Sofies Wellness

Alla inlägg den 24 november 2011

Av Sofie - 24 november 2011 20:03


     


Dagens middag:

x Paprika/potatissoppa med fetaosttopping

x Knäckemackor med kalkonpastrami, keso, kokt ägg och basilika


Middagen blev idag en soppa med inspiration från en av de senaste LagaLätt tidningarna. Jättegott blev det iallafall. Eftersom soppan inte var så matig så åt vi knäckebröd med en massa gott protein till. Haha, kombinationer kalkon, keso och kokt ägg är så gott att jag skulle kunna äta det hela tiden tror jag. Eller kanske inte..


Recept på soppan här:


Paprika/potatissoppa (4 personer)


1 gul lök

4 medelstora potatisar

4-5 paprikor

2 hönsbuljongtärningar

1 tsk torkad basilika

1,5 tsk salt

peppar

 

Till toppingen: En bit smulad fetaost, och ev. lite färska kryddor som basilika

 

1. Koka upp ca 0,8-1 liter vatten.

2. Skala och hacka löken. Skala och skiva potatisen tunt. Skölj, kärna ur och strimla paprikan.

3. Fräs löken några minuter i en stor kastrull, fräs med potatisen några minuter till och sedan slutligen fräs med paprikan i några minuter. Smula ner buljongtärningarna och basilikan. Tillsätt ca 5 dl av vattnet. Koka soppan ca 10 min under lock.

4. Ta av kastrullen från värmen. Mixa med en stavmixer. Späd soppan med resterande vatten till önskad konsistens. Jag tyckte att sådär 3-4 dl till räckte. Låt soppan koka upp igen.

5. Smaka av med salt, peppar och basilika.

6. Servera soppan och toppa med smulad fetaost och ev. färska kryddor!


   

Ni måste testa denna soppa :D  

Av Sofie - 24 november 2011 12:15


   


Jag älskar det, mitt favoritsnack just nu. Bara att tärna ett äpple, häll lite rapsolja i en panna, steka och hälla på en massa kanel, klart att servera! Fungerar även att bjuda på som hälsosamt snacks. Jag hade ett gäng kompisar över efter skolan i förrgår och då satt vi och smååt och pratade tillsammans med detta. Mina kompisar tyckte det var jättegott!


   

Sedan är det verkligen supergott som mellanmål att steka med pumpakärnor så att de blir alldeles krispiga och sen äta med kesella/naturell yoghurt!

Av Sofie - 24 november 2011 07:56


   


x Kokt ägg

x Hallon/blåbärsgröt (på 50% dinkelflingor, 50% fiberhavregryn, hallon, blåbär och psylliumfrön) med banankesella (mosad banan+kesella) och pumpakärnor


Mitt intresse för att testa och fixa nya frukostkombinationer har svalnat känner jag. Nuförtiden blir det mest mina frukostfavoriter som jag gör om och om igen. Detta är en av dem (som jag verkligen kan rekomendera att testa). Det är så mörkt på morgonen nu när jag ska upp och göra frukost, det är skönare att stanna i sängen, och bilderna jag ska ta blir suddiga eftersom det är så dåligt med ljus. Men jag ska inte klaga.


Nu ska jag och min kompis som har sovit här strax bege oss till skolan. Planerna för dagen är att gå i skolan och sen gå hem och vara barnvakt åt min lillebror som är sjuk idag!


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards