Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 14 november 2012

Hemmagjord pizza och annorlunda topping!

Av Sofie - 14 november 2012 21:40


 


Denna kväll gjorde mamma hemmagjord pizza med deg och sås enligt detta recept. Ett jättebra recept! Man använder grovare mjöl, vilket ger mer fibrer och mättnad.


Jag gick lite wild när jag skulle lägga på topping på min, men det blev faktiskt riktigt gott och därför tänkte jag tipsa er om det. Förutom deg och sås från länken ovan hade jag: En burk tonfisk, röd paprika, majs, champinjoner, oliver, fetaost och oregano!


Pizza brukar kallas för onyttig mat. Och visst kan det vara det. Men det måste det inte vara. Det är väl främst vetemjölet och den feta osten som är ”problemet”. Satsa istället på grövre mjöl och mycket topping i form av en massa olika grönsaker, svamp och proteinkällor (som tonfisk eller skinka) så behövs inte lika mycket ost för att få det riktigt gott. Personligen tycker jag mest om fetaost då den ger smak till skillnad från vanlig pizzaost. Till sist vill jag tipsa om att äta en sallad till och den får gärna vara större och innehålla mer grönsaker än den jag åt idag. Då får ni en bra middag trots att det är pizza. Och om man har mycket på och till kommer man inte heller orka hela pizzan. Sist men inte minst vill jag tillägga att jag självklart tycker det är okej att äta vanlig hämtpizza (vill inte sända ut fel signaler) ibland, bara det inte är ofta. Jag vet att ni gärna vill ha lite tips hur man gör "onyttig" mat "nyttigare", så där kom några pizzatips! :D


Annars tycker jag jättemycket om detta pizzadeg recept som är mer utav en proteinpizza!


  Med så mycket topping på orkade jag inte hela. Men gott var det och sedan blev det ben and jerry till efterrätt. Mätt tjej efteråt!!!


 Vad är era favorittoppingar på pizza?

 
 
Ingen bild

Ida

14 november 2012 22:24

Hej!
bra tips där med tonfisken!
Jag brukar ha på tomatsås,päron, getost och lite ruccola och sedan tar jag lite acasia honung och ringlar över getosten. Det blir riktigt gott!
Det får du testa nästa gång du käkar pizza igen:)

Sofie

15 november 2012 06:42

Päron låter väldigt intressant :)

 
Sally

Sally

15 november 2012 08:31

Rödbetor och pesto var galet gott! Annars måste det alltid finnas ruccola som man lägger på pizzan när det är klar! Btw det finns flera surdegspizzerior I Stockholm som jag velat pröva, då jäser ju inte degen så där obehagligt i magen när man ätit den :)

http://Www.skippanudlarna.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2
3
4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29
30
<<< November 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards