Sofies Wellness

Alla inlägg den 18 november 2012

Av Sofie - 18 november 2012 21:16


 


Kvällens middag, så himlans god tyckte jag och resten av familjen:


Laxbiffar med limesås (4 personer)


Biffarna:

4 laxfiléer

1 ägg

1/2 msk fiberhusk (måste man kan inte ha, men det binder hela smeten så att inte biffarna faller ihop lika lätt)

1/2-1 röd chili

1 msk torkad basilika

2 pressade vitlöksklyftor

salt o peppar


Såsen:

1 1/2 dl turkisk yoghurt/kvarg/creme fraiche (vad man har hemma)

saften från 1 lime


1. Mixa ihop allt till biffarna med en stavmixer/i en matberedare till en smet.

2. Sätt på två stekpannor med olja/smör, när de är varma, lägg 5 stora klickar smet i varje stekpanna, tryck ut med en stekspade till biffar (blir alltså 10 biffar). Stek så att de får fin färg och genomsteks.

3. Blanda mejeribasen med limesaft.

4. Servera allt tillsammans med bulgur/bröd/ris och grönsaker/sallad!!!


 


 


Vill även ge ett stort tack till alla ni som läser, kommenterar, kontaktar mig, frågar, mejlar... Jag blir alltid lika glad när ni kommer med fina ord :D Just nu har jag en hög kommentarer och frågor att besvara, jag har inte riktigt tiden att besvara dem idag, ska göra det imorgon om jag hinner, bara så att ni inte tror att jag struntar i dem. När jag får kommentarer som "åh vad gott" går det snabbt att bara godkänna den eller om det är en fråga som behöver en mening till svar, men ibland ställer ni frågor som behövs skriva mycket längre på, då kan det ta lite tid tills jag hinner svara på dem. Men svarar på frågor, det gör jag alltid! Så att ni vet. Jag kan förövrigt meddela att jag idag kom igång med att börja fixa hälsokalender inför december. Det kommer bli så kul (hoppas jag). Hittills har jag bara fixat layouten för alla luckorna, och börjat spåna på idéer vad vi ska göra. Om ni ligger inne på någon smart idé som skulle kunna passa som en utmaning, ett roligt recept för alla att testa eller en hälsotanke som skulle passa i en hälsokalender är jag gärna öppen för idéer!


Med det säger jag, tack och hej, och godnatt :P

Av Sofie - 18 november 2012 10:25


 


Dagens frukost:

x Vaniljröra på 1 dl naturell yoghurt, 1 dl keso, 1 dl kvarg och lite vaniljpulver (en av mina favoritröror) med ett rivet päron och choklad/kokosgranola


Underbar frukost på en underbar röra och en underbar granola. Igår hann jag baka lite roliga saker, saffrans/lussemuffins och pepparkakor/pepparnötter (recept på dessa kommer senare under veckan, tänkte bara spoila er lite hehe) och sedan en choklad/kokosgranola. Jag har länge tänkt göra en chokladgranola, och ha kokoschips i, men sedan igår hade vi inte det hemma och jag fick den lysande idéen att ha kokosmjölk i smeten som vätska istället för olja och vatten. Blev jättebra. Den smakar främst choklad (kakao) och har sedan en lätt kokossmak (och doft). Testa!!!


Choklad och kokos granola (1 sats)


2 dl vanliga havregryn

3 dl fiberhavregryn

1 1/2 dl grovhackade mandlar

1 dl pumpakärnor

1 dl kokosflingor

1 dl kakao

1/2 dl agave/honung/sweet freedom

1 1/2 dl kokosmjölk


Efteråt eventuellt:

1 dl gojibär

1 dl kokosflingor


1. Blanda ihop alla torra ingredienser i en bunke. Rör i sötning och kokosmjölk.

2. Fördela på en plåt med bakplåtspapper.

3. Rosta i ugnen på 200 grader i ca 20 min (kolla noga så att det inte bränns), rör runt efter ca 10 min.

4. Ta ut och blanda i 1 dl gojibär och 1 dl kokosflingor.

5. Låt svalna och förvara i en tät burk!!!


 


 


Här hittar ni en liknande granola fast med kanel/valnötter, och här en med aprikos/cashewnötter/kardemumma/kanel!!!


Dagens planer: Träffa en kompis för promenad och snack och sedan lunch ute. Och sedan plugga stora delar av dagen som är kvar, och sen försöka hinna med en löprunda innan det blir mörkt ute. Vi hörs!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards