Sofies Wellness

Alla inlägg den 13 november 2011

Av Sofie - 13 november 2011 21:21


   


Resten av familjen har idag varit ute på svampjakt i skogen. Och de kom hem med en massa trattkantareller. Gissa om jag blev glad?! Jag älskar svamp! Nu har vi en massa svamp som vi ska frysa och kan ta fram i vinter, vi ska även torka en del.


Till middag gjorde mamma självklart en rätt med trattisarna:

   


x Smörstekta trattkantareller

x Ryggbiff

x Ugnbakad potatis och morötter (kryddade med timjan)

x Lite spenatblad


Tummen upp för detta :D


Äter ni mycket svamp så här på hösten?

Av Sofie - 13 november 2011 14:15


   


x Tonfiskbiffar

x Tomatkokt matvete

x Snacksmorötter

x Bladspenat


Söndagen spenderas med skolarbete innan dagens tennislektion på eftermiddagen. Jag tog i allafall en liten lunchpaus och gjorde lunch. Jag fick inspiration av detta inlägg och testade nåt nytt:

http://skippanudlarna.com/2011/10/21/tonfiskbiffar-med-tomatkokt-matvete/


Tonfiskbiffar!


Så här gjorde jag:


Spicy tonfiskbiffar med tomatmatvete (2 personer)


1 burk tonfisk (150 g)

1 ägg

1-1,5 tsk tandoorikrydda

 

1 dl matvete

2 dl vatten

1/2 dl krossade tomater

1 tsk basilika

 

1. Koka upp vatten, basilika och krossade tomater. Lägg i matvetet och låt puttra under lock enligt förpackningen.

2. Blanda tonfisk, ägg och smaka av med tandorikrydda. Lägg ut klickar och platta ut till biffar i en stekpanna (med olja). Stek några minuter på varje sida.

3. Servera med tomatmatvete och sallad!


    

Denna goda krydda smaksätte jag biffarna med idag, det går säkert bra med andra kryddor som man gillar med!


Nu TENNIS :D

Av Sofie - 13 november 2011 10:51


   


x Två bananpannkakor med rivet päron, några bitar fryst mango, kesella och kanel

x En bananpannkaka med keso och skinka

x Vitt te med äpplesmak


Även om jag lägger ner mer tid på min vardagsfrukost än de flesta människor, så tycker jag ändå att jag kan lägga ner yttligare lite mer tid på helgerna. Frukost är förövrigt mitt favoritmål på dagen, så varför inte unna sig något riktigt gott då? Idag gjorde jag iallafall bananpannkakor, några åt jag lite sötare med frukt och en åt jag på ett matigare sätt med skinka och keso. Här är receptet:


Bananpannkakor (5 små pannkakor)


1 mosad banan

2 ägg

ca 1 dl gryn/mjöl (jag körde på 1/2 dl rågflingor, 2 msk dinkelfullkornsmjöl och 1 msk vetekli)

ev. 1 1/2 msk malen kardemumma (som smaksättning, inte alls ett måste)

 

1. Vispa enkelt ihop allt med en gaffel.

2. Lägg lite smör i en stekpanna och sätt på medelvärme. Stek pannkakorna (varje pannkaka 1/2 dl smet) på båda sidorna. Lägg på en tallrik med aluminiumfolie över.

3. Klart!


     


Dessa är även utmärkt lunchmat. Om man ska göra det till lunch är en sats bananpannkakor lagom för 1 person, om man ska göra det till frukost så äter man inte (inte jag iallafall) alla pannkakorna, men de som blir över blir perfekta att spara i kylskåpet och äta någon dag då man inte har tid att laga mat.

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30
<<< November 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards