Sofies Wellness

Alla inlägg den 8 november 2012

Av Sofie - 8 november 2012 20:30


 


Jag har tidigare lagt upp recept på en variant müsli och en variant granola. De två är verligen supergoda och slår alla köpevarianter lätt. Så när jag häromdagen skulle göra en ny sats müsli/granola vore väl det smartaste och enklaste att följa något av de recepten. Men icke! Konstiga jag vill alltid göra på ett nytt sätt. Därav en ny variant, och även den blev supergod. Nu har jag tre favoriter. Om ni nu vill göra müsli/granola och inte vet vilket recept ni ska välja, ska jag guida er lite. Den nedan smakar mycket kanel, lite äpple och har knapriga valnötter i sig. Den granolan jag gjorde för ett par månader sedan har förutom kanel även kardemumma i sig, aprikoser som ger en söt smak och de hackade nötterna i är mandel och cashewnötter. Müslin som också är en favorit skiljer sig med att det är just en müsli så den är inte lika crunchig som granolorna (i plural??), den smakar mycket äpple, kanel och mandel och innehåller även gojibär och kokoschips. Alla är supergoda, här kommer iallafall receptet på granolan jag gjorde häromdagen:


Granola med kanel och valnötter (en sats)


2 dl vanliga havregryn

3 dl fiberhavregryn

1 1/2 dl valnötter

1 dl pumpakärnor

1 dl kokosflingor

3 msk kanel

3 dl grovrivet äpple (1-2 st äpplen beroende på storlek)

1/2 dl kokosolja/rapsolja

3 msk agave/honung

1 dl vatten


1. Blanda först ihop alla torra ingredienser i en bunke. Rör sedan i resten av ingredienserna.

2. Fördela över en bakplåtsklädd bakplåt.

3. Sätt in i ugnen på 200 grader, i ca 30-45 min (beroende på ugn). Rör om var 15 minut. Håll noga koll så att den inte blir bränd.

4. Låt svalna och förvara i en tät burk!


Av Sofie - 8 november 2012 11:11


 


Jag gjorde världens godaste sak till frukost idag, eller kanske inte världens godaste men väldigt god:


Chokladbollsröra med varm banan/jordnötsfrosting (1 person): Mixa 1 1/2 dl keso till en slät smet med stavmixer (alternativt kan man nog använda kvarg istället så slipper man mixa). Rör i 3/4 dl fiberhavregryn/vanliga havregryn, 2 msk kakao, 1 msk kaffe, 3 msk kokosflingor, 1/2 mosad banan, 2 krm vaniljpulver och söta slutligen med honung eller agave efter smak (bananen kan man skippa och ha mer honung/agave i istället). Frostingen gjorde jag genom att mosa andra halvan av bananen med en rejäl sked jordnötssmör, in i micron på högsta effekt i ca 20-30 sek så att den blev varm och la sedan som ett lager på chokladbollsröran!


Ett måste för alla chokladbollsälskare, själv är jag väldigt svag för chokladbollar och har alltid varit det hehe. Det finns roliga historier när jag som liten vräkte i mig det på barnkalas. Superlyxigt att nu kunna äta det till frukost!


Passar till frukost, mellanmål, fika och kvällsmål. Nu gjorde jag detta som en stor kaka, men man kan nog lika väl rulla till mindre bollar precis som vanliga chokladbollar. Inspiration till receptet kommer ifrån denna fina blogg.


 


 


Just nu ger skolan plugg upp över öronen på oss. Så alla i min klass är minst sagt glada att det har lagts in studiedag både idag och på måndag. Och studiedagarna måste helt ägnas åt att studera, men det kanske är det som är meningen haha? Själv har jag idag sovit lite längre, ätit frukost och kollat på nyhetsmorgon i sängen och sedan pluggat på förmiddagen. Jag har faktiskt fått en massa gjort, känns superskönt. Nu har jag tagit en liten paus för att blogga och ska strax återgå till mer plugg. Sedan blir det en sväng till gymmet innan lunch tänkte jag för att sedan återgå till plugg på eftermiddagen. Det är dagens plan!


Ha en fin torsdag :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards