Sofies Wellness

Alla inlägg under december 2011

Av Sofie - 13 december 2011 13:30

            

Något jag har lovat mig själv att jag ska bli bättre på är att äta mer vegetarisk mat och miljövänlig mat nästa år. Jag har försökt laga mat med linser tidigare och det blev misslyckat men igår testade jag på ett recept som verkligen blev jättegott. Receptet har jag tagit från denna blogg:http://ekovardag.blogspot.com/2011/09/gryta-med-sommarens-sista-squash.html men jag har ändrat på måtten i receptet en del. Enjoy, supergott!


Linsgryta med kokos (4-6 personer)


1 gul lök

1 liten squash

1-2 pressade vitlöksklyftor

2 tsk röd currypasta

2,5 dl röda linser (okokta)

1 burk kokosmjölk (ā 400 ml)

2 dl passerade tomater

1 dl vatten

1/2 dl kokosflingor

 

1. Finhacka löken och skär squashen i kuber. Fräs lök, vitlök, squash i olja och currypasta i en stor kastrull.

2. Tillsätt resten av ingredienserna, låt koka upp och puttra på svag värme till linserna är mjuka och har lagom tuggmotstånd, ca 10-15 min. Redan klart!


     

Gårdagens middag: Linsgryta, bulgur, kokt broccoli, morotssallad!

Av Sofie - 13 december 2011 07:58


       


x Pepparkaksfil (vanlig fil+pepparkakskrydda) med tärnat päron och solroskärnor

x Saffransbröd med keso och russin


Lucia idag så jag gjorde mig en riktig luciafrukost. Supergott!


Ska strax gå och kolla på luciatåget i skolan som de små gulliga 3orna har. Sedan har jag lektioner resten av förmiddagen, men på eftermiddagen är det den traditionella luciabandyn i skolan. 9orna spelar mot lärarna. Jag ska spela, inte för att jag är särskilt bra på innebandy, men vad gör det? Jag skämmer bara ut mig själv inför hela skolan haha. Nej det är en rolig grej helt enkelt.



 Recept på saffransbröd här:

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/11/27/6745830-recept-saffransbrod-nagon-sorts-variant-nyttigare-lussekatter/


Av Sofie - 12 december 2011 21:45

           

Dessa pepparkakor har mamma gjort varje år sedan jag var liten. Ett recept som jag tror kanske har gått i släkten. Det blir iallafall underbara pepparkakor, så mycket godare än köpta. Mamma gjorde degen igår kväll så att vi nu idag på kvällen har kavlat degen och gjort pepparkakor. Jättemysigt! Här är receptet:


 

Det här är inte ens hälften av degen :)

 Mammas pepparkakor (supermånga)


1 1/2 dl sirap

3 dl socker

200 g smör

1 1/2 dl vispgrädde

1 msk mald ingefära

1 msk mald kanel

1/2 msk mald nejilika

ca 11 dl vetemjöl

1 msk bikarbonat

 

1. Smält sirap, socker och smör i en stor kastrull.

2. Tillsätt grädden och kryddorna och rör om.

3. Blanda bikarbonat med lite mjöl och rör ner. Tillsätt resten av mjölet och spara lite till utbakning.

4. Arbeta samman degen. Låt den vila över natten i rumstemperatur/kylskåpet.

5. Sätt ugnen på 175 g.

6. Kavla ut degen (en klump deg i taget) på lätt mjölat bakbord.

7. Lägg kakorna på smord plåt med bakplåtspapper.

8. Grädda i 7-8 min.

9. Låt svalna på galler.


 

Det blir sjukt många, jag lovar att det kommer att kännas som att degen aldrig kommer att ta slut. Så mitt tips är när du inte orkar göra mer pepparkakor, ställ tillbaka degen i kylskåpet och fortsätt baka någon annan dag. Det gjorde vi för att det blir så många.



Har ni hunnit baka pepparkakor än? 


Sen precis som jag sa med lussekattsrecept jag la upp igår, det här är kanske inte det nyttigaste receptet, MEN det är faktiskt bara jul en gång så man får passa på att njuta!

Av Sofie - 12 december 2011 16:45



Dessa fruktbars (särskilt den med äpplesmak) med havregryn vill jag tipsa om. Finns på coop för endast 10 kr st. Jag är själv inte så mycket för barer i olika slag, typ proteinbarer som består mest av choklad. Jag föredrar riktig mat. Varför köpa barer som är söta som godis och innehåller tillsatser, när man kan äta ett mellanmål med riktig mat? Men ibland blir man sugen eller är ute och behöver något snabbt att äta. Så dessa ville jag tipsa om. De smakar gott och de är inte fyllda med en massa tillsatser och extra socker som de flesta andra. Men självklart så är det alltid bättre att äta ett riktigt äpple och göra havregrynsgröt av havregrynen!


Har någon smakat dessa?


 

 

Av Sofie - 12 december 2011 11:00


     


... tycker jag inte att man ska värma sig en billys pizza i micron (på 5 min) utan någon som helst näring, mitt tips är att istället koka sig gröt på mindre än 5 min. Frukostmat fungerar faktiskt bra som lunchmat, bara man inte äter det varje dag. Jag gjorde detta igår när jag skulle snabbt iväg till min tennis och vi knappt hade någon riktig mat hemma. Det blev vanlig fiberhavregrynsgröt där jag blandade i ett rått ägg (för lite protein) med rivet äpple, kanel och mjölk. Sedan en matig knäckeskiva med lite keso, tonfisk och timjan. Tonfisk är toppenmat, det tar 10 sek att öppna burken och så har man god och nyttig mat att äta direkt utan tillagning.


Vad gör ni när ni inte har tid eller lust att göra riktig mat? Värmer ni pizzan eller vad gör ni?  Ett annat tips är förövrigt att göra en omelett!

    

Frukostmänniska som jag är så tackar jag inte nej till frukost två gånger om dagen ;)

Av Sofie - 11 december 2011 19:00

   

För ett par helger sedan gjorde jag saffransbröd som jag la upp på bloggen (http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/11/27/6745830-recept-saffransbrod-nagon-sorts-variant-nyttigare-lussekatter/), idag tidig eftermiddag bakade mamma riktiga lussekatter enligt vårat traditionella recept. Jag hjälpte till och formade några. Här bjuder jag på receptet, av det blir det verkligen de godaste lussekatterna jag någonsin har smakat. De är extremt saftiga och goda. Hemligheten är nog att man har mandelmassa och kardemumma i: 


Min julgran och mitt hjärta blev snyggast om jag själv får säga det  

Lyxiga lussebullar (ca 40-48 st)


1 1/2 paket jäst (75 g)

100 g smör

4 dl mjölk

1 dl vispgrädde

1 dl vit sirap

1/2 dl strösocker

250 g lätt kesella

2-3 påsar saffran (1,5 g)+1 sockerbit

200 g mandelmassa

16-17 dl vetemjöl

1/2 tsk salt

1 tsk vaniljsocker

1 tsk kardemumma

1 ägg till pensling

russin

 

1. Smula jästen i bunke. Smält smöret i en kastrull, blanda ner mjölk, grädde, sirap, socker och kesella. Stöt saffran i mortel med en sockerbit och blanda ner det i degvätskan. Värm till 37 g. Häll blandningen över jästen och rör tills det har löst sig.

2. Riv mandelmassan och blanda ner i degvätskan. Tillsätt hälften av mjölet tillsammans med övriga kryddor. Blanda väl och tillsätt resten av mjölet. Spara lite till utbakning. Arbeta degen tills den blir blank och slät och släpper bunken. Låt jäsa under bakduk i 35 minuter.

3. Arbeta degen väl på mjölat bakbord. Dela den i lagom stora bitar och forma till lussekatter. Lägg på en plåt med bakplåtspapper. Tryck i russin. Sätt på ugnen på 225 g. Låt jäsa under bakduk i 35 minuter.

4. Pensla bullarna med uppvispat ägg. Grädda mitt i ugnen i ca 8 min. Låt svalna och ät och njut!


Innan ugnen:

 


Ni måste verkligen testa detta recept, det blir verkligen saftiga och jättegoda lussekatter jämfört med andra recept, kanske inte lika nyttiga men det är ju jul endast en gång om året... Glöm inte det!


Av Sofie - 11 december 2011 13:45


Del 1 här: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/12/04/6778936-julklappstips-1/

Denna söndag tipsar jag om bra tidningar (som har med mat och hälsa att göra) att ge bort som prenumeration i julklapp:


Lagalätt:

Matlagningstidning med enkla, snabba och hälsosamma recept. Jag prenumerar sedan någon månad själv på denna. Och gillar den starkt. Jag har testat på många goda recept från denna tidning. Passar för den matmedvetna hemmakocken.


ToppHälsa:

Hälsotidning om allt som har med hälsa att göra, kost, träning, inre välmående osv. De har en sund syn på det hela, och budskapet lyder inte en massa om vikt/kalorier utan att må bra helt enkelt. Det gillar jag och därför är jag prenumerant även på denna tidning sedan i somras. Passar för den som vill få riktigt bra inspiration till ett hälsosamt liv.


Fitness Magazine:

Jag har bara köpt några enstaka nummer av denna tidning. Men de tycker jag har varit bra, och precis som ToppHälsa med sund inställning (som jag tycker många hälsotidningar inte har). Detta är en träningstidning med en massa inspirerande artiklar, t.ex hur man får igång träningsmotivationen, tips på olika träningsövningar men även budskap om att det är viktigt att inte träna för mycket. Passar för träningsfreak men även för de som vill komma igång med träningen.


Detta är mat/hälsotidningar jag kan tipsa om, sen som 15-åring kan jag inte annat än älska vanliga tidningar som VeckoRevyn, HäntBild (även fast inget som står där är sant), CHIC, SOLO osv.

   

Av Sofie - 11 december 2011 10:27


         


x Scones från igår med kalkon, tomatskiva och smulad fetaost

x Keso utblandat med lite kesella+vaniljpulver med  blåbär, mango och hackade cashewnötter


Jag blev lite småsur imorse när all yoghurt och fil var slut hemma. Jag fick ta en skål keso med lite kesella istället, inget som jag föredrar på morgonen då det är alldelles för mäktig konsistens (det passar mer som mellanmål på eftermiddagen eller kvällsmål). Men efter att ha ätit några tuggor kom jag på att jag kunde blanda ut det med mjölk så att det blev lite rinnigare. Då blev det mycket godare.


Idag har jag en massa att göra. Jag har skrivit en hel A4-sida med saker jag borde hinna göra hemma. Sedan ska jag även julbaka med mamma, spela tennis och gå på julkonsert med kompis på kvällen förutom det. Det kommer att bli en stressig dag. Det är lika bra att jag börjar nu!


Smulad fetaost och tomat är underbart tillsammans på macka :) 


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards