Sofies Wellness

Alla inlägg den 21 oktober 2012

Av Sofie - 21 oktober 2012 22:05


 


Ja här har ni receptet på kvällens middag. Jag har inte så mycket mer att säga om den än att den var väldigt god (allt med soltorkade tomater och pesto brukar vara det):


Kyckling i pestosås med grönsaker (4 personer)


ca 500 g kycklingfilé

1 1/2-2 dl grovhackad purjolök

1-2 morötter

1 röd paprika

2-3 msk grön pesto

1 dl creme fraiche

6 soltorkade tomater

salt o peppar


1. Skär kycklingen i mindre bitar.

2. Grovhacka purjolök, skala och skär morot i "mynt" och skär paprika i mindre bitar.

3. Bryn kycklingen i en stekpanna. Fräs grönsakerna i punkt 2 mjuka i en annan stekpanna.

4. Lägg kyckling och frästa grönsaker i samma stekpanna. Rör i pesto och creme fraiche.

5. Hacka soltorkade tomater i mindre bitar. Rör i och smaka av med salt och peppar!


    


Ni får ha en fortsatt fin söndagskväll :D 

Av Sofie - 21 oktober 2012 14:12


 


Ja ni kan ju läsa rubriken. I detta inlägg vill jag hylla matiga omeletter och äggröror. Perfekt att bara snabbt blanda ihop det man har hemma, gott och enkelt och det blir dessutom nästan alltid olika varje gång.


Det är bara att fräsa t.ex morötter, spenat, kantareller, champinjoner, gul lök, vitlök, alla sorters olika kryddor, aubergine, skinka, kalkon, potatis, sötpotatis, röd lök... I med två ägg (3 om man är riktigt hungrig) och ev. riven ost/fetaost/mozzarella om man känner för det. Stek antingen till en omelett eller rör runt till en äggröra. Ät antingen bara omeletten/äggröran som den är eller servera med mer grönsaker, stekt halloumi, knäckemacka eller kanske en frukt till.


Detta blev dagens restlunch:

I en stekpanna frästes kantareller, aubergine, fryst spenat och vitlök i olja. Detta kryddades med salt, peppar och en massa oregano. Till sist i med 2 ägg och så rörde jag runt tills att det hela hade stelnat. Den matiga äggröran serverades sedan med rårivna rödbetor och några bitar stekt halloumi.


Supergott! Har ni någon favoritkombination i omelett/äggröror? Eller brukar ni bara blanda ihop lite som ni har hemma?


 


NU tennis för min del! :D

Av Sofie - 21 oktober 2012 13:53


 


Idag har jag för första gången testat mullbär och tänkte berätta lite om dessa bär:


Mullbär brukar kategoriseras som en av "superbären" om de är det eller inte har jag ingen aning om. Men när jag googlade fick jag fram denna fakta om bären:


Mullbär innehåller mycket C- och K-vitamin, järn och kalcium men även andra viktiga näringsämnen som polyfenoler, flavonoider, protein, steroler, triterpener, astragalin och isoquercitrin. Mullbär är också en god källa av resveratrol som fungerar både som antioxidant och antikoagulant. Mullbär sägs stärka njurar och lever samt vara bra för ditt hår och dina ögon. Studier visar att det kan stabilisera blodsockernivån och öka mängden av det goda kolesterolet. Rekommenderad konsumtion är en handfull om dagen (20-30 g).


Så de är minst sagt nyttiga. Men något som är minst lika viktigt, hur smakar dem? Jag tycker att de var goda (kanske inte wow faktorn) och mina tidigare "favorittorkadebär" gojibär kommer nu få att konkurrera med dessa. Själva smaken är svår att beskriva men jag kan instämma som de skriver på en av sidorna där jag fann faktan ovan att de har en söt och nötaktig smak, nästan som gräddkola (fast ändå inte).


Vad kan man då ha mullbären till? Ja bara som de är som snacks/mellanmål/godis. Toppat på yoghurt/gröt/keso/smoothie etc. I sallader och på maten!


 


   Som en del av toppingen till dagens frukost!


Har ni testat mullbär? Vad tycker ni om dem?  

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards