Sofies Wellness

Alla inlägg den 14 november 2012

Av Sofie - 14 november 2012 21:40


 


Denna kväll gjorde mamma hemmagjord pizza med deg och sås enligt detta recept. Ett jättebra recept! Man använder grovare mjöl, vilket ger mer fibrer och mättnad.


Jag gick lite wild när jag skulle lägga på topping på min, men det blev faktiskt riktigt gott och därför tänkte jag tipsa er om det. Förutom deg och sås från länken ovan hade jag: En burk tonfisk, röd paprika, majs, champinjoner, oliver, fetaost och oregano!


Pizza brukar kallas för onyttig mat. Och visst kan det vara det. Men det måste det inte vara. Det är väl främst vetemjölet och den feta osten som är ”problemet”. Satsa istället på grövre mjöl och mycket topping i form av en massa olika grönsaker, svamp och proteinkällor (som tonfisk eller skinka) så behövs inte lika mycket ost för att få det riktigt gott. Personligen tycker jag mest om fetaost då den ger smak till skillnad från vanlig pizzaost. Till sist vill jag tipsa om att äta en sallad till och den får gärna vara större och innehålla mer grönsaker än den jag åt idag. Då får ni en bra middag trots att det är pizza. Och om man har mycket på och till kommer man inte heller orka hela pizzan. Sist men inte minst vill jag tillägga att jag självklart tycker det är okej att äta vanlig hämtpizza (vill inte sända ut fel signaler) ibland, bara det inte är ofta. Jag vet att ni gärna vill ha lite tips hur man gör "onyttig" mat "nyttigare", så där kom några pizzatips! :D


Annars tycker jag jättemycket om detta pizzadeg recept som är mer utav en proteinpizza!


  Med så mycket topping på orkade jag inte hela. Men gott var det och sedan blev det ben and jerry till efterrätt. Mätt tjej efteråt!!!


 Vad är era favorittoppingar på pizza?

Av Sofie - 14 november 2012 20:53


    


Jag hoppas att ni inte tröttnar på mina microgjorda mellis/frukostkakor för här kommer nämligen en till. Denna gång med smaksättningen citron/morot/kanel/kokos:


Mini citron/morot/kanel/kokoskaka till mellis/frukost (1 st)


1 dl finrivna morötter

1 ägg

1 äggvita

2 msk citronsaft (ca 1 citron)

1 tsk kanel

1/2-1 banan

1 msk kokosmjöl (ger god kokossmak, kan skippas helt, eller bytas ut mot annat mjöl, eller ha 1-2 msk kokosflingor för kokossmak istället om du inte kokosmjöl)

2 krm bakpulver

ev. frön/kärnor att ha på toppen


1. Bara att blanda ihop allt i en djup microsäker skål. Om du vill kan du toppa med frön/kärnor, jag hade pumpafrön på.

2. In i micron på högsta effekt i 3-4 min eller tills den helt har stelnat. Lägg upp på ett fat.

3. ÄT!


Mums. Blev ett gott mellis till mig idag. Funkar även till frukost och nyttigare fika. Skulle säkert vara gott med varma hallon och en slev vaniljkeso/kvarg till!


Tidigare smaksättningar: Mini äpplekaka med kanel, Mini morotskaka, Mini chokladkaka, Mini äpplekaka med pepparkakskrydda och Mini jordnötskaka med hallon


    

Av Sofie - 14 november 2012 08:00


 


Päron/vaniljdavosgröt (1 portion): Grovriv 1 päron och blanda med 1 dl fiberhavregryn, 1 dl naturell yoghurt och 2 krm vaniljpulver. Ät direkt som det är eller gör kvällen innan och låt gegga ihop sig under natten i kylskåpet, perfekt att bara snabbt ta ut på morgonen och äta direkt! Om du vill kan du toppa med något, jag hade pekannötter, kakaonibs och inkabär.


Åt detta en tidig morgon till frukost förra veckan, hann aldrig lägga upp det innan jag skulle iväg. Men bättre sent än aldrig, denna var verkligen supergod :D


   Med ett microägg och timjan!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards