Sofies Wellness

Alla inlägg den 17 december 2011

Av Sofie - 17 december 2011 21:00

Denna eftermiddag har jag julbakat. Jag exprimenterade mig fram och det blev pepparkaksbröd, chokladnötter med apelsinsmak, chokladnötter med kaffesmak, mellanmålskakor med saffran och mellanmålskakor med pepparkakssmak, den sistnämna får ni recept på här:

           


Mellanmålskakor med pepparkakssmak

2,5 dl blandade nötter (jag körde mest mandel)

2 msk smält smör

1/2 mosad banan

2 äggvitor

1 1/2 grovrivet äpple

2,5 tsk pepparkakskrydda

 

1. Mixa nötterna till mjöl i en matberedare. Lägg nötterna i en bunke, och blanda i smör, banan, äggvita, äpple och pepparkakskrydda.

2. Blanda allt väl!

3. Gör långa rader deg på en plåt med bakplåtspapper.

4. Grädda i ugnen ca 15-20 min på 175 g.

5. Skär raderna i bitar direkt när plåten har kommit ut.

6. Låt svalna och förvara i kylskåp!


Tidigare har jag alltid gjort mina mellanmålskakor varianter med två hela ägg eftersom jag tycker det är onödigt att slänga gulan, men nu körde jag med bara äggvitan och det blev mycket bättre, inte alls rinnigt, så i framtiden när jag använder detta recept blir det endast med äggvitan!


  

Supergoda! Kommer att finnas på vårt julbord :D

En liten spoiler på resten jag bakade, recepten på allt annat kommer upp dagarna framöver! 

Av Sofie - 17 december 2011 15:39


   


När jag bloggade i veckan om en linsgryta jag gjort fick jag ett tips på en annan sås man kan göra med linser av en läsare. Och jag testade det till lunch idag. Blev jättegott:


Tacolinssås (4 personer)


2 dl röda linser (okokta)

6 dl vatten

1 msk tacokrydda

1,5 dl krossade tomater

2 msk creme fraiche


1. Koka linserna i vattnet i ca 10 min. Häll av ev. vatten.

2. Blanda i tacokryddan, krossade tomater och creme fraiche i kastrullen och låt allt bli varmt!


Självklart gjorde jag detta med min hemmagjorda tacoskrydda jag verkligen kan rekomendera om:

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/12/09/6832204-gor-din-egen-tacokrydda/


Till lunch med kamutvete, spenatblad och kokt broccoli och morötter


Någon annan som har något bra recept med linser?


   

  Gissa vad jag ska göra nu? JULBAKA!!!

Av Sofie - 17 december 2011 09:16


   


x Pepparkaksdavos (blanda gryn t.ex dinkelflingor+naturell yoghurt+pepparkakskryddor) med kiwi, skivad fryst banan, kokosflingor, pumpakärnor och psylliumfrön

x Ett ägg


Godmorgon! Jag vaknade klarvaken halv 9 idag, så jag gick upp och gjorde frukost och kollade på dagens avsnitt av julkalendern. Planen för dagen är plugg, julklappsfix och julbak. Det jag inte hinner idag får jag göra imorgon. Jag ska även kanske träffa en kompis och gå en promenad för att vi ska båda ta en paus från allt pluggande, men just nu verkar inte vädret tillåta det. Det spöregnar utanför mitt fönster. Suck, nu vill jag ha snö!


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
31
<<< December 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards