Sofies Wellness

Alla inlägg den 8 oktober 2012

Av Sofie - 8 oktober 2012 16:00


 


Ni vet att jag inte använder mig av proteinpulver. Däremot när jag var i Malmö i somras och besökte rawfoodshops egna mini affär där så fick jag med mig en liten påse hampaprotein superbilligt. Den har legat oöppnad i mitt skafferi sedan jag kom hem. Men för några dagar sedan öppnade jag den efter att ha läst andra som använt sig av det.


Jag tänker inte skriva någon ordentlig redogörelse av vad det är för något nu när bodycomf har gjort det, och det kan ni läsa här! Även smaljeansen har kommenterat det här! (bloggvärlden alltså haha...)


Kortfattat (kopierat av bodycomf och lite omformuerat av mig) om hampaprotein: Ekologiskt, rent och naturligt! Innehållet är (per 100 gram pulver) hela 49 gram protein, vilket är mindre än vanligt proteinpulver! Dock är det så naturligt av naturen, vilket inte "vanligt" proteinpulver är. Proteinrikt alltså. Det innehåller också 7 gram kolhydrater och 12 gram fett. Mycket fibrer är det också och det innehåller alltså inget annat än hampaprotein. Nackdel? Luktar gräs hihi! Men grässmaken försvinner om man blandar ner några msk i en smoothie.


Har ni testat hampaprotein? Vad tyckte ni? Några bra tips och idéer på vad jag kan göra med det?


Själv har jag hitills bara haft det mixat i smoothies! Jag såg att Emma hade gjort frukostmuffins med pulvret, och Annie brukar använda det lite här och var. Så ska kanske sno några idéer av de :)

Av Sofie - 8 oktober 2012 07:57


 


Dagens frukost:

x Chokladkaka i micro toppat med keso, varma hallon, varma blåbär och jordnötssmör


Frukost/mellis chokladkaka i micron (1 portion): Blanda ihop 2 ägg, 1 mosad banan, 1 msk kakao, 2 krm bakpulver och ev. om du har ett par krm vaniljpulver. Lägg allt i en djup skål (som inte är fylld upp till kanten). Micra på högsta effekt i ca 2 och en halv minut eller tills hela kakan har stelnat. Vänd ner på en platt tallrik och toppa med vad du vill!


      Exprimenterade fram något hel nytt till frukost som faktiskt blev riktigt gott. Visst det är inte kladdkaka som denna, men det är en god kaka som smakar choklad/kakao och passar riktigt bra till frukost/mellanmål. Man kan ju tro att det ska smaka ägg eftersom det mest består av ägg, men nej det gör den inte alls. Det är det som är magiskt bra med banan, om man mosar banan i ägg så försvinner äggsmaken och det blir lite sött istället.


Som vanligt när jag kommer på helt nya saker vill jag exprimentera vidare med nya smaksättningar. Till denna tror jag att man skulle kunna exprimentera med kaffepulver, jordnötssmör, mesquite och kokosmjölk tillsammans med kakao. Och om man skippar kakaon kanske man skulle kunna göra hallon, lime/kokos, rivet äpple/kanel, saffran...


 


   


Idag då, måndag och en ny vecka. Själv ska jag pendla mellan sjukvården och skolan idag. Först skippar jag hela min sovmorgon för att vara med i någon allergi/astma/hälsoundersökning som jag var med i för 10 år sedan och nu har de någon form av efterundersökning, kan bli intressant om jag får veta en massa saker om mig eller bara läskigt om de ska sticka hål på mig och ta en massa blodprover (jag är svag för sådant) och andra tester. Sedan snabbt till skolan för en lektion, få i sig lunch snabbt någonstans, till ett annat läkarställe för att ta bort stygnen i örat, tillbaka till skolan för de sista lektionerna. Och sedan efter skolan ska jag träna på något sätt, vi får se hur det blir med det, träningskläder är iallafall medpackade. Kvällen är änsålänge helt oplanerad, faktiskt skönt :D


Hur ser er dag och vecka ut?

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards