Sofies Wellness

Alla inlägg den 28 november 2012

Av Sofie - 28 november 2012 20:38


 


Dagens middag:


Vit fisk med dragon, citron och vitlök (4 personer)


ca 600 g färsk/tinad vit fisk (vi hade lyxig färsk spätta, men frysblock som är tinade fungerar lika bra)

salt och olivolja

drygt 1/2 dl saft ur 1 citron

2 tsk torkad dragon

2 pressade vitlöksklyftor


1. Salta fisken. Häll en skvätt olivolja i botten av en ugnssäker form. Lägg i fisken. Ringla över en skvätt till olivolja.

2. Häll över citronsaft, dragon och vitlök.

3. Sätt in i ugnen på 175 grader i ca 15 min (kanske 20 min om man har tjockare bitar)!


 


Inte så mycket att säga om denna rätt, väldigt gott!   

Av Sofie - 28 november 2012 19:32


    


   Jantelagen kan kasta sig i väggen. Idag kom senaste "Mitt Kök" (extra tidning från expressen) ut i butik där jag medverkar med mitt helt egna recept. Morotskakagröt!!! Receptet finns även här på bloggen redan, annars får ni gärna köpa hem tidningen. Jag har bara snabbt hunnit bläddra igenom hela, och den verkar faktiskt ganska bra (så ni får mer för pengarna än bara mitt recept haha).


Coolt tycker jag att en mattidning kontaktar mig och undrar om jag vill vara med med ett eget recept. Kan tyckas skrytsamt, men jag är ganska stolt. Jag tror att jag/vi människor i allmänhet behöver bli bättre på att ge oss själva en klapp på axeln och inte hålla på med blygt "äsch det var väl inte så märkvärdigt". Och vi ska absolut inte skämmas över det som vi gör bra, utan vara stolta över det vi gör och presterar! Samtidigt som vi inte är vad vi presterar, utan vi är de vi är och vi är bra för det ändå, vad vi än presterar (med tanke på det här fröken duktig syndromet/perfektionist tänkandet).


 


  Med underbara klassiker melliset: Kesokvarg, kanel, jordnötssmör, frysta bananskivor och äpplestavar! Och detta téet. Och nej jag satt inte bara och läste min sida upp och ner ;) utan bläddrade igenom hela, men själva bilden blev på min sida :P


Sedan skadar det ju inte heller att jag fick ett mejl idag som berättade att min påhittade pizzamacka i Leksands Knäckebrödstävling kommit inom topp-10, att jag fick veta att jag fick A på senaste matteprovet och att jag för första gången på flera månader är nästan helt pluggfri! :D


Sedan måste jag fråga er när jag ändå är inne på det, hur ser ni på det här med jantelagen?

Av Sofie - 28 november 2012 07:24


 


Dagens frukost:

x Chokladbollsröra med apelsinsmak och banan/jordnötssmör/apelsin/blåbär frosting

x Kokt ägg


Till frukost idag gjorde jag en favorit i repris Chokladbollsröra med frosting. Som vanligt hade jag svårt att göra exakt samma utan smaksatte den även med apelsinsaft (apelsinhysteri var det ja). Och i frostingen hamnade apelsin och blåbär också, förutom banan och jordnötssmör som var med förra gången.


Chokladbollsröra med apelsin (1 person): Mixa 1 1/2 dl keso till en slät smet med stavmixer eller ta 1 1/2 dl kvarg så slipper du mixa (jag gjorde det sistnämnda denna gång). Rör i 3/4 dl fiberhavregryn/vanliga havregryn, 2 msk kakao, 1 msk kaffe eller 1 tsk kaffepulver, 3 msk kokosflingor, 1/2 mosad banan, 2 krm vaniljpulver, ca 4-5 msk pressad saft ur en apelsin  och söta slutligen med honung eller agave efter smak (bananen kan man skippa och ha mer honung/agave i istället). Frostingen gjorde jag genom att mosa andra halvan av bananen med en rejäl sked jordnötssmör, en skvätt apelsinsaft och några blåbär, in i micron på högsta effekt i ca 30-60 sek så att den blir varm och lägg den sedan som ett lager på chokladbollsröran!


 


Lite rinnigare denna gång pga apelsinsaften, men minst lika god :D


Nu SKOLA!!!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards