Sofies Wellness

Alla inlägg den 30 december 2011

Av Sofie - 30 december 2011 16:30


 


Igår kväll gjorde jag grönkålschips eftersom vi åkte iväg idag och den skulle blivit dålig tills vi kommer hem om ingen hade gjort något med den. Det låter inte så gott. Men jag blev faktiskt överraskad att det blev så gott som det blev. Nu vet ni iallafall vad ni ska göra med överbliven grönkål.


Grönkålschips


Du behöver valfri mängd av: färsk grönkål, olivolja, salt och sesamfrön


Skölj kålen noga. Skär bort stammen och grovhacka bladen. Lägg i en bunke och häll över olivolja, salta och strö över sesamfrön. Massera in oljan i bladen en stund. Lägg på en bakplåt och sätt in i ugnen på 100 g på varmluftsläge och ha de inne tills att du ser att de blir krispiga, ca 30-45 min, men enligt receptet kan det ta både kortare och längre tid, det beror på hur mycket vatten som är kvar i kålen.


 

Innan ugnen


Ät som chips eller strössla över soppa eller annat mat! 


Av Sofie - 30 december 2011 07:00


 

x Davosgröt (på dinkelflingor+naturell yoghurt+kesella+blåbär+apelsinjuice) med ännu mer blåbär och pumpafrön 

Hehe jag älskar blåbär. Gjorde frukosten redan igår kväll eftersom klockan är nu bara 7 på morgonen, alldeles för tidigt för att vara lov och att orka göra frukost. För vi ska med tåget till skåne för att hälsa på släkten över nyår. Det ska bli jättetrevligt, dock var det inte lika trevligt att gå upp så tidigt på morgonen dock.

Jag kommer att ha tillgång till dator, men jag har beslutat mig för att ta en datorfri helg medan jag är där. Jag är nämligen ständigt uppkopplad annars. Och jag vill bara njuta av att ta det lungt, läsa några bra böcker, gå promenader längs vattnet och bara njuta av ledigheten utan datorer. Och självklart prata med mormor och morfar en del när jag är där. Så fredag-måndag ska jag vara datorfri (inte nu på morgonen dock), inget bloggande, läsa andras bloggar, facebook, kolla mailen osv. Jag tror alla behöver sådana dagar när man inte gör det. Ni kanske borde testa ni med!


Det jag vill säga med detta är att jag kör en liten bloggpaus och hälsar er välkommna igen på tisdag! Då är jag tillbaka med en massa matinspiration som vanligt :D


 

ps. Jag har fixat med några få tidsinställda inlägg medan jag är borta, om ni inte vet vad ni ska göra med grönkålen som blivit kvar ifrån jul, kika in här senare i eftermiddag :) 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards