Sofies Wellness

Alla inlägg den 14 november 2011

Av Sofie - 14 november 2011 20:18


   


Efter skolan idag hade jag inget särskilt för mig utan tiden fick ägnas till en bakeftermiddag hemma. Jag gjorde egen granola/krispig müsli (som blev helt över förväntan) och bakade dubbelsats mellanmålskakor, och exprimenterade mig till två nya supergoda smaksättningar till kakorna.


Receptet på den krispiga müslin kommer här (recepten på de nya smaksättningarna på mellanmålskakorna kommer upp senare i veckan):


Krispig müsli (en sats)


  


1. Sätt ugnen på 200 g. Blanda 2 dl dinkelflingor, 1 dl pumpakärnor, 1 dl grovhackad mandel, 1 dl solroskärnor, 1 dl grovhackade hasselnötter, 1/2 dl kokosflingor, 1/2 dl linfrön och 2 äggvitor i en bunke! Egentligen kan man nog bara ta 6 dl valfria gryn/hackade nötter/frön efter smak eller vad man har hemma för tillfället!


      


2. Lägg smeten på ett bakplåtspapper på en bakplåt och in i ugnen ca 5-10 min. Det ska ha stelnat ihop sig lite som ett jätte knäckebröd. Bryt i bitar och vänd dem på pappret.

3. In i ugnen igen 10 min. Bryt i mindre bitar igen (om du tycker det behövs). Förvara i en burk!


Detta ska njuta av till frukost imorgon tillsammans med yoghurt! Längtar faktiskt lite redan...


  

Dagens bak: krispig müsli, hallon/vanilj mellanmålskakor och choklad/apelsin mellanmålskakor


Sedan har jag idag på sen eftermiddagen/kvällen gått på mitt första skivstångspass ever, jag drog med mig pappa haha för att jag inte ville gå själv, riktigt härligt pass, och troligtvis vaknar nog både pappa och jag upp med träningsvärk imorgon :D Fast jag beslöt mig innan för att hålla mig till de lättaste vikterna (vilket jag gjorde) eftersom jag först måste få in tekniken på sådana styrkepass så att jag inte tar ut mig för mycket och gör fel och skadar kroppen!


Har ni tränat något idag?


Nu ska jag ta mig en välförtjänt dusch och sen ställa mig framför spegeln och börja öva på min muntliga engelska presentation!


Ha en fortsatt trevlig kväll :D


  

Bjuder på en suddig bild på mig svettig och i träningskläder!

Av Sofie - 14 november 2011 07:59


   


x Fiberhavregrynsgröt med blåbär, skivad banan, pumpakärnor och mjölk

x Kokt ägg

x En kiwi


Jag vet inte varför, men på måndagar känner jag alltid för gröt. Men det är bra för det går snabbt att göra och på måndagar blir det alltid tidsbrist på morgonen. Det är även så enkelt att göra, fram med en kastrull, kasta ner en näve gryn, häll på dubbelt så mycket vatten, ner med en nypa salt och på med värmen. Sedan medan det kokar upp är det bara att ta fram allt jag ska ha på gröten och en skål, ta fram ett färdig kokt ägg och klyva en kiwi itu. Klart!


Nu måste jag rusa till skolan, tidsbrist på måndagar som sagt!


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards