Sofies Wellness

Alla inlägg den 11 december 2012

Av Sofie - 11 december 2012 20:20


 


Denna kväll lagade jag middagen här hemma för första gången på jag vet inte hur länge. Roligt, jag har saknat det! Blev iallafall en jättesmaskig tacogratäng. Inspiration till rätten fann jag här, även om jag själv gjort om den en del:


Tacogratäng (ca 4 personer)


2 dl creme fraiche (1 burk)

200 g philadelphia (1 paket)

2 tsk paprikapulver

2 krm chilipulver

1 gul lök

500 g nötfärs

2 pressade vitlöksklyftor

1 msk tacokrydda

2 msk tomatpure

2 dl krossade tomater

1/2 msk soja (kan uteslutas)

salt o peppar

1 röd paprika

1 näve små tomater

1 dl riven ost


1. Sätt ugnen på 200 grader.

2. Blanda ihop creme fraiche, philadelphia, paprikapulver och chilipulver. Bre ut på botten i en ugnsäker form som ett täcke.

3. Hacka lök. Fräs lök och nötfärs tillsammans i en stekpanna. Rör i vitlök, tacokrydda, tomatpure, krossade tomater och soja. Smaka av med salt och peppar. Låt puttra ihop sig i några minuter. Lägg köttfärsröran över creme fraiche röran i formen.

4. Skär paprika och små tomater i mindre bitar. Lägg paprika och tomater på köttfärsröran. Toppa med riven ost.

5. In i ugnen i ca 20-25 min, om man vill kan man ha på grillvärme i slutet så att den får fin färg!


    


 


Den här tisdagen har varit riktigt bra, främst för att jag har varit ledig. Jag lyckades fixa i stort sett alla julklappar idag på en och samma gång, superduperskönt. Och en svenskauppgift jag har bävat för tog jag mig i kragen och skrev när jag kom hem, och nu är det inskickat och klart. Dessutom har jag inga läxor för resten av veckan (än iallafall), liksom vad ska jag spendera resten av kvällen med, det är par timmar tills att jag ska lägga mig. Jag är van att alltid ha någonting att göra. Men det får bli supermega slapp, leta fram apelsiner och nejlikor för att genomföra dagens hälso"utmaning" och sedan bara mysa med det :D


Ha en fin kväll!!!

Av Sofie - 11 december 2012 08:19


 


Dagens frukost:

x Havrepannkakor med keso, hemmagjord nutella och hallon


Havrepannkakor/plättar (1 person)


1/2 dl havregrynsmjöl (dvs havregryn som mixats till ett mjöl, alternativt något annat mjöl)

1 ägg

1 äggvita

1/2-1 mosad banan

1 tsk bakpulver

gärna kanel/kardemumma/vaniljpulver/mosade bär/liknande för mer smak


1. Bara att blanda ihop allt i en skål.

2. Stek till 3-4 pannkakor/plättar på medelhögvärme i olja/smör.

3. Toppa med vad du vill! Jag bredde över nutella och toppade med hallon och keso.


Den godaste frukosten på länge, använde mig av ett pannkaksrecept jag gjort tidigare och bredde över med en massa nutella. Gott? Supergott!!! Det är ungefär som bananpannkaksrecept men med havregrynsmjöl i blir det mer kolhydrater i, och med bakpulver blir de tjockare, nästan som amerikanska pannkakor.


Dessa går ju såklart att äta till mellanmål, lunch, fika osv också....


 


Idag är jag faktiskt ledigt. Underbart! Vi har egentligen bara halvdag ledigt men läraren som vi hade en ynka lektion med tyckte det var onödigt för oss att komma på en lektion. Haha det känns ännu lite mer underbart att veta att alla naturare sitter och skriver nationella proven i matte nu på förmiddagen medan vi är lediga :P Har startat morgonen med julkalendern och lyxfrukost. Nu blir det ett benpass på gymmet och sen ska jag möta ett par kompisar för julklappsshopping. Jag har inte köpt en enda julklapp, men hoppas få till alla nu idag, det borde ju inte vara mycket folk ute och shoppar såhär mitt på dagen en vanlig tisdag så det borde nog gå smidigt...

Av Sofie - 11 december 2012 05:00


 


Något som jag älskar att göra i december är att ta apelsiner och stoppa hela nejlikor i dem i mönster. Det är något jag måste göra varje år helst tillsammans med julmusik i bakgrunden, te och julbak. Så mysigt, luktar underbart och ser fint ut. Det får mig helt enkelt att må bra inombords. Att må bra inombords är minst lika viktigt som att må bra på utsidan om ni frågar mig!


Dagens lucka/utmaning är därför idag: Köp hem apelsiner och hela nejlikor och julpyssla med detta, gärna med julmusik, te och adventsfika.


Om ni gör några fina mönster i era apelsiner får ni gärna ta bilder och skicka till foodandhealthinmyway@yahoo.se Jag fick några bilder inskickade den dagen jag hade färgglatt som tema i hälsokalendern, jag tänkte att jag sedan lägger ut alla bilder som rör hälsokalendern i ett inlägg efter julafton. Så skicka gärna in bilder på vad som helst som rör hälsokalendern. Då kör vi ett megastort inspo inlägg från hela kalendern!


   Från förra året

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards