Sofies Wellness

Alla inlägg den 9 december 2012

Av Sofie - 9 december 2012 17:56


 


Fanny la i veckan ut ett recept på nyttigare lussebullar. Jag var bara tvungen att pröva det. Och det blev jättegott!


Nyttigare Lussebullar (ca 20 st)


25 g jäst för söta degar (1/2 paket)

75 g smör

3 1/2 dl mjölk

1 paket saffran (0,5 g)

1 dl sötning (vanligt socker/stevia/honung/agave/liknande)

1 nypa salt

2 dl kvarg

ca 3 dl mandelmjöl (bara att mixa mandlar till mjöl)

ca 3 dl kokosmjöl

ca 3 dl siktat dinkelmjöl/rågsikt/grahamsmjöl (det du har hemma)

1 ägg

russin


1. Smula ner jästen i en bunke.

2. Smält smöret i en kastrull. Häll i mjölk och saffran. Rör om och värm till fingervarmt (37 grader).

3. Häll degvätskan över jästen och rör om tills jästen har lösts upp. Tillsätt sötning, salt och kvarg.

4. Börja med ca 2 1/2 dl av varje mjöl. Och fortsätt sedan hälla i mer av mjölen tills degen är så fast att den går att forma med händerna men ändå är ganska kladdig.

5. Lägg över en bakduk. Låt jäsa i ca 1-1 1/2 timme.

6. Forma till lussebullar (ca 20 st) på två plåtar med bakplåtspapper. Lägg över bakdukar på plåtarna. Låt jäsa i ca 30-40 min till. Sätt på ugnen på 225 grader.

7. Vispa upp ägget med en gaffel. Pensla ägget över bullarna. Tryck i russin i bullarna.

8. Grädda i mitten av ugnen i ca 10-12 min så att de får fin färg (håll noga koll).

9. Ät och njut!!!


Fantastiskt att man kan göra nästan identiska bullar som lussebullar på ett nyttigare sätt. Jag är imponerad av Fanny som kom på det. Dock ska det i nästa vecka bakas vanliga lussebullar som varje år tillsammans med familjen. Letar ni efter fler lusse/saffranrecept, kolla in lussemuffins, saffransplättar och saffranmellanmålskakor!

 

 

       

Jag har hunnit baka en hel del i helgen som kommer att komma upp under veckan. Jag kan spoila (eller snarare elakt fresta) er med nutellapraliner, matiga mellanmålsmuffins, hemmagjord choklad och chokladpraliner med banan/jordnötsfyllning...

Av Sofie - 9 december 2012 11:11


 


Senaste månaden har jag sett många bloggar göra sin egen nutella och självklart var jag tvungen att göra min egna variant:


Hemmagjord nyttig nutella (1 liten burk)


100 g hasselnötter

2 msk kakao

1-3 msk sötning (honung/agave/stevia/liknande)

1/2-3/4 dl turkisk yoghurt

1 krm vaniljpulver


1. Lägg hasselnötterna på en plåt och rosta i ugnen på 200 grader i ca 10 min (beroende på ugn, håll koll hela tiden, lätt att de blir brända).

2. Peela av skalet med händerna och släng det.

3. Mixa hasselnötterna till ett nötsmör i en matberedare, kan ta några minuter. Rör i kakao, turkisk yoghurt, vaniljpulver och smaka av med sötningen.

4. Förvara i en burk i kylskåpet!!


Smakar inte exakt som nutella, mer "nötigt" men jag tycker att det är jättegott iallafall.


Självklart som topping på dagens frukostgröt:

 

Hallongröt med kesokvarg, mango och nutella + ett kokt ägg till! MUMS :D


Har ni kommit på något än som ni ska göra i dagens hälsoutmaning? Jag tror att jag ska testa på mindfulness, vilket jag har tänkt länge att jag ska göra. Dessutom får jag även ta och erkänna att det inte blev någon rörlighetsträning alls igår, tänkte göra det på seneftermiddagen men så höll jag på och bakade, och plötsligt var klockan jättemycket och jag var tvungen att fixa mig eftersom jag skulle bort på kvällen. Men jag ska se till att få till en halvtimmes rörlighetsträning senare idag :)


Ha en fortsatt fin dag!!! 

Av Sofie - 9 december 2012 05:00


 


Idag ska vi göra något en läsare tipsade om:


"Man ska under dagen ska göra någonting man tänkt på att göra - men aldrig tagit tag i. Utmana sig själv helt enkelt! Man känner sig så modig efteråt när man gjort det!"


Jag tycker det låter som en bra idé. Det behöver inte vara något stort. Kanske ge sig ut på den där morgonpromenaden eller kvällspromenaden man länge tänkt göra. Städa sin garderob. Testa det där nya passet på gymmet. Anmäla sig till er målarkurs om man älskar att måla. Våga prata med den där person. Fråga om de verkligen inte behöver någon som jobbar extra på ICA. Börja läsa på den där boken som legat på nattduksbordet sedan förra julen...


Ja det kan vara hej vilt vad som helst. Om ni vill kan ni skriva här sedan vad ni har gjort, eller hålla det privat om ni känner hellre för det. Själv har jag ingen aning om vad jag ska göra, men något kommer jag väl på under dagen!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards