Sofies Wellness

Alla inlägg den 11 november 2012

Av Sofie - 11 november 2012 21:30


 


Dagens middag, får hålla med om att det inte ser supergott ut, mer som en brun sörja haha, men det är sojan som ger färgen, men hela rätten smakade supergott och hett. Kommer jag att göra igen eller iallafall något liknande!


Stekt bulgur med kyckling på asiatiskt vis (5-6 personer)


2 1/2 dl okokt bulgur (eller matvete, ris, quinoa, liknande)

5 dl vatten

3 morötter

1 röd paprika

1/2 purjolök

ca 700 g kycklinginnefilé/kycklingfilé

2 pressade vitlöksklyftor

2 lime

4 msk soja

2 tsk sambal oelek

1 1/2 tsk malen ingefära

2 ägg


1. Koka bulgurn i vattnet enligt förpackningen.

2. Skala morötterna och skär i slantar. Skär paprika och purjolök i mindre bitar.

3. Strimla kycklingen i små bitar.

4. Genomstek kycklingen i en stekpanna, och i en annan fräser du morötter, paprika, purjolök och vitlök mjukt.

5. Medan det steker rör du ihop i en skål rivet skal från lime, saft från lime, soja, sambal oelek och ingefära.

6. Lägg över kyckling och frästa grönsaker i en och samma stekpanna (behövs en stor). Rör i kokt bulgur och sojasåsen. Låt puttra ihop sig ett par minuter.

7. Rör slutligen i två ägg, och rör noga. Smaka av med salt!


Den här veckan har vi faktiskt haft något hemma som heter Linas matkasse, det kanske ni känner till? Vi hade det för en massa år sedan innan jag intresserade mig för matlagning, och nu fick mamma något erbjudande om att få råvaror och recept hemskickat 3 gånger varannan vecka så vi har testat på det igen. Ganska bra nu när jag inte har tid att laga lika mycket mat och resten av familjen inte tycker att det är lika kul att hålla på och exprimentera i köket. Denna rätt är i grund och botten ett sådant recept vi fått hem. Men jag kunde förstås inte låta bli att ändra det lite t.ex bulgur istället för vitt ris, mer sambal oelek osv... Och hela receptet "hur man gör" har jag skrivit om så att det blir mycket bättre hihi (enligt mig iallafall).


  Tillsammans med grönsallad och oliver! :D


Stekt bulgur/ris/matvete/liknande har jag gjort förut och det är verkligen perfekt restmat. Man fräser överbliven bulgur/liknande tillsammans med grönsaker, kanske lite kyckling, fisk, halloumi eller vad man nu har hemma. Sedan en massa kryddor efter vad man är sugen på och sen i med ett ägg i slutet så att det klibbar ihop och får en härlig konsistens! Ett bra tips bara :)


Trevlig kväll...

  

Av Sofie - 11 november 2012 18:27


 


Jag gjorde en härlig smoothie till återhämtningmellis efter en löprunda nu på eftermiddagen. Egentligen skulle det ha blivit glass, för det brukar oftast bli krämigt och gott om man mixar kvarg och fryst banan + valfri smaksättning. Det blev inte riktigt det idag, dels för att min banan bara varit någon timme i frysen så den kvar knappt hård och sedan hade jag i limesaft vilket gjorde att det hela blev vattnigare. Ingen glass, men smoothie som var minst lika gott! Om ni vill använda er av samma recept men ha glass iställe skulle jag tipsa er om att se till att bananen är rejält fryst, och sedan kanske låta det hela stå en timme eller två i frysen efter mixning, då kommer det att bli smarrig glass!!!


Jordgubb och lime glass/smoothie (1 person)


1 rejäl näve frysta jordgubbar

1/2 fryst tärnad banan

1 1/2 dl kvarg

saften ur 1/2 lime


1. Bara att mixa ihop allt. Ät direkt som den är, eller frys in ett par timmar (rör om då och då) så blir det glass!


  Med kokosflingor och knapriga hampafrön på toppen med det är självklart inte nödvändigt :)


Av Sofie - 11 november 2012 13:47


 


Dagens frukost:

x Minipizzaomelett

x Hallon/blåbär/kanelgröt toppat med mjölk, mullbär och valnötter


Minipizzaomelett (1 person): Knäck 1 ägg i en skål, rör runt så att vitan och gulan blandar sig. Micra på högsta effekt i 1 min. Ta ut och lägg på ett fat. Lägg på 1 skiva skinka (kan uteslutas om man är vegetarian) och keso. Ringla över tomatpure (alternativt krossade/passerade tomater) och krydda med oregano. Ät!!!


Hejsan hoppsan! Vad gör ni denna söndag? Själv har jag stora delar av dagen (hitills) suttit djupt försjunken i hur Sveriges demokrati fungerar. Ganska intressant, visst skulle jag inte vilja behöva plugga alls, men om jag nu måste plugga något så är ämnet ganska kul och allmänbildande.


Bjuder iallafall på dagens frukost i detta inlägg. Som ni märker blir det inte riktigt lika många inlägg längre, framförallt inte lunch/middagsrecept, hinner sällan nuförtiden laga något nytt, blir att mina föräldrar gör det eller att jag som idag till lunch slänger upp grönsaker, bulgur och en burk tonfisk på en tallrik och äter direkt, visst skulle jag kunna ta bild på det och lägga upp men det blir inte så kul i längden ;) Bjuder hellre på färre men bra recept/inlägg :)


  Denna pizzaomelett fungerar lika bra till mellis, och kör man på två ägg kan man ju ha det till lunch! Bra snabbmat...


Förresten apropå utmaningar/julkalender har jag nu bestämt mig för att jag ska ha en julkalender här. Från 1-24 december kommer ett inlägg/lucka läggas upp tidigt varje morgon. Kommer att vara olika saker varje dag, ibland något favoritrecept, en utmaning (kan vara mentalt eller med mat), kanske något träningspass, något man ska tänka på under dagen, en tävling eller annat som jag tycker vore kul. Låter det som en bra idé? :D

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards