Sofies Wellness

Alla inlägg den 20 november 2011

Av Sofie - 20 november 2011 15:30

 

    


En rätt jag lagade förra helgen men jag aldrig hann lägga upp här, kanske söndagsmiddag för någon?:


Laxlasagne (4 personer)

400 g fryst bladspenat

150 g fetaost

500 g keso

1-2 pressade vitlöksklyftor

400-500 g skinn o benfri lax

500 g krossade tomater

2 tsk salvia (eller annan örtkrydda du gillar)

1/2 dl vitt vin

6 lasagneplattor

salt o peppar

 

1. Sätt ugnen på 225 g.

2. Tina spenaten i en kastrull med lite vatten. Pressa ut vätskan ur spenaten.

3. Smula fetaosten och blanda i det, keso och vitlöken i spenaten. Krydda med salt och peppar.

4. Skär laxen i mindre bitar, ca 2x2 cm. Blanda med krossade tomater, krydda (salvia), vitt vin och 1/2 tsk salt.

5. Lägg ut hälften av spenatröran i en ugnsform (ca 20x30 cm stor). Lägg på ett lager lasagneplattor (3st), ett lager laxsås, ett till lager lasagneplattor, laxsås och toppa med resten av spenatröran.

6. Grädda i ugnen i ca 25 min. Servera med en sallad!



God middagstallrik:

   

Krämigt och gott


Innan ugnen:

 

Av Sofie - 20 november 2011 11:37


       


x En kiwi

x Bananbröd med blåbärkesella (kesella+blåbär) (som jag gjorde igår kväll, recept här: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/11/19/6697651-kvallsbak-efter-en-mysig-lordag-recept-bananbrod-med-kanel/)

x Scrambled eggs med skinka


När jag var i Polen på höstlovet förälskade jag mig i scrambled eggs som de hade på hotellbuffen till frukost. Jag har aldrig gjort detta hemma innan, men eftersom det var så gott tänkte jag att jag kunde testa. Så med mammas hjälp hur man gjorde så gjorde jag det till frukost. Det var jätte enkelt:


Handvispa 2 ägg, en liten skvätt mjölk, salt och peppar (ev. 2 skivor strimlad skinka i) med en gaffel i en skål. Fräs en liten klick smör i en liten kastrull och lägg i äggröran. Låt stelna på medelvärme medan du rör om hela tiden (så att det inte blir som omelett, utan "äggsmuligt"). Klart!


Supergott, kommer ni definitivt att få se igen på bloggen!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards