Sofies Wellness

Alla inlägg den 14 oktober 2012

Av Sofie - 14 oktober 2012 19:43


    


Kvällens middag:


Kryddig torsk med citron/basilika bulgur (4 personer)


600 g färsk torsk

salt o peppar

1 ägg

1 tsk paprikapulver

1/2 tsk chilipulver


2 dl bulgur

4 dl vatten

1 citron

1 msk torkad basilika


1. Koka upp bulgur, vatten, saften ur citronen och basilika i en kastrull. Låt puttra med lock på svag värme tills allt vatten kokat bort.

2. Salta och peppra fisken.

3. Vispa ihop ägget i en skål tillsammans med paprikapulver och chilipulver med en gaffel. Doppa fisken i kryddägget.

4. Stek sedan fisken i smör på bägge sidor så att de får färg och genomsteks.

5. Servera tillsammans med bulgurn!


 


Faktiskt en supersnabb rätt, det går under en kvart :D

Av Sofie - 14 oktober 2012 15:00


  


shapemeups startsida stod det häromdagen om mandelrullar man kunde göra till mellanmål. Jag testade, och det var jättegott och smart faktiskt. Dock tycker jag att de kunde ha nämnt att man skulle ha lite olja mellan bakplåtspappret och smeten, mina blev ganska svåra att skära loss. Annars var det jättebra, här kommer receptet (med oljatips...):


Mandelrulle till mellanmål (3 st)


3 äggvitor

1/2 dl mandelmjöl

1 tsk kanel

lite rapsolja eller kokosolja

valfri fyllning


1. Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Rör försiktigt i mandelmjöl och kanel.

2. Lägg ett bakplåtspapper på en bakplåt. Häll på en skvätt olja, och bre ut över bakpappret med hushållspapper.

3. Häll över smeten och grädda i ugnen på 175 grader i ca 10 min.

4. Skär i tre bitar. Lägg på valfri fyllning och rör i ihop till en rulle!


Jag hade en röra på keso och blåbär i en, och i den andra banan, jordnötssmör och keso. Den sista sparade jag till senare på dagen :D


Självklart kan man kombinera sin röra på miljoner sätt, frukt, bär, kryddor, yoghurtar, kvarg, keso, frön, kokosflingor, nötsmör....


 


        

Av Sofie - 14 oktober 2012 11:45


      


Dagens frukost:

x Två riskakor med grönröra, valnötter och gojibär

x Jordgubb/vaniljdavosgröt med toppat med quinoapuffar, hampafrön, kokosflingor och två till jordgubbar


Jordgubb/vaniljdavosgröt (1 portion): Blanda ihop 1/2-3/4 dl fiberhavregryn/rågflingor, 1 1/2 dl keso, 1 dl naturell yoghurt, 1-2 nävar tinade halvmosade jordgubbar, 2 krm vaniljpulver och 1/2 mosad banan i en skål. Antingen blandar du ihop allt kvällen innan och tar fram direkt ur kylskåpet på morgonen (bra en stressig morgon), eller så blandar du på morgonen och låter det bara gegga ihop sig någon minut. Toppa med vad du vill!


Till mina riskakor (bara en på bild med jag åt två) exprimenterade jag fram helt vilt en grön sås/röra med udda ingredienser ihop. Jag kan dock inte bestämma om den var god eller äcklig, den var liksom båda konstigt nog. Mamma som också fick smaka tyckte samma sak. Jag är därför lite tveksam om jag ska lägga upp receptet, men jag gör det, men jag varnar er, jag kan inte säga om den är god eller äcklig:


Grön röra (till 2 riskakor): Mixa samma 2 dl ruccola, 2 msk pumpakärnor, 1/3 banan och 2 krm kanel!


 


    


Skålen ovan är ny, mamma och jag köpte den igår. Jag vet inte varför jag tycker så mycket om den, det är ju bara en tråkig enfärgad skål?!? Perfekt iallafall till gröt och yoghurtblandningar :)


Som ni kanske har märkt har bloggen stått tom här några dagar. Jag kände nämligen att jag behövde en liten bloggpaus över helgen, dock glömde jag berätta det för er. Men jag tror att ni har överlevt ;)

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards