Sofies Wellness

Alla inlägg den 9 november 2012

Av Sofie - 9 november 2012 12:00


      


Det är ett tag kvar till våffeldagen (den är väl i mars någongång?), men inte långt kvar till jul. Jul i matväg för mig är allt som smakar saffran och pepparkaka hehe. Så dessa våfflor smakade jul. När jag skrev om saffransugnpannkaka häromdagen fick jag ett tips om att göra saffransvåfflor och det lät gott så jag var tvungen att pröva det till middag igår. Egentligen är det bara mitt favoritrecept bananpannkakor (+saffran) men man gör det i ett våffeljärn. Om ni nu inte av någon anledningen har/tycker om saffran, kan ni bara skippa det så får ni vanliga våfflor som smakar som bananpannkaka.


De var väldigt goda, men dock inte frasiga som våfflor kan vara (vad är tricket med det egentligen?). Mer som konsistensen på bananpannkakor men i våffelform.


Saffransvåfflor (2 st)


2 ägg

1 banan

1 paket saffran

kokosolja/smör/kanske rapsolja


1. Mosa bananen och rör med äggen och saffran.

2. Sätt på våffeljärnet. När det är varmt ligger du i en rejäl klick kokosolja/smör/smakfri olja (det du har hemma helt enkelt, dock inte olivolja eftersom den kommer ge just olivsmak).

3. Häll i halva smeten, och låt gräddas till en våffla med fin färg. Lägg på en tallrik och gör samma med andra halvan av smeten.

4. Ät med vad du vill. Jag lyxade till det med hallon/keso/en gnutta kanel-röra, mullbär, russin (kanske man även kan ha i våfflorna för mer lussebullssmak), hampafrön och kokosflingor!


Passar till dagens alla mål. Frukost, förmiddagsmellis, lunch, eftermiddagsmellis, middag, kvällsmellis och fika. Man kan ju anpassa mängden beroende på vad det är för måltid och om man har någon topping på osv.

Minnesregeln: 1 ägg+1/2 banan=1 våffla


 


     


Enjoy, skapar även en ny kategori nu som får heta Jul. Då blir det lättare att hitta alla juliga recept. Dock kommer det ta ett tag för mig att föra över alla tidigare recept in i kategorin som är juliga eftersom det är massor av recept och allt måste göras manuellt (och jag har en massa månaders inlägg som jag inte ens har sorterat sedan tidigare, men det tar en hiskelig tid).


Av Sofie - 9 november 2012 10:00


Jag har tänkt att jag skulle vilja ha små utmaningar på min blogg precis som en del andra bloggar har. Något man ska göra en viss dag i veckan, eller hela veckan eller kanske under helgen/vardagarna. Och sedan är det olika saker varje vecka. Det kommer främst röra mat/hälsa/träning/inre hälsa som är temat på min blogg. Tycker ni det låter kul? Skulle ni vara med varje vecka i det?


Annars nu när det närmar sig jul och december funderar jag på att ha någon sorts julkalender. Antingen att jag har någon form av utmaning som kommer upp på morgonen och som man ska genomföra under dagen. Eller att jag i slutet av november presenterar vad ni ska göra till en viss dag i december och skicka in till då, och sedan kommer det upp ett inlägg den dagen där ni alla som är med presenterar vad ni gjort eller hur det gick (t.ex. om ni ska göra något med kiwi, testa på en helt ny maträtt, genomföra något jag kommit på, tänka över något eller skicka in er favoritfrukost...). Det roliga är om ni bidrar med hur det går/ni tänker i utmaningarna i form av text, bild eller liknande. Kanske att man taggar något särskilt på instagram och så sparar jag alla de fotona och lägger upp här. Vore det en smart idé?


Dock vet jag inte exakt vad jag ska ha för utmaningar, vad skulle ni orka/ha lust att utmanas i? Det jag känner är att det ska vara både kul och inspirerande (och kanske lite jobbigt ibland). Laga något med en viss matprodukt, tänka igenom något inom mental hälsa, genomföra kanske ett kort träningspass som jag kommit på, testa något helt nytt, visa något av era favoritrecept...? Eller så kommer det bara upp ett inlägg varje morgon och så är det helt vilt olika varje dag, med roliga och konstiga "uppgifter" och så har ni dagen på er att utföra den, och sedan presenteras allt nästa dag. Vore det bra? Eller så har jag bara dagens "tanke"  eller recept eller liknande från 1-24 december. Nu vill jag att ni skriver vad ni tycker om hela den här idéen. För jag tänker bara göra det om många hakar på och är delaktiga :D Annars är det verkligen ingen vits!


Vad tycker ni??? Kommentarbomba mig tack :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards