Sofies Wellness

Alla inlägg den 27 oktober 2011

Av Sofie - 27 oktober 2011 21:15


   


x Kyckling stekt med frysta pestogrönsaker (har skrivit om pestogrönsaker här: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/09/11/6216878-findus-frysta-gronsaker-med-pesto/)

x Sallad med paprika

x Bulgur

x Pestosås (på keso+pesto+smulad fetaost)


Dagen har gått i ett. Skola och sedan vara ute med kompisar. På vägen hem stannade jag vid en mataffär med en kompis för att snabbt panikhandla middag. Blev som vanligt när jag ska handla hem mat till mig själv kycklingfile. Väl hemma var klockan efter 20, så det fick bli fast food ā la Sofie som jag kallar det.  På 10 min så kastade jag ner olja, kyckling och frysta pestogrönsaker i en stekpanna. Samtidigt som jag blandade ihop en röra på keso,pesto och smulad fetaost, tog fram färdigkokt bulgur ur kylskåpet från gårdagens middag och bröt sönder lite spenatblad och skärde en bit paprika i bitar. Klart!


Vad gör ni när ni snabbt måste fixa middag?


Nu har jag miljoner saker att fixa. Tidigt lördag morgon (hjälp 33 timmar kvar!!!) flyger jag till polen. Och imorgon kommer jag inte alls att vara hemma. Vilket betyder att jag måste förbereda allt inför resan ikväll nu, på en timme innan jag lägger mig. Tur att jag började packa när jag var sjuk tidigare i veckan! Men nu har jag inte tid att blogga, jag har fortfarande massor saker att fixa!


Vi hörs imorn igen vid frukost! :D


 

Jag kan rekomendera såsen på keso+pesto+smulad fetaost, supergod :D

Av Sofie - 27 oktober 2011 13:30

   

     

När jag var sjuk i helgen fick jag för mig att testa att göra egen cookie dough glass på ett hälsosammare sätt, den blev god men jag måste säga att den inte slår ben and jerry cookie dough glass. Om man inte har några färdigagjorda mellanmålskakor eller orkar inte göra några, gör endast choklad/bananglassen och strunta i "cookie dough", eller strö över lite krispig müsli eller liknande!


Här kommer i alla fall mitt recept:


Hemmagjord chokladkesellaglass med "cookie dough" 

(1 portion)


1/2 burk kesella lätt eller vanlig

1/2 banan

1 tsk kakao

1 mellanmålskaka (se receptet på dessa här:http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/10/25/6486768-recept-mellanmalskakor/)

 

    

Blanda kesella, kakao och mosa bananen


 

Smula över en mellanmålskaka


  

   Blanda och låt stå i frysen någon timme, det ska inte alls bli genomfryst bara få lite hårdare konsistens (men det går att äta direkt utan frysen också)


Klart!!!!!!!!!


   


      Glass+film+säng, så ser dagen ut när man är sjuk

 

    

Perfekt mellanmål eller kvällsmål

Av Sofie - 27 oktober 2011 07:57


       


x Banan/solrosgröt (kokat på rågflingor, vatten, salt, 1/2 mosad banan och solrosfrön) med vaniljkesella (kesella+vaniljpulver), hallon och de sista bitarna persika (kvar i frysen från persikosäsongen)

x Några äppleklyftor

x Gojibär

x Kokt ägg med pestokrydda


Idag startar jag dagen med en riktigt höjdarfrukost som vanligt. Jag har märkt att jag är beroende av sådanna här frukostar, jag kan inte göra jättenkla frukostar, när jag vaknar på morgonen börjar min hjärna direkt starta sin kreativa sida och kommer på något gott och färgglatt.


Idag blir det skola som vanligt. Efteråt har jag planer med lite kompisar. På kvällen är hela familjen borta på olika saker, så jag får fixa ihop något till middag själv. Det låter som att det blir en bra dag trots att de gråa molnen ute gör mig så deprimerad att jag bara vill krypa ner under täcket igen och vakna när våren kommer i april.


   

   

Varm mosad banan i gröt är jättegott!


 

Plocktallrikar till frukost är min nya grej


Ha en bra dag :D     

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<< Oktober 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards