Sofies Wellness

Alla inlägg den 24 oktober 2011

Av Sofie - 24 oktober 2011 20:49

   

 


Till middag idag var jag inte sugen på någon "riktig" mat utan pannkakor, så då fick det bli pannkakor men gjorde en lite nyttigare variant utan vetemjöl, enligt mig smakar de precis likadant som vanliga pannkakor (fast inte enligt min lillebror som direkt blir kritisk till all mat som har något med fullkorn att göra). Sedan åt jag först pannkaka med lite matigare fyllning och sedan några med efterrätts touch!


 

Pannkaka med keso, skinka, parmaskinka och spenatblad


Jag har aldrig ätit pannkakor med keso och skinka förut men det blev faktiskt riktigt gott, mycket godare än de här med efterrätts touch:


 

Pannkaka med bärkesellaröra (blanda hallon, blåbär och lättkesella)


Fast även de blev goda


Dinkelpannkakor (10 st)



3 ägg

6 dl mjölk

3 dl dinkel fullkornsmjöl+1 dl fiberhavregryn

(detta kan man självklart byta ut till det mjöl och ev. det gryn man har hemma)

1/2 tsk salt

smör att steka i

 

1. Vispa äggen och hälften av mjölken i en bunke. Tillsätt mjölet+grynet och vispa så att det blir klumpfritt. Blanda i resten av mjölken och salt och vispa till en jämn smet.

2. Smält lite smör i en pannkakslagg/stekpanna/plättlagg och häll på ca 1 dl av smeten. Låt pannkakan gräddas och vänd sedan och stek på andra sidan. Lägg på ett fat med aluminiumfolie.

3. Stek resten av pannkakorna på liknande sätt.

4. Servera antingen på ett matigare sätt med skinka, keso, sallad, rivna morötter, andra grönsaker, svamp och/eller tunna skivor gravad lax. Eller med bär och kesella!


   


Dessa godingar kan jag rekomendera er att äta till dagens alla mål, frukost, lunch, mellanmål, middag eller kvällsmål eller någon annan gång för de är verkligen supergoda :D


Vad äter ni helst pannkakor med?

 





Av Sofie - 24 oktober 2011 15:49

Eftersom bloggplatsen har fixat så att bredden på deras bloggar är större så var jag tvungen att fixa headern så att den passade, jag har kvar det mesta, men har ändrat några få bilder:


 

Före


 

Efter


Vad tycker ni?


Som jag skrev igår så ser alla mina gamla inlägg konstiga ut med bilder och text efter att bloggplatsen (som jag bloggar på) gjort bloggarna bredare, men jag mejlade de om det. Och då svarade de att de kommer att åtgärda så snabbt som möjligt så att de gamla inläggen inte ser konstiga ut, men att de har miljontals bilder på bloggar att göra det åt, så det tar tid.


På förmiddagen har jag bara slappat och sedan var några kompisar över här på lunchrasten. Efter det fick jag ett städryck och började rensa i våra köksskåp (som har behövt att bli rensade länge).


 


Olika sorters matgryner, ris, nötter, frön, pasta, linser


 


Olika sorters gryn, mjöl, flingor, knäckebröd och socker


Se vad fint det blev! Nu kommer mamma och pappa bli glada när de kommer hem :D


Jag tog ut allt ur båda lådorna, slängde skräp och gjorde rent under alla förpackningar, sorterade så att allting står organiserat efter vad det är för något så att det blir lättare att hitta...


 


...mina frön och nötter brukar alltid ligga i olika jobbiga plastförpackningar med gummisnoddar runt, nu la jag de olika produkterna i fina burkar


Sedan hittade jag något som jag inte har någon aning om vad det är för något...


 


Någon sorts engelsk soppa tror jag ;)


 

Och så upptäckte jag att den endast kostat 19.90 kr och att den gick ut i januari 1998, lite roligt tycker


Haha har ni också hittat liknande saker när ni rensar?


 


Sedan fick jag även för mig att skära en stor burk med plommon i bitar och lägga i påsar och frysa in...


 


Så att jag har plommon att ha i gröten hela vintern :D


Nu ska jag mysa ner mig i sängen igen, så att min hemska förkylning försvinner och att jag kan gå till skolan imorgon!

Av Sofie - 24 oktober 2011 10:42


         


Dagens frukost:

x Naturell yoghurt med hallon och skivad banan

x Bröd med bregott och parmaskinka


Ibland när jag är sjuk så blir jag sugen på helt andra saker än jag brukar äta. Som hällekaka med en massa bregott och parmaskinka, tyvärr var hällekakorna slut i mataffären igår när mamma skulle handla så jag fick köra med mitt vanliga grova bröd ändå. Och till yoghurten vill jag inte ha några frön, nötter eller müsli. Jag tror min mage känner för att undvika så mycket fibrer som den brukar äta. Och jag är för ovanlighetens skull sugen på pasta och inte bulgur.


Får ni också helt annorlunda matvanor när ni är sjuka? Det bästa tror jag i alla fall är att ge kroppen vad den känner för, den vet det bäst själv vad den klarar av att hantera.


Nu ska jag fortsätta kolla på tv-serier, ha en fortsatt fin dag :D


   

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards