Sofies Wellness

Alla inlägg den 25 november 2012

Av Sofie - 25 november 2012 11:35


 


 


Titta vad jag lyckades fixa fram till frukost idag, mitt grundrecept på frukost/mellismuffins i micro, men med nya smaksättningar och TVÅ lager, inte illa det:


Nyttiga tigermuffins med apelsin/chokladfyllning till frukost/mellis/fika (1 person)


3/4 dl fiberhavregryn eller andra gryn

1 ägg

1 äggvita

1 krm bakpulver


1/3 mosad banan

3 msk saft ur apelsin

skalet från ca 1/2 apelsin

3/4 dl finriven morot

1 krm vaniljpulver


2/3 mosad banan

2-3 tsk kakao

1-2 krm kaffepulver (kan uteslutas)

1 krm vaniljpulver


ev. topping (jag hade kvarg+mandelsmör)


1. Blanda ihop gryn, ägg, äggvita och bakpulver i en skål.

2. Fördela smeten ovan i två skålar med lika mycket i varje. I den enda blandar du i 1/3 mosad banan, apelsinsaft, apelsinskal, riven morot och vaniljpulver. Smaka av! I den andra blandar du i 2/3 mosad banan, kakao, kaffepulver och vaniljpulver. Smaka av!

2. Fyll 3-5 muffinsformar (beroende på storlek) med apelsinsmeten, de ska bara vara ca halvfulla. Sedan fördelar du chokladsmeten ovan på apelsinsmeten. Micra på högsta effekt i 2-5 min (beroende på hur många och hur stora muffinsformar du använder).

3. Ät som de är eller toppa med något. Jag hade kvarg och mandelsmör. Just lite salt nötsmör (gärna mandelsmör) är att rekomendera, passar underbart ihop med muffinsarna!


Med två lager kommer dessa muffins upp på en ny nivå :D Lite mer jobbigt att göra, men ändå smidigt eftersom de bakas på bara några minuter i micron. Om man vill kan man dock grädda dem i ugnen på ca 200 grader i ca 10-25 min tills de stelnar. Det kanske är bättre om man vill göra en stor sats, och inte äta upp alla på en gång.


Passar underbart som frukost, mellis och fika. Vill man ha de något sötare, vilket man kanske man vill ha om man ska ha de att bjuda på som fika, blanda då i mer banan eller sötning i form av honung, agave eller stevia...


 


     

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards