Sofies Wellness

Alla inlägg den 10 november 2012

Av Sofie - 10 november 2012 21:00


 


Hemkommen efter 7 timmar på hälsomässan, pust, nej det var jättekul :D De där 7 timmarna gick hur fort som helst. Tänkte berätta om dagen i både text och bildform, både för att jag tyckte att det var kul/intressant och vara snäll mot er som inte hade möjligheten att åka besöka mässan (men ni har fortfarande hela morgondagen på er).


Mötte upp min kompis vid mässan på förmiddagen. Först gick vi runt blanda alla montrarna. Och det tog flera timmar för det var verkligen många montrar. Det var allt från hälsokostbutiker, tidningar, massage, smink, tandvård, träningsföretag, hälsokostföretag, bokaffärer, vitaminförsäjare som ställde ut. Överallt såldes det saker och på vissa ställen hade de även smakprov (har testat hur många saker som helst idag, en del saker som jag inte skulle kalla direkt hälsosamma men det var ändå kul att få testa mycket).


  En av alla montrar där man kunde testa en massa superfoods och sedan köpa hem


  I de här stolarna kunde man få världens skönaste massage och samtidigt lyssna med lurar på någon som pratar om hur man ska slappna av. Vi testade det! Åh jag vill ha en sådan hemma.


  Om man fick världens träningssug av att befinna sig på mässan hade de en massa klätterställningar för vuxna


Vi gick iallafall runt i hela mässlokalen och kollade i alla montrar. Förutom att bara gå runt och kolla tyckte jag att det var väldigt kul att höra hur alla sålde sina "hälsosamma" produkter/tjänster, för en persons syn på vad som är hälsosamt kan vara totalt ohälsosamt för någon annan (typ enligt mig t.ex.) Jag blev faktiskt riktigt irriterad när vi satt oss ner för att vila och några stod en bit bort och "lagade" hälsosam mat inför publik. Eller ja de blandade pulver med vatten och pratade om hur bra det var. Jag blev ännu mer irriterad när de sa att man kunde smaksätta grönsakspulversoppan med olika kryddor, så att den blev lite olika varje dag. Om man då ända ska hålla på att smaksätta och blanda saker varför inte då laga maten från grunden vilket inte tar många minuter extra? En vanlig grönsakssoppa är ju inte alls svårt att göra? Det tycker iallafall jag. Jag kommenterade detta när jag kom hem, och min kära moder sade "Men Sofie du måste ju förstå att alla inte tycker att det är kul att laga mat och bara vill ha det överstökat så fort som möjligt". Det kan jag visserligen förstå. Men om man nu inte tycker det är kul att laga mat eller inte har jättemycket tid för det, finns det faktiskt andra mycket bättre alternativ än näringsfattiga pulver vilket jag hoppas att jag kanske kan förmedla något på denna blogg. För hur lång tid tar det att skära några grönsaker och öppna en burk tonfisk medan bulgur kokar av sig själv på spisen, göra en omelett eller skära några rotfrukter och sätta in det i ugnen tillsammans med några fiskfileer/kycklingfiléer som har någon krydda på sig och medan det är i ugnen kan man ägna tiden åt något helt annat? Okej nu ska jag inte gå in mer på det.


 En annan sak som snarare var rolig än irriterande var vid en monter där de sålde frystorkade bär/grönsaks/fruktchips, helt naturliga utan tillsatser (jättegoda faktiskt, ångrar mig lite nu att jag inte köpte hem några paket). Då är det en kvinna bredvid som kollar på innehållsförteckningen på frystorkade jordgubbar och utbrister förskräckt "men det är ju kalorier i det här!!!". Ärligt talat kunde jag nästan inte hålla mig för skratt, ja det är kalorier i mat, vad trodde du? Vi behöver kalorier men vi behöver bra kalorier från mat. Som till exempel jordgubbar som förövrigt inte alls är särskilt kaloririka :P


   


Förälskade mig i den där bollen, gick flera gånger och tog smakprov hehe och köpte med en på vägen hem till mellis. Boken till höger bläddrade jag igenom och tyckte verkade bra, kanske något att skriva upp på önskelistan till jul :)


 


Det var kul att gå runt där, men det jag fick ut mest av var nog seminarierna/föreläsningarna. Fanns hur många som helst att gå på, svårt att välja. Jag och min kompis gick på två, och sedan satt jag även kvar på en själv när hon var tvungen att gå. Totalt 3 timmar sittandes på en stol för min del medan någon pratade, risk för att bli trött men det var så intressant att jag höll fokus hela tiden och tiden rann iväg. Jag kan inte gå in på djupet om alla föreläsningarna men kan berätta lite kort: Först var det någon som jag inte kom ihåg vad han hette som pratade om "Optimera din träning med rätt kost". Han sa en massa intressant och jag kan inte skriva ner allt här, men det var mycket om hur man skulle äta beroende på hur man tränade och vad som var bäst hög kolhydratkost eller låg kolhydratkost om man tränar mycket osv. Sedan var det Fredrik Paulún själv (ni vet han som har egen müsli, flingor, juicer..., skrivit en massa böcker och i tidningar) som pratade om LCHQ, alltså inte LCHF utan mer kolhydrater men bra kolhydrater, jag gillar hans mattänk. Sist men inte minst hade Cecilia Duberg (Coach inom hälsa och prestation, har en spalt om mental hälsa i fitness magazine som jag gillar starkt) en föreläsning om att nå mål, drivkrafter, hinder, vilja och hur man ska göra för att klara av det man vill (dvs mål), verkligen superbra, fick med mig en massa smarta tankar som jag kommer ha användning för i framtiden.


Efter detta var det bara en halvtimme tills de stängde och jag hann ta mig förbi WorldofShapes monter där de mätte fettprocent, kul att få reda på det. Tydligen ska man som tjej/kvinna ligga på mellan 20-25 % i fettprocent (män 15-20 %) och det gjorde jag även om man får ta testet med en nypa salt.


 


Jag köpte i stort sett ingenting, en av tidningarna ovan, en mellisboll och en sallad att äta på språng innan föreläsningarna. Men jag fick med mig en massa av gratissakera ovan, tidningar, te och lite provtest av sukrin.


Det hela var iallafall en kul upplevelse och jag kommer säkert åka dit nästa år igen. Har ni också besökt mässan? Vad tyckte ni? Och kom ihåg, den är öppen imorgon med om ni har tid och lust att åka dit :D

Av Sofie - 10 november 2012 09:30


 


Dagens lyxfrukost:

x Kokosmuffins med blåbär med frosting, gojibär och en klick mandelsmör


Kokosmuffins med blåbär (1 person)


1/2 dl fiberhavregryn (eller vanliga havregryn)

1 msk kokosmjöl

2 msk kokosflingor

1/2 msk kokosolja

1 dl blåbär

3/4 mosad banan

1 ägg

1 äggvita


valfri frosting


1. Blanda ihop allt till muffinsen. Fördela i 2-3 större cupcakesformar alternativt fler mindre.

2. Micra på högsta effekt i 3-4 min (beroende på micro) tills de stelnat till muffins.

3. Ät som de är eller toppa med valfri frosting. Jag blandade ihop en på kvarg, carob (byt ut mot kakao), en bit banan och vaniljpulver. Och sedan gojibär och hemmagjort mandelsmör på toppen. 


Vilken underbar lyxfrukost det blev idag, men det är ju helg :D Grundreceptet kommer från Emma, jag ändrade lite, hade bl.a i blåbär. Egentligen är receptet samma som mina vanliga frukostmuffins, bara att man byt ut delar av havregrynen mot kokosmjöl och kokosflingor, och även tillsatt kokosolja. MUMS!!!


Passar till både frukost, mellis och fika.


 


 


Som ni märker är jag en riktig muffinsälskare, jag har lagt upp många muffinsrecept, ni hittar alla muffinsrecept under kategorin muffins här!!!


 Min lördag ska spenderas på den stora hälsomässan i Älvsjö med en kompis. Hoppas att det blir kul :D Har jag några läsare som ska dit?

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards