Sofies Wellness

Alla inlägg den 15 november 2011

Av Sofie - 15 november 2011 15:30

Eftersom jag är en riktig frukostmänniska (och vill inspirera andra till bättre frukostvanor), och jag var med nu i fredags i en artikel om just frukost så tänkte jag göra en liten bloggserie med mina bästa frukosttips. Alla vet att en stor och nyttig frukost är viktigt på så många sätt, vi börjar med ett inlägg om gröt:


Jag använder mig oftast av grynen fiberhavregryn, rågflingor, dinkelflingor eller en blandning av dem som bas när jag gör gröt. Hur mycket som man bör ta av de olika grynen beror ju på dig (vad du äter till, hur stor du är osv), men jag brukar kasta ner i min kastrull 1 dl gryn och sen lite till (så kanske 1,25 dl) och sen dubbelt så mycket vatten och en nypa salt. Det är basen. Sedan varierar jag gärna med olika frön/hackade nötter och kryddor och har i. Som t.ex 1 msk linfrön, psyilliumfrön, solroskärnor, pumpakärnor eller hackade cashewnötter, och kanel, kardemumma, kakao eller vaniljpulver. Annat som är gott att blanda i, är hallon, blåbär, jordgubbar, rivet päron, rivet äpple och mosad banan. För att få gröten lite proteinrikare, blanda i en rå äggvita när gröten har kokat klart.

 

Lite blandade gröt inspirationsbilder:

 

Fiberhavregrynsgröt med tärnade jordgubbar, hasselnötter och mjölk


 

Råggrynsgröt (med linfrön i) med rivet äpple, kanel och mjölk


 

Fiberhavregrynsgröt med jordgubbar, kiwi, solroskärnor och mjölk


 

Hallongröt (blanda i hallon med grynen medan du kokar upp gröten) med skivad banan, hackade hasselnötter och naturell yoghurt


 

   Päronvaniljgröt (koka rivet päron och vaniljpulver med gröten) med mango, björnbär och päron


 

Fiberhavregrynsgröt med blåbär, skivad banan, pumpakärnor och mjölk


 

Banan/solrosgröt (kokat på rågflingor, 1/2 mosad banan och solrosfrön) med vaniljkesella (kesella+vaniljpulver), hallon och persika


 

Blåbär/solrosgröt (koka med blåbär och solrosfrön med gröten) med banankesella (mosad banan+kesella)


 

Cashewgröt med kakao, kokosflingor och skivad banan (Blanda 1 dl rågflingor, 2 dl vatten, 1/2 dl grovhackade naturella cashewnötter och 1 tsk kakao, koka det till gröt)


Som ni ser brukar jag ha vanlig mjölk, naturell yoghurt eller kesella (alltså kvarg med ett annat namn) till min gröt. Med kesellan kan man även göra olika blandningar med och ha på, t.ex med vaniljpulver/kanel/kardemumma och mosad banan/blåbär/hallon!


Sedan finns det även gröt som man gör på en annan bas:

 

Grahams/dinkelgröt med kardemumma, blåbär, päron, hackad sötmandel, ett par hackad torkade aprikoser och mjölk (på 1/2 dl grahamsmjöl och 1/2 dl dinkelflingor istället)


 

x Bovetegröt med hasselnötter, hallon, plommon

Recept på bovetegröt: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/10/22/6498113-frukost-for-en-sjukling-recept-pa-morotsdricka-och-bovetegrot/


Jag hoppas ni fick lite grötinspiration nu


Det finns anledning till att så många äter gröt på morgonen: det är ganska lätt att göra, billigt, nyttigt och man håller sig riktigt mätt på det till lunchen = GRÖT ger en jättebra start på dagen


Detta var första delen i min frukosttips serie, nästa del kommer upp senare i veckan!

Av Sofie - 15 november 2011 14:08


 


Jag åt något dåligt under gårdagen vilket ledde till att magen har skrikit och vridit på sig hela natten och på morgonen, och jag har mått jätteilla. Troligtvis har jag fått någon sorts lättare magförgiftning. Skönt nog så släppte det vid 9-tiden, men jag känner mig fortfarande svag i kroppen. Någon aptip har jag knappast heller haft, men jag har tvingat i mig lite mat och mycket vatten (kroppen förlorar en massa vätska vid magsjuka). Men jag klarar bara av väldigt lättsmält mat (inga fibrer här inte), så det har blivit det vanliga som jag brukar äta när jag är sjuk:


nämligen hällekaka med en massa bregott och parmaskinka (något som jag aldrig äter i vanliga fall men som jag alltid får sug av när jag är sjuk), och sen en liten skål naturell yoghurt med skivad banan och lite hallonsmul, vindruvor och te, något annat känner jag att jag inte klarar av att äta. Tanken på mina i vanliga fall så älskade nötter får magen att skrika.


Vad brukar ni äta när ni är sjuka?


Nu ska jag fortsätta att vila, och hoppas på att magen blir lite bättre så att jag kan äta en någorlunda vanlig middag ikväll iallafall!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards