Sofies Wellness

Alla inlägg den 29 november 2012

Av Sofie - 29 november 2012 20:27



I övermorgon är det första december vilket innebär början på den mysigaste månaden på året, julmys, tid för familj och vänner, julmusik, julmarknader, julkalendern på tv (jag kollar på den varje år även om den är anpassad för mindre barn, det växer jag aldrig ifrån), barrlukt, lussebullar, ljus i mörkret, tid för omtanke, snö... Men detta år kommer december även innebära något nytt. En HÄLSOKALENDER på bloggen!!!


Varför? Jag har alltid älskat julkalendrar där man får öppna en lucka varje dag fram till jul. Men med åldern har jag tröttnat på kalendrar med bilder och i chokladkalendrar är chokladen inte längre god. Något nytt behövs helt enkelt i år. Jag vill ha något kul, annorlunda och utmanande med en kombination av hälsa och jul. Något som uppmuntrar till ett hälsosammare december helt enkelt!

Min förhoppning är att ni är flera som vill haka på denna kalender, så att vi blir flera som gör detta tillsammans. Det är det som är meningen med det hela, att vi gör det tillsammans och peppar och tipsar varandra. Gemenskap, det är väl det som hela julen handlar om?


Hur? Varje dag i december fram till julafton kl. 5 på morgonen varje dag kommer ett blogginlägg komma upp på bloggen som en lucka med ett budskap. Om det är en utmaning har ni dagen på er att genomföra den, men om det bara ett "tänkeinlägg" kanske ni bara behöver läsa det och sedan tänka på det under dagen.


Vad? Det kommer vara olika saker varje dag, men alla är på något sätt hälsorelaterade. Det kommer vara utmaningar i flera former, matprodukter vi lagar något med, träningspass, tänkeinlägg, tips och annat... Jag har helt enkelt försökt göra en salig blandning! Jag är inte riktigt klar med alla luckor än så om ni har någon supersmart idé får ni gärna tipsa mig om den!


Annat? Meningen är som sagt att vi ska göra det tillsammans. Därför ska vi berätta hur det går, och vad vi gör. Jag har tänkt på det här hur det ska gå till. Självklart kan ni kommentera under inläggen. Om ni har egna bloggar kan ni skriva där och länka till detta inlägg och sedan kommentera här att ni har skrivit på era bloggar. Jag vet även att många precis som jag använder instagram därför tänkte jag att vi kunde använda taggen #halsokalendern om vi lägger upp bilder som hör till luckorna att göra. Men annars att bara kommentera här går utmärkt! Förhoppningvis flyter denna bit bara på när det hela kört igång.


Jag hoppas att ni vill vara med!?! :D Släng in en kommentar, så vet jag ungefär hur många som vill vara med. Då kör vi med start lördag morgon! Roligast är det förstås om ni är med varje dag, men självklart är det okej om man bara är med ibland :D Sprid gärna vidare kalendern till vänner och familj!

Av Sofie - 29 november 2012 20:00


  Chokladkaka med kvarg, mango och gojibär till mellis idag!


Nyttigare chokladkaka (1 st)


1 dl äggvita (ca 3 st)

1 msk smält kokosolja (eller kanske smält smör?)

1 msk mandelmjöl (eller annat mjöl)

2 msk kakao

1/2 mosad banan

2 krm vaniljpulver

2 krm kaffepulver

2 krm bakpulver

1-2 msk sötning (stevia/agave/honung)


1. Bara att blanda ihop allt i en skål.

2. In i micron 2-3 min (beroende på micro) tills det hela har stelnat!


Hemma hungrig efter att ha simmat och livräddat med skolan och sugen på choklad. Vad passar inte bättre då än en snabbgjord och nyttig chokladkaka? Under min tid på bloggen har det blivit en hel del varianter. Det är inte det att de gamla är äckliga eller dåliga, bara det att jag tycker att det är kul att exprimentera fram nya varianter. Denna var nästan som min proteinrika chokladkaka med blåbär men godare. Jag skippade blåbären, och hade i mandelmjöl, banan och mer kokosolja. Det sistnämnda har jag kommit fram till att ju mer man använder av det, ju mer krämigt blir det, så om ni vill göra en riktig kladdig chokladkaka, ha mer av det i. Denna tycker jag är bra som mellanmål. Annars om nu är ute för chokladiga kakor som kanske passar mer som nyttigt fika/efterrätt vill jag slå ett slag Chokladmoussetårta, Raw Chokladkaka/Kärleksmums och Kladdkaka!



 


     

Av Sofie - 29 november 2012 08:37


 


Dagens frukost:

x Sportknäcke med keso, kokt ägg och basilika

x Frukostglass toppat med kakaonibs

x Lussemuffin


Frukostglass (1 person): Mixa ihop 1/2 avokado, 1/2 fryst banan i skivor, 1 dl frysta hallon, 1 msk kokosmjölk och 2 krm kardemumma!


Glassen fungerar lika bra som mellanmål, fika, efterrätt, topping på pannkakor som till frukost. Helt underbart gott!


 


Idag är hela Stockholm vitt, mysigt tycker jag. Antingen ska det vara kallt och vitt, eller så ska det vara varmt och brunt, inte något slask mittemellan som det har varit i början av veckan.


Ha en fin dag! :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards