Sofies Wellness

Inlägg publicerade under kategorin Resor

Av Sofie - 6 augusti 2014 18:13

Då var det dags för mig att berätta om den sista dryga veckan i USA. Ni finner del 1 och del 2 av min berättelse här

Efter att ha varit i en knapp vecka i Arizona och Utah körde vi in i delstaten Nevada. Efter att ha kört i flera timmar i öken/stäpp så kom vi plötsligt fram till storstaden Las Vegas...

Det var coolt att besöka Las Vegas med alla dess lampor, bling bling, casion i varje hotell osv men det räcker att besöka staden en gång. Vi sov där två nätter och på kvällarna gick vi ut och åt och kikade på The Strip som är den stora huvudgatan i Las Vegas. Dock är de extremt noga med 21-års gränsen i USA och bara jag och min lillebror närmade oss spelmaskinerna så kom en arg vakt. Den hela dag vi var där så tog vi bara en dag till att slappa och ligga vid poolen vilket var väldigt välbehövligt efter flera intensiva veckor.

Efter Las Vegas körde vi vidare till Los Angeles igen och bodde först två nätter i Hollywood. Vi gick längs Walk of Fame, besökte Universal Studios och såg Hollywoodskylten på långt avstånd. Coolt!

Sen var det bara fyra nätter kvar på vår resa och då bodde vi i Marina del Ray på gränsen till Venice. Vi besökte en massa spännande och fina ställen under hela USA-vistelsen men där vi var de sista dygnen var något speciellt, som jag längtar tillbaka...

Stranden som var himla bred och så fin!

Vi besökte även bara över dagen några kompisar till mamma som bodde en bit norrut i Malibu. Så himla vackert...

En sak som jag älskar att de har i USA är...

... Whole Foods Market, jag skulle kunna skriva ett helt inlägg om den hälso/(ekologiska)affären! Jag tvingade in familjen i x antal Whole foods under hela resan och jag hade kunnat gå där i flera timmar och kikat på allt spännande om det inte vore för familjen. Men de var iallafall glada för att vi vid varje tillfälle köpte med oss en massa mellanmålsbars som vi tryckte i oss hungriga i bilen mitt ute i ingenstans. På bilden ovan hade jag funnit drömapparaten; en behållare med olika sorters nötter och när man tryckte på en knapp så maldes nötterna direkt ner och blev till underbart krämigt nötsmör. Jag kom till nötsmörshimlen en stund hihi.

Sista dagen fick jag och min bror prova på att surfa. Jag kom aldrig upp stående men det var ändå kul att pröva och att guppa runt liggandes på brädan (läs även att bli översköljd av x st stora vågor, åka in sisådär 10 m i hög hastighet under vattnet och få ett tjugotal nässköljningar av allt saltvatten).

Min sista bild från resan samma morgon som vi skulle flyga hem. Det var svårt att lämna men jag kommer minsann tillbaka!

Jag älskar verkligen att resa. Det är kul att besöka nya platser, ny mat och andra saker att göra men framförallt gillar jag att se hur människor lever runt om i världen. Under den här resan har jag sett allt från människor som lever i ett "beach house" på stranden i Venice till människor som lever i en trailer ute i Washingtons skogar, i lyxhus i Malibu, i hyddor på Arizonas stäpp och i klassiska amerikanska hus i olika förorter och städer... Sådana kontraster.

Har ni några frågor om resan kan ni ställa dem i en kommentar!

Av Sofie - 29 juli 2014 23:00

Nu är jag hemma från Skåne! Det har varit 9 fantastiska dygn med sol och värme varenda dag. Jag har passat på och umgåtts en massa med familjen. Varje måltid har vi kunnat äta ute, och bara ben och tunna toppar har varit ett måste för att inte svettas ihjäl. Vattnet har varit över 20 grader och jag har badat varje dag. Jag hade lite problem i början att slappa av men det blev bättre med tiden när jag bestämde mig för att göra precis vad jag kände för i stunden. Jag njöt av att gå på promenader ensam i naturen; både i skogen där jag gick tyst och längs vattnet där jag föredrog att ha peppande musik eller en podcast i lurarna. "Det vanliga" som vi oftast gör i Skåne blev också av; räkmackor i solnedgången i Viken, en tur till Mölle, en annan till Råå och sen fika hos Flickorna Lundgren. Jag hade även möjligheten att träffa en kompis inne i Helsingborg som också har släkt här nere, vi åt lunch och badade på den "tropiska" stranden de har där inne med palmer. Mysigt! Sen har ju min träningsutmaning fortsatt sedan jag senast skrev, och jag fick till 2 st 5 km löprundor längs havet. Jag har inte sprungit så långt sedan jag sist skadade mig här nere förra sommaren och det var verkligen döjobbigt samtidigt som det gick himla långsamt men jag intalade mig att jag minsann skulle klara det första rundan. Och sen när jag hade sprungit sträckan en gång så visste jag ju att jag klarade det så det var bara att springa på andra gången också. Härligt var det också även om det mest var efteråt ;)

Så jag har haft det himla bra. Och jag är tacksam för det! Nu blir det att vara hemma i Stockholm till skolstart och det känns också ganska skönt. Jag vill träffa kompisar och fixa en massa här hemma!

Slutligen tänkte jag bjuda på lite frukostinspiration från Skåne:

Helt vanlig havregrynsgröt toppad med keso, en massa kakao, kokos, kokat kaffe och en färsk skivad banan. Typ som efterrätt!

En macka med bregott och prusciutto, och sedan en riktig favorit med mosad avokado, chilipulver och flingsalt. Mums!

Nu när jag är hemma igen längtar jag efter att få använda min mixer till frukost. Har ni några bra smoothierecept får ni gärna tipsa mig :) Godnatt!

Av Sofie - 25 juli 2014 22:19

Nu ska jag fortsätta berätta om den fantastiska USA-resan jag har varit på och i denna del ska jag fokusera på den knappa vecka då vi var i delstaterna Arizona och Utah. Missade ni del 1 hittar ni den HÄR

Efter en kväll och en natt i Santa Monica tog vi oss till LAX (Los Angeles flygplats, även kallad laxen hihi) för att än en gång flyga inrikes, denna gång till Phoenix som ligger i södra Arizona. När vi kom ut där var det över 40 grader, nu var vi mentalt förberedda på det men det var ändå en chock för kroppen.

Vi bodde en natt i Scottsdale som ligger i utkanten av Phoenix och badade en massa i poolen de hade där, underbart! I Sverige är det populärt med hot yoga och det provade jag faktiskt på här. Det var ju bara att gå ut på gräsmattan utanför dörren på morgonen och yoga eftersom det var så himla varmt ute. Mamma lyckades få en bild på det...

Vad jag inte visste när jag yogade den morgonen var att den dagen skulle bli en annorlunda dag för mig. Vi begav oss norrut i Arizona med bil. Från att vara ute i hettan satte vi oss i en 20 grader kallare bil, man såg jättelångt bort från bilen eftersom det var så platt och solljuset var superstarkt; en kombination som inte var så bra för mina ögonen. Det var extremt vackert men tyvärr kunde jag inte njuta så mycket av det. För att göra en lång historia kort så började det med att jag fick lite ont i ögonen och behövde kisa till att jag hade extremt pulserande kramp runt musklerna kring ögonen som gjorde extremt ont, var obehagligt och gjorde att jag var nästintill blind och kunde bara titta i korta intervaller innan ögonen krampade ihop med extrem värk. Det var bara att bita ihop den resan och sen när vi kom till nästa ställe sov jag flera timmar i ett mörkt och kallt hotellrum på eftermiddagen och sen vips var det borta.

Jag vaknade då upp i Sedona som var en liten stad med coola röda berg (men ingenting mot vad som skulle komma senare) och känt för healing och spågummor. Vi hann iallafall bara äta middag där och gå lite i centrum morgonen efter innan vi åkte vidare till Grand Canyon...

Grand Canyon var coolt, vackert och mäktigt. När man är på ett sådant ställe inser man verkligen hur vatten och vind påverkar vår natur. Grand Canyon är väldigt känt, och om jag säger såhär; vi var inte de enda turisterna som hittat dit...

På vägen till nästa ställe var vi på den coolaste rastplatsen jag någonsin varit på...

Det är svårt att se på översta bilden men nedanför låg någon from av extrem fin Canyon och runtomkring var det bara platt mark så långt ögat kunde se. Indianer sålde fina smycken.

Vi åkte sedan över gränsen till Utah och där nästan precis på gränsen mellan Arizona och Utah låg platsen som skulle vara den mest annorlunda, mest spännande och vackraste plats som vi besökte under hela resan...

Monument Valley! Här är en bild från stället där vi bodde. Det roliga var att mamma hade varit och bott på exakt samma ställe med sina föräldrar under hennes uppväxt och hon har alltid berättat en massa historier från detta fantastiska ställe.

Vi sov där två nätter och fick då en heldag där som var en av de bästa dagarna på hela resan. Vi körde på en ödslig grusväg i flera timmar i något som kallades Valley of the Gods där vi såg en massa enorma helt naturliga bergsfigurer mitt ute på stäppen...

... senare den dagen åkte vi en guidad tur i ett liknande område med stenfigurer men i ett indianreservat och där tog vi nog de finaste bilderna på hela resan. Varning för bildbomb...

Så obeskrivligt vackert!

Under den guidade turen pekade guiden ut små hyddor mitt på stäppen/i öknen där indianer fortfarande levde. En av hyddorna hade de gjort om så att turister som åkte turen fick gå in och titta i. Där var det en indiankvinna som berättade hur indianerna levde och hur en hel del fortfarande gör där ute. Hon visade även hur de gör deras vanligaste frisyr och valde ut mig som person att visa på... (resultatet ser ni på en av bilderna ovan)

Monument Valley var definitivt ett av de bästa platserna vi besökte. Det var så annorlunda, vackert och jämfört med Grand Canyon inte så himla turistigt (än). När vi lämnade sa jag att alla borde skriva upp att besöka Monument Valley på sin bucket list, så gör det! I och för sig förlorar det delar av sin charm om alla plötsligt skulle åka dit.

Goulding's Lodge heter iallafall stället ni ska bo på om ni har vägarna förbi Monument Valley. Här jag och vår vy från rummet. Missa INTE heller det lilla muséet som hotellet har!

Efter Monument Valley bodde vi i Kanab. Jag tror inte ens jag har en bild därifrån, det var bara ett ställe vi stannade på för att sova innan vi skulle till en stad som var raka motsatsen till Monument Valley. Gissa vilken? Den ligger i Nevada. Svaret får ni iallafall veta i nästa del!

Av Sofie - 19 juli 2014 22:15

Hej där alla läsare som fortfarande kikar in här! Det var ett bra tag sedan sist. Jag har varit ute på äventyr i USA i nästan fyra veckor och kom hem i förrgår. Jag tänkte ta och göra ett inlägg om den helt fantastiska resa jag har varit på eftersom jag vet att det inte bara är jag som älskar att resa.

Det finns så mycket att skriva och jag har tagit över 700 bilder och mamma minst lika många så jag har försökt att välja ut godbitarna. Vi flög på självaste midsommarafton till Seattle där en av mina mostrar bor. Vi var där i nästan en vecka och umgicks främst med henne, turistade Seattle med omnejd, träffade även några släktingar på pappas sida, shoppade, åkte på en härlig båttur till några öar och anpassade oss efter den amerikanska dygnsrytmen.

Seattle från en båt vi åkte. Staden ligger vackert precis vid vattnet.

På stranden nedanför där min moster bor. Seattle är ju känt för att regna mycket men när vi var där så var det toppenväder. Stranden var full med människor men det var extremt få som badade. Jag och min lillebror som är vana vid svensk havstemperatur hoppade glatt i. Jag fick även till en härlig löprunda på den här stranden en morgon.

Efter Seattle flög vi ner till San Fransisco där vi spenderade två dygn. Vi var nere vid den turistiska piren, åkte spårvagn och hängde i de mysiga kvarteren vid Union Street.

Hamnen i San Fransisco

En god lunch. USA är väl inte jättekända för sin underbart goda mat, däremot är utbudet eeenormt. Under resan har det blivit en härlig blanding av burgare, sallader, hash browns, ägg i alla dess former, grönkålschips, gröna juicer, pommes frites på sötpotatis, pizza, sushi, färgglada smoothies, brownie sundae, mexikansk mat, kubansk mat, french toast, fiskrätter, mellanmålsbars och mycket mycket mer...

Har ni vägarna förbi San Fransisco kan jag rekommendera Hollywood Café att äta frukost på. Här äter jag äggröra med en massa gott i och världens största och godaste frukt/bärsallad!

Dagarna efter körde vi första delen av roadtripen. På vägen ut ur San Fransisco stannade vi vid den kända Golden Gate bron...

Samma dag åkte vi till Muir Woods som är en national park med gamla och superhöga träd

Kvällen och morgonen därpå träffade vi gamla kompisar till mamma som bodde söder om San Fransisco. Sedan körde vi vidare till Monterrey där vi besökte stadens kända akvarium och bodde en natt.

En massa söta pingviner på akvariumet

Efter det körde vi stora delar av den kända sträckan Highway One till Santa Barbara. Så himla vacker färd! Låter bilderna visa...

I Santa Barbara var det ganska grått väder men ändå fint med vattnet, stranden och alla dess palmer

Vi åkte nästa dag vidare till Santa Monica där det inte heller var så himla bra väder och vi hann bara tillbringa en kväll där innan vi skulle vidare. Men vi hann gå på den stora shoppinggatan, äta riktigt goda hamburgare (och jag sötpotatispommes frites) och gå ut på piren...

Delar av LA på kvällen från piren

Åh jag är så enormt tacksam för att jag har fått åka på denna resa, blir lycklig av att kolla på alla bilder och tänka tillbaka på allt. Fortsättning följer i en eller ett par inlägg till...

Av Sofie - 21 mars 2014 18:04

Igår kom jag hem efter en magisk vecka i Paris med skolan. Vi har levt i en liten bubbla och bara haft det underbart bra. Jag har strövat runt i vackra Paris, njutit av våren, lärt känna en massa nya trevliga människor, levt i en fransk familj, pendlat mellan att prata tre olika språk, besökt franska skolor, ätit en massa fransk mat, shoppat, upplevt hur franska ungdomar festar och besökt många av de platser som man som turist i Paris besöker. En massa minnen som jag kommer ha resten av livet. Jag kan inte sätta fingret på exakt vad det är som gör att jag älskar att resa så mycket. Men det är nog en kombination av att se nya saker, uppleva hur andra människor lever och hur deras kultur är. Förutom att det är kul och spännande när man väl är där så är det underbart med alla förhoppningar man har innan resan och sedan som sagt alla minnen man har kvar efteråt. Att resa ger mig inspiration och sätter mina tankar i nya tankebanor.

Som sagt har jag levt "det franska livet" vilket även inkluderar maten som mest bestått av bröd, bröd, bröd, crepes, nutella, kakor, galetter, macarones, pannkakor som man "steker" i brödrosten... Gott till en början men i slutet var vi ganska många som hade "cravings" för "vanlig" svensk mat, särskilt frukostarna eftersom de var extremt söta och man var hungrig igen efter bara någon timme. Idag blev det självfallet en tallrik gröt med tillbehör som första frukost i Sverige. Jag njöt av varje tugga:

Hallon/kanelgröt med kesokvarg, färsk ananas och en klick jordnötssmör

Hallon/kanelgröt (1 person): Koka ihop som vanligt 1 dl havregryn och 2 1/2 dl vatten. Låt även 1 näve hallon och kanel efter smak få puttra med till en grötig konsistens. Ev. kan man rör i 1 äggvita efteråt för mer krämighet. Toppa med vad du vill!

Jag har sovit för lite hela veckan samtidigt som jag har varit supersocial och fått uppleva en massa nya intryck så både igår och idag har jag varit helt död i huvudet i kombination med ont i halsen. Idag orkade jag bara med förmiddagen i skolan och jag har sedan vilat och till och med sovit en stund på eftermiddagen. I helgen blir det en massa sömn och lugn och ro som medicin, men även en Flash dance föreställning ska ses och "ta igen efter en vecka-plugg" ska göras. Lunchen iallafall som jag gjorde idag när jag kom hem var en enkel men god omelett:

Omelett med franska provencalska kryddor, bladspenat och fetaost samt rivna morötter och broccoli till

Omelett med franska provencalska kryddor, bladspenat och fetaost (1 person): Knäck 2-3 ägg i en djup skål och vispa lätt med en gaffel. Krydda med provencalska kryddor (finns färdighackat fryst i frysdisken), salt och peppar. Hacka en näve bladspenat och rör i. Stek omeletten i en klick olja tills att den får lite färg. Smula ner en bit fetaost innan du snabbt vänder på omeletten så att den stelnar där med. Vänd igen. Lägg upp på en tallrik och servera med grönsaker. Ät och njut!

Önskar er en trevlig helg <3

Av Sofie - 23 februari 2014 19:36

Imorgon bär det äntligen av till Alperna för ett efterlängtat sportlov i skidbacken. Som jag har sett framemot denna resa. Det var några år sedan vi var var iväg på en riktig sportlovsvecka och denna resa blir dessutom första till Alperna. Tyvärr har det där halsontet jag skrev om igår utvecklats till en riktig förkylning. Jag är enormt trött, det gör riktigt ont i halsen och jag verkligen känner hur jag har något i kroppen. Men jag försöker vila så mycket det bara går så får vi hoppas att det är bättre på tisdag som är första skiddagen. Har ni några förkylningstips?

Medan jag är borta tänkte jag att vi kunde ha en frågestund eftersom det alltid är kul. Ställ en fråga till mig i en kommentar till det här inlägg så kommer jag svara på allt jag kan när jag har tid. Jag har även fixat några tidsinställda inlägg under tiden som jag är borta. Och sist men inte minst har jag uppdaterat min länklista med "Andra inspirerande bloggar" om ni letar efter andra bra bloggar att läsa. Ni hittar länklista på höger sida på bloggen ganska långt ner.

Hoppas på väder som det ovan...

Med det önskar jag er fin vecka!

Av Sofie - 14 mars 2013 20:54

Jag har inte uppdaterat bloggen på hela dagen vilket är ovanligt. Men jag har faktiskt inte lagat eller ätit något nytt och spännande som är roligt att dela med sig av i ett fint inlägg, men här kommer ett inlägg med flera små saker istället :O Till mellanmål idag åt jag ett av mina favoritpålägg på knäckebröd och jag tänkte att jag kunde börja med att först visa upp det igen så ingen har missat det:

Leksands surdegsknäckebröd+skinka+avokado+örtsalt=mathimmeln!!! Och så äpple och lite annat som och gott som torkade bär och nötter (ej på bild).

Sedan vill jag fråga er om ni har några tips:

På påsklovet ska jag till Barcelona med familjen. Detta ser jag jättemycket framemot, jag älskar att resa. Jag har aldrig varit i Spanien så det ska bli kul att få åka dit.

Nu undrar jag såklart om jag har några läsare som har varit i Barcelona och kan dela med sig av några tips. Självklart kan det vara mat- och restaurangtips men även annat. Saker man måste göra/besöka? Klädaffärer? Mysiga kvarter? Vackra kyrkor? Intressant museum? Underbar utsikt? Kända byggnader? Roliga marknader? Lustiga och annorlunda affärer av något slag?

Ni är jättesnälla om ni delar med er :D

Och slutligen: Någon frågade om jag inte kunde skapa en kategori där jag lägger upp allt "chokladigt" jag gör eftersom jag har gjort en hel del och det är svårt att hitta dem. Så nu har jag skapat en ny kategori här på bloggen som heter just Chokladigt!!! Där kan ni kolla om ni vill ha recept som smakar choklad eller har kakao i sig. Änsålänge har jag bara hunnit lägga över alla chokladiga recept från november till nu, men jag ska fixa resten någon annan dag. Då tänkte jag även göra ett inlägg med "mina topp-10 chokladiga recept", låter bra va?

Nu önskar jag er God Natt! Kram alla fina läsare :D

Av Sofie - 30 april 2012 12:00

Här kommer min New York guide som jag har lovat! Ni som som har varit där och tycker att jag har missat något att tipsa om, släng gärna in en kommentar :D

Eftersom detta främst är en matblogg, tänkte jag mest tipsa om matställen där för matnördar:

- Jag älskade Chelsea Market på 9th Avenue mellan 15th och 16th Street. Ett litet matmecka, en massa mataffärer och cafeer. Kom dit hungrig och med en tung plånkbok. Besök One lucky Duck (se nedan), Nutbox för att köpa bl.a nötsmör och nötmjöl (jag köpte mandelmjöl billigt), Chelsea Market Baskets som har allt möjligt smått och gott att köpa som t.ex ekologisk choklad och godis (jag köpte med mig en påse äppelchips), fiskaffären The Lobster Place med jättemycket fisk (vi köpte den godaste sushin jag någonsin ätit där) och det var de affärerna där jag köpte något i. Men finns även en jättestort brödbageri, finaste cupcakes cafeet, och en massa andra cafeer och mataffärer, bara att springa och kika runt på allt.

- One Lucky Duck som jag nämnde finns i Chelsea Market får ett eget litet stycke. Jag var i den i Chelsea Market 9th Avenue mellan 15th och 16th Street, men det finns även en 125 1/2 East 17th Street. Affären är ett rawfood ställe med roliga saker att köpa hem och smoothies/juicer, och jag tror även de hade sallader. Jag köpte hem rawtella och en rawsmoothie på cashewmjölk, blåbär och gojibär bl.a att dricka direkt. Jag hade egentligen velat köpa hem hela affären, men tyvärr var allt väldigt dyrt. Men har man vägarna förbi tycker jag man ska kika in stället. De har även en rawfood restaurang vid namn Pure Food and Wine på 54 Irving Place (between 17th & 18th St.), som jag inte besökte men säkert är bra.

En frukost på Benvenuto

- Caféet Benvenuto på 950 Broadway och 23th Street blev vårt stammisställe för frukost då det låg nära vårt hotell och efter första gången vi var där tyckte vi mycket om det och återvände. De hade en gudomlig grekisk omelett, fräscha smoothies och underbara fullkornsbagels, dessutom fick man välja av en massa fräscha (och nyttiga) saker vad man ville ha på bageln. Vi åt bara frukost där, men jag såg att de även hade plocka-ihop-själva-vad-du-vill-ha-sallader som såg jättegoda ut. De får även ett plus i kanten för trevlig personal, fin utsikt över en vacker liten park och fräscha lokaler.

- Frozen yoghurt har blivit väldigt populärt i USA. Det anses hälsosammare än glass då det är yoghurt som dessutom även är fettfri, men att det är en massa socker i det tänker de inte på. Men självklart testades detta. Det blev på frozen yoghurt kedjan Pinkberry som finns lite överallt över hela New York. Först får man välja storlek på bägare (jag tog en small som ändå visade sig vara ganska stor), sedan välja vilken smak man ville ha på yoghurten (jag tog naturell) och sedan slutligen har de en massa olika toppingar som man får välja av och fylla med tills det inte får plats mer i bägare. Finns både nyttiga toppingar som nötter, bär och frukt och onyttigare med godis, såser och kakbitar. Jag körde på min med kokos, mango, browniebitar, hallon, yoghurtkulor och mer som jag inte kommer ihåg.

Frozen Yoghurt

- China Town tycker jag kanske inte är nödvändigt att besöka, men är man i närheten tycker jag man kan göra det. Det var inte så mycket restauranger, men en massa små affärer med kinesiska delikateser (dock väldigt svårt att förstå vad allt var för något då allt står på kinesiska) och många fiskaffärer. Vi var inne på en mega stor kinesisk vanlig mataffärer, jättekul (tycker jag haha) att gå och kolla på allt annorlunda de har. Köpte med mig en burk wasabi krydda i pulverform därifrån.

- Vi var en kväll och åt middag på den franska restaurangen Baltazar på 80 Spring Street mellan Broadway och Crosby, där mina föräldrar ätit tidigare och som de tycker om. Inget hälsoställe, men god riktig mat. Jag 3-rätters där bestående av löksoppa, fisk med linssallad och en chokladkaka till efterrätt.

- Whole foods market är en vanlig mataffärs kedja som finns lite varstans med ekologisk och hälosam inriktning. Jag köpte inget där, men kul att gå och kolla. Om man inte vet var man ska äta lunch någon dag har de en massa stora bord med lösviktsmat, bara att välja och braka mellan en massa olika rätter, grönsaker osv och betala för det du köper i vikt.

- Även Dean and Deluca är en mataffär (dock ingen kedja) med ekologisk och hälosam inriktning som jag var inne i men köpte inget. Har en massa roliga produkter att köpa hem om vill det. Ligger vid 560 Broadway (At Prince Street).

- Trader Joe's hade jag velat besöka, men det blev aldrig av. Precis som Whole foods market en stor mataffärskedja med ekologisk och hälsosam inriktning.

Lite av det jag köpte hem...

- Annars är mitt stora mattips där: Ut och kolla er fram, det här är vad jag såg men det finns så mycket mer som jag har missat. Det finns mat precis överallt, restauranger, cafeer, juiceställen, stora mataffärer och mindre varianter som säljer mer godis och barer. Helt omöjligt att inte finna något som man inte gillar, finns för alla smaker där.

Utsikt från RCA buildning!

Sedan tänkte jag ta lite allmäna tips om New York:

- Besök Central Park, gå/jogga/spring/cykla! Jättefint och liten grön oas i storstaden. Vi hade turen att besöka parken när solen sken, blommorna hade slagit ut och det var kring 20 g samtidigt som det i Sverige var snökaos.

- Att åka upp i Empire State Building är säkert coolt. Men hur kul är det att stå timmar i kö? När vi kom dit var det 2 timmar väntetid (och det var ändå på morgonen) för att åka upp. Vi åkte då norrut till RCA byggnaden som är nästan lika hög, dessutom får man en fin vy över Empire State building därifrån. Där fungerade kösystemet mycket bättre, du fick en lapp med en tid på när du fick åka upp, under tiden slapp du stå och vänta i en tråkig kö utan göra vad du vill bara du är tillbaka i tid, dessutom var kötiden bara en fjärdedel av Empire State Buildning dvs. 30 min. Väldigt smidigt och fin utsikt när man var där uppe.

- Svenska gudstjänster i all ära, men vill man ha en betydligt annorlunda, livligare och gladare religiös upplevelse ska man besöka en kyrka i Harlem när de har gudstjänst på söndagar. Vi befann oss i the corithian baptist church på påskdagen. Och det var en upplevelse. Gospel och jättefinklädda människor som sjöng, dansade och skrek.

- Gå på någon musikal på Broadway. Vi såg The Sister Act, som var väldigt bra och rolig. Det kostar attans men det är det värt. Men ett jättebra tips är på TKTS vid Times Square samma dag som du vill gå och se en föreställning så släpper de sista minuten biljetter för halva priset. Räkna med att komma i god tid innan TKTS öppnar (olika tider varje dag) och du har väldigt stor chans till att få en biljett.

- GÅ!!! Ha ett par bra skor och gå mycket för att hitta dina egna smultronställen i staden. Vi åkte buss en gång och tunnelbanan en gång, inte särskilt roligt jämfört med att gå ute. Och sedan när man vill ta sig mellan stora avstånd, ta en taxi, finns precis överallt, och är dessutom mycket billigare än taxi i Sverige.

Det var mina tips det, oj hjälp det tog en och en halv timme att skriva! :P

Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

Instagram: sooofieee

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

Inlägg om vikt och kalorier

Superfood Guide

<<< November 2014

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen