Sofies Wellness

Alla inlägg den 17 november 2012

Av Sofie - 17 november 2012 13:32

  

 


Jag gjorde en härlig spenatsoppa till lunch. Gott, snabbt, enkelt och nyttigt:


Spenatsoppa (2-3 personer)


3 schlottenlökar alternativt 1 mindre gul lök

250 g fryst spenat i kuber

5 dl vatten

1/2-1 dl grädde

kryddor som chilipulver, kajennpeppar och timjan

salt o peppar

ev. 1-2 laxfilér i kuber eller 1 näve skalade räkor (mer matigt då)

1 kokt ägg per person


1. Hacka löken och fräs mjuk i en kastrull.

2. Lägg i spenat och vatten. Låt koka upp, och puttra i sådär 5 min. Häll i grädde och smaksätt med valfria kryddor efter smak, jag hade chilipulver, kajennpeppar och timjan. Smaka av med salt och peppar.

3. Om du vill ha det mer matigt låt en bit lax i kuber eller näve räkor få koka med i några minuter.

4. Servera med kokta ägghalvor och gärna bröd till!!


Jättebra lunchmat. Jag hade en laxfilé i. Dock vill jag varna för att hälla i för mycket kajennpeppar och chilipulver på en gång, utan smaka av lite i taget, min blev lite väl het, jag var tvungen att späda ut det i min skål med kallt vatten.


 


 Med en varm (upptinad hehe) fralla med ost och tomat 

Av Sofie - 17 november 2012 09:59


 


x Blå röra på blåbär, keso, kvarg, kakao och kardemumma toppat med kiwi och pumpafrön

x Micro äggröra

x Varm hembakad fralla med bregott och prusciutto


Micro äggröra (1 st): Nästan identiskt som mina microägg. Knäck ett ägg i en skål och vispa med en gaffel ihop vitan med gulan. Micra på högsta effekt i 1 min. Istället för att bara äta som den är, mosa i bitar med en gaffel.


Godförmiddag! :P Dagen startades med denna goa frukost. Inget recept bara lite småplock, men det älskar jag. Hur är det med mig då? Bara bra, igår kväll träffade jag ett gäng från gamla klassen och idag har jag faktiskt inga planer alls. Ska bara ta dagen som kommer... Hänga med familjen, gå en promenad, bara slappa, plugga och baka lite (har hittat något som verkar vara ett grymt recept på nyttiga pepparkakor bla och sedan vill jag testa fram egna recept med kakao/kokosgranola, lussebullsmuffins och pepparkakamuffins, jag måste även baka med min pumpapuré innan den blir dålig, vi får helt enkelt se vad jag hinner och har lust med).


Har ni några roliga planer idag? Och har ni ätit något gott till frukost?


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards