Sofies Wellness

Alla inlägg den 9 oktober 2012

Av Sofie - 9 oktober 2012 12:00


     


Ja mina mellanmålmuffins med hallon/vanilj blev ju superbra. Därav gjorde jag bara någon dag senare nya mellanmålmuffins med samma grund, dock denna gång med en smaksättning av kola/kanel/äpple/morot. Även dessa jättegoda:


  

Kola/kanel mellanmålsmuffins med äpple och morot (8 st)


1/2 dl fiberhavregryn

1/2 dl mandelmjöl (bara att mixa vanliga mandlar till mjöl men det går säkert även med annat mjöl också)

1 ägg

3 äggvitor (1 dl)

1 mosad banan

1 msk mesquitepulver (finns på hälsokosten och smakar kola)

1 msk kanel

1 1/2 dl grovrivet äpple

1 dl finriven morot

1 mosad banan

2 krm vaniljpulver

topping: solroskärnor


1. Blanda ihop allt utom solroskärnor till en smet.

2. Fördela i 8 st muffinsformar. Toppa med solroskärnor.

3. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 15-20 min. Klart!


   Dessa är helt perfekta att ha med i väskan under dagen och äta som mellanmål. Eller som frukost på bussen/tunnelbanan om man inte hinner äta den hemma! Men annars om man är hemma är det gott att lyxa till dem med någon topping. T.ex den ovan som består av kesella+mosad hallon+vaniljpulver och sedan frysta mangobitar på toppen!


       


  Vill precis som till förra varianten tillägga att dessa tillhör kategorin mellanmål och är inte sådär supersöta som fikamuffins men goda ändå för de har mycket smak och perfekt konsistens.


Ps. Eftersom jag lägger upp så många muffins och olika varianter på dem har jag nu gjort en ny kategori som heter just muffins. Då blir det lättare att hitta dem!

Av Sofie - 9 oktober 2012 07:44


 


x Pepparkaksgröt med äpple toppat med passionsfrukt, keso och pekansmör


Pepparkaksgröt med äpple (1 portion): Koka ihop 1 dl fiberhavregryn/rågflingor, 2 dl vatten, 1 grovrivet äpple, 1/2 mosad banan, pepparkakskrydda efter smak (ca 1/2-1 tsk) och lite salt, låt puttra på svag värme till en gröt. Rör ev. 1 äggvita efteråt för mer protein och mättnad. Toppa med vad du vill. Jag fann en passionsfrukt som någon köpt och som höll på att bli dålig, så jag lyxade till med den. Och även keso och mitt hemmagjorda pekansmör!


En variant gröt som jag åt mycket kring december förra året. Lika god i oktober faktiskt ;)


Vad äter ni till frukost denna morgon?

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards