jag vill gå. Någon som har något bra tips?


Ha en fin fredag nu allesammans!


    

Med dagens tidning såklart

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards