Sofies Wellness

Alla inlägg den 21 december 2012

Av Sofie - 21 december 2012 07:43

Idag är jag så frisk att jag kan vara uppe som vanligt och det är julavslutning i skolan, det firade jag med yttligare en variant ugnsbakad gröt framför dagens avsnitt av julkalendern:


 


x Ugnsbakad hallon/kardemummagröt med chokladröra, jordnötssmör och kokosflakes


Ugnsbakad hallon/kardemummagröt (1 portion)


1 dl vanliga havregryn

1 tsk bakpulver

1/2 msk kardemumma

1 ägg

3 msk kvarg/kesella/turkisk yoghurt

1 1/2 dl tinade hallon

1/2 mosad banan


1. Sätt ugnen på 225 grader.

2. Blanda alla torra ingredienser. Rör i resten.

3. Lägg i en ugnsäker form/skål. Sätt in i ugnen ca 18-20 min.

4. Toppa med någon sorts yoghurt/kvarg/keso blandning, gröten är ju väldigt varm så det är gott om den möter något kallt! Jag hade en röra på kvarg, kakao, jordnötssmör och banan.


Helt underbart god och krämig. Se tidigare ugnsbakade gröter: Ugnsbakad pepparkaksgröt, Ugnsbakad blåbär/apelsin/kryddgröt


 


Med detta önskar jag er en fin dag. Och hoppas att inte jorden går under ;)

Av Sofie - 21 december 2012 05:00


 


Om ni tränar idag (annars nästa gång) vill jag att ni prövar på något nytt i träningsväg. En helt ny träningsform, något som ni sällan gör eller bara lägga in en eller ett par nya övningar i er träning. Om ni är vana att bara träna styrka på gym, testa att springa några km på löpband eller i snön. Testa på att gå på ett gruppträningspass för första gången, eller om du är van vid det; testa en ny sorts pass. Dra kanske till simhallen och simma några längder. Eller har du länge tänkt att du borde testa på yoga, men aldrig kommit iväg? Idag är dagen då du gör det, om du har möjligheten. Eller testa på hemmaträning. Skriv upp en antal övningar som armhävningar, squats, lunges, dips från en stol, handstående, plankan, situps, rygglyft, rumplyft (ta hjälp av internet om du behöver mer idéer) och skriv hur många repetioner du ska göra av varje och hur många varv du ska göra, sedan tar du tid på hur lång tid det tar för att ha något att kämpa emot. Det finns även en massa bra gratis träningsappar att ladda ner som Nike Training Club. Annars är youtube grymt att finna träningsinspiration fram, jättemånga som lägger upp klipp med träningsupplägg/övningar. Eller testa att genomföra ett pass/några av övningarna på gymmet med bara trx eller kettlebells.


Variation är nyckeln för att kroppen inte ska bli van vid den träning den utsätts för. Utmana er själva med något nytt helt enkelt!


Berätta sedan vad ni har prövat på och hur det gick. Jag kan förstå om ni redan har planerat dagens träning (eller behöver vila) och kanske inte kan ändra på det (fast några enstaka övningar kanske ni kan byta ut?), men försök då att genomföra ett annorlunda pass inom närmsta tid!!!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards