Sofies Wellness

Alla inlägg den 8 november 2011

Av Sofie - 8 november 2011 17:15


   


Banankaka med choklad och mandel


3 dl dinkelfullkornsmjöl

2 dl fiberhavregryn

3 msk linfrön

2 dl grovhackade mandlar

3/4 dl kakao

2 tsk bikarbonat

2 tsk malen kardemumma

2 ägg

2 stora mogna bananer (eller 3 mindre)

3/4 dl rapsolja

3 dl naturell yoghurt

2 msk flytande honung

kokosflingor och rapsolja till formen

 

1. Sätt ugnen på 175 g.

2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke. Vispa äggen med elvisp i en annan bunke. Mosa bananerna. Blanda ner äggen och bananerna i bunken. Rör ner olja, yoghurt och honung och blanda noga.

3. Smörj en rund bakform med olja och bröa med kokosflingor. Häll i smeten och grädda i mitten av ugnen i ca 50 min!


 

Vi åt kakan med vanilj turkisk yoghurt (vaniljpulver+turkisk yoghurt) och efter att bilden togs hade vi även på lite extra honung för att göra det lite sötare (kakan innehåller ju nämligen inget rent socker utan sötman kommer får honung och banan), jag tror säkert att det skulle vara gott att annars ha grädde och bär till kakan, och man kan säkert skära den itu så att man får två tårtbottnar att fylla med god fyllning


     

Recept kommer ur Hälsokokboken, en kokbok med en massa smarriga recept som jag verkligen kan rekomendera :D  

Av Sofie - 8 november 2011 07:55


Jag haft min blogg i ungefär ett halv år nu. Och jag vill bara veta vad ni tycker? Något som jag borde skriva mer eller mindre om? Mer eller mindre recept? Nu skriver jag nästan enbart om mat, förut skrev jag en del om träning också. Jag slutade med det eftersom jag tyckte det blev så tråkigt med inlägg där det bara stod "nu har jag varit och tränat... och det gick såhär...". Men nu har jag fått lite kommentar där man saknar mina sådanna träninginlägg och de inte vill att jag bara ska skriva matinlägg. Men vad tycker ni om det?


Det vore kul att höra vad ni alla tycker! Så kommentera detta inlägg (klicka på kommentarer till höger om rubriken) eller skriv ett litet mejl till foodandhealthinmyway@yahoo.se


Glöm inte heller att följa mig på bloglovin för att inte missa nya inlägg

http://www.bloglovin.com/blog/2602887/food-and-health-in-my-way/follow


Ni ska även få några bilder på dagens grötfrukost:

   


x Råggröt (på rågflingor, linfrön, kardemumma och äggvita) med jordgubbar, banankesella (mosade banan+kesella) och hackade cashewnötter


Förra veckan testade jag att blanda i ett rått ägg i gröten, och det blev inte så gott eftersom den fick äggsmak. Då fick jag en kommentar att man ska bara ha äggvitan i, så jag testade det idag och äggsmaken försvann helt. Tack för tipset! I äggvita finns protein och andra bra näringsämnen som man får på så sätt i sig.


NU skola! Förmiddagen ser ut såhär: gympa och sedan dubbeltimme i hemkunskap, det blir en skön morgon!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards