Sofies Wellness

Alla inlägg den 4 december 2012

Av Sofie - 4 december 2012 20:04


Vi fortsätter dagen med mycket färg, och här bjuder jag på en supergod BLÅ mini blåbärskaka med GUL saffranssås och RÖDA gojibär som jag åt till pluggfika/mellis idag:


    


Nyttig mini blåbärskaka med saffranssås och gojibär (1 st)


2 msk valfritt mjöl eller något mer gryn (jag hade 2 msk havregrynsmjöl dvs havregryn jag har mixat till mjöl)

1 krm bakpulver

1 ägg

3/4 dl blåbär

1 krm vaniljpulver

1/2 mosad banan

ev. krydda som kanel/kardemumma/pepparkakskrydda (jag hade inte det eftersom jag hade saffranssås till och det går inte ihop med smakerna, men utan saffranssås är det nog gott med ca 1 tsk av någon av de nämnda kryddorna)


1. Blanda alla torra ingredienser i en microsäker djup skål. Blanda i resten.

2. Sätt in i micron på högsta effekt i ca 2 min, eller tills hela kakan har stelnat.

3. Ta ut ur skålen och lägg upp på ett fat.

4. Till min kaka serverade jag en saffranssås (på lite saffran+keso+kvarg) och gojibär!!!


I stort sett i grunden samma recept som alla mina andra kakor jag har gjort i micron:

 Mini äpplekaka med kanel, Mini morotskaka, Mini chokladkaka, Mini äpplekaka med pepparkakskrydda, Mini citron/morot/kanel/kokoskaka och Mini jordnötskaka med hallon


Perfekt som frukost, mellis eller fika :D Bara att dubbla receptet om man vill ha en större portion (till frukost t.ex.)


 


   


Hur går det för er med dagens utmaning? Det är några som redan har skickat in färgglada bilder till min mejl, om ni också har tagit bilder på färgglad mat från idag får ni gärna också skicka in, så gör jag ett speciellt inlägg med dessa senare i veckan!!!

Av Sofie - 4 december 2012 08:44


 


Dagens frukost:

x Macka med jordnötskeso (keso med en rejäl sked jordnötssmör) och bananskivor

x Pepparkaksyoghurt (naturell yoghurt med en liten klick keso och en liten klick kvarg och pepparkakskrydda) med kiwi, blåbär, granatäpplekärnor, hallon, mango, inkabär och kokoschips


Grön som i kiwi

Blå som i blåbär

Rosalila som i granatäpplekärnor

Rosaröd som i hallon

Gul som i mango

Gyllenorange som i inkabär


Vi ska ju äta färgglatt idag. Därav en massa olika färger i dagens frukost! Hur går det för er? :)


Förresten har ni inte testat jordnötskeso måste ni göra det, så himlans gott :D Och med bananskivor blir det ännu bättre. Brödet kan man dock skippa!


 


Jag har tagit en seg morgon, kollat på julkalendern, myst med frukost i sängen och tagit det lungt. Nu säga hejdå till mormor som varit här senaste dagarna, och kanske plugga något innan det är dags att bege sig ut i kylan för att ta sig till skolan!


Förresten angående hälsokalendern, i varje lucka som har genomförts har jag skrivit dagen efter (som en uppdatering på inläggen) lite hur det gick för mig och kommenterat på era kommentarer jag fått. Så kika in på det med!

Av Sofie - 4 december 2012 05:00


 


Idag ska vi äta så färgglatt som möjligt. Jag behöver nog inte förklara det mer, ni fattar, i alla måltider ska det vara olika färger men även mycket färg. Lila, grönt, rött, orange, gult, blått...


Att det är mycket färg brukar betyda att livsmedlet innehåller mycket näringsämnen. Och olika färger har olika näringsämnen, därför mycket olika färger. Denna dag ska era tallrikar fyllas med mycket frukt, grönsaker och bär, dvs inte färgglada godisar om ni trodde det ;)


Ta gärna bilder och skicka in till foodandhealthinmyway@yahoo.se eller om ni använder instagram tagga #halsokalendern så inspirerar vi varandra :D Om ni tar en bild på en färgglad måltid/flera måltider från dagen och skickar till mig, kanske jag kan lägga upp ett fint inspirationsinlägg med era bilder senare i veckan. Och självklart om ni har egna bloggar kan jag länka till er. Så skicka jättegärna in!!!


Här kommer inspiration från mitt bloggarkiv:


 


 


 


   


  


  


 


 


   


Fäääääääärg var det!!!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards