Sofies Wellness

Alla inlägg den 10 december 2012

Av Sofie - 10 december 2012 16:30


 


Visste ni att det är jätteenkelt att göra sin egen choklad? Bara att smälta kokosolja och rör i samma mängd kakao och sedan söta efter smak, och om man vill kan man även röra i vad som helst. Nötter, torkade frukter/bär, frön, kryddor...


Jag testade iallafall att göra egen choklad för första gången i helgen:


Hemmagjord choklad med cashewnötter, gojibär och havssalt (2 choklad"kakor")


1 dl kokosolja

1 dl kakao

1-2 msk sötning (honung/agave/stevia/vanligt socker/liknande)


1/2-3/4 dl grovhackade cashewnötter

1/2 dl gojibär

havssalt


1. Smält kokosoljan i ett vattenbad. Rör i kakao och smaka av med sötning.

2. Rör i cashewnötter och gojibär (eller vad du nu vill ha).

3. Klipp lagom stora bitar bakplåtspapper och lägg i 2 plastlådor. Häll i chokladsmeten.

4. Strössla över lite havssalt. Sätt in i frysen i några timmar tills chokladen har stelnat.

5. Bryt i mindre bitar. Ät och förvara det som du inte äter i frysen!!!


Perfekt att äta som julgodis :D


 


 


    


Har ni gjort er egen choklad någon gång? Annars testa!!! Kokosolja finns i vissa vanliga mataffärer (ofta ganska dyr där), i hälsokostaffärer och att köpa hem på nätet. Annars kan jag starkt rekommendera Gryningen på Folkkungagatan i Stockholm, de gör sin egen kokosolja och säljer den till kalasbra pris. Finns både smakfri och med kokossmak (jag använder smakfri) :D

Av Sofie - 10 december 2012 08:10


 


Dagens frukost:

x Fil med kakao, apelsin, valnötter och gojibär

x Sportknäcke med keso, kokt ägg och basilika


Morsning korsning :P Startade dagen med en smarrig frukost framför julkalendern. Nu kör vi en ny vecka, bara två kvar till julafton och två skolveckor till jullov :D Längtar!


Apropå dagens hälsokalender, jag har kört 2 av 5 tabataplankor redan, hur går det för er?


 

Av Sofie - 10 december 2012 05:00


 


Häromveckan gjorde vi några av mina hatövningar träningsväg. Idag ska vi istället göra en favorit. Tabataplankan med vanlig/hög planka! Jag älskar det, och det är sååå jobbigt. Under dagens lucka gömmer sig en riktigt hård utmaning.


En tabataplanka går till såhär:

Vi kommer att varva två olika plankpositioner under en hel tabataintervall (4 min) utan pauser. I en riktig tabata kör man sin övning i 20 sek, vilar 10 sek och sedan upprepas detta 8 gånger. Vi ska istället stå i den första övningen 20 sek, sen den andra övningen i 10 sek, den första i 20 sek, den andra i 10 sek tills det gått 4 min helt utan att vila.


De första 20 sek kommer vi att stå i en helt vanlig planka. De andra 10 sek kommer vi att stå i en hög planka, dvs som en vanlig planka men på raka armar. Vi kommer alltså efter 20 sek och sedan 10 sek x 8 gå med armbågarna för att växla position. Här har jag snott några bilder från dintraning.se som visar bra hur ni ska göra:


    

Vanlig Planka och Hög Planka!


Och det räcker inte med att genomföra en tabataplanka under dagen, utan vi ska genomföra 5 stycken=20 min plankning. Och ett tips är att sprida ut dem under dagen, för de kräver en hel del både fysiskt (kan förstås variera) och mentalt, man behöver nog ladda om lite. Vi är alla olika, och en tabataplanka är ungefär precis vad jag klarar innan jag faller ihop (sista minuten skakar jag), och det finns säkert flera som inte kan klara 4 min i sträck hur starka de än är mentalt och säkert en del som klarar 4 min ganska bra. Inget fel med det. Därför får ni känna av vad ni klarar. Om ni efter 20 sek-2 min skakar och faller ihop, jadå räcker det gott och väl som en tabataplanka för er. Ni får helt enkelt ta utmaningen på er nivå! Det är viktigare att ni genomför plankningen kortare tid men med rätt teknik (dvs spänner magen och inte svankar eller har rumpan/höften för högt upp) än tvärtom. Om man vill kan man självklart köra från knäna. Så gör så lång tid ni känner att er kropp klarar enligt mönstret 20 sek vanlig planka, 10 sek hög planka, 20 sek vanlig planka... Men ofta klarar man lite till än man tror, så försök verkligen utmana er själva. 4 min kan låta långt, men när man växlar positioner blir det lite lättare mentalt eftersom man gör något och inte bara tänker :D Lycka till!


 


När ni går mellan positionerna ska ni alltså jobba med axlarna, och inte sätta ner benen!

Berätta sedan som vanligt hur det gick :)


Uppdatering på kvällen: Nu är jag klar med alla mina 5 plankor, har spridit ut dem under dagen som planerat men det gick bra. Jobbigt, men jag var bra på att distrahera mig mentalt så att jag inte tänkte på hur jobbigt det var :P Hur gick det för er?

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards