Sofies Wellness

Alla inlägg den 20 oktober 2012

Av Sofie - 20 oktober 2012 13:45


 


Jag hade visst glömt att lägga upp en variant av mina mellanmålsmuffins som jag gjorde för ett par veckor sedan. Denna gång med en kombination av kakao, kaffe och blåbär:


Mellanmålsmuffins med kakao, kaffe och blåbär (7 st)


1/2 dl fiberhavregryn

1/2 dl mandelmjöl (bara att mixa vanliga mandlar till mjöl men det går säkert även med annat mjöl också)

1 ägg

3-4 äggvitor (1-1 1/2 dl på dunk)

1 mosad banan

2 msk kakao

1/2 msk kaffepulver

1 tsk vaniljpulver

1 1/2 dl blåbär

ev. någon msk honung/agave/stevia för mer sötma

topping: pumpakärnor


1. Blanda ihop allt utom pumpakärnorna till en smet. Smaka av om du tycker att de behövs sötas lite med honung/agave/stevia.

2. Fördela i ca 7 st muffinsformar. Toppa med pumpakärnor.

3. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 15-20 min. Klart!


Ett tips är även att inte använda pappersformar som jag gjorde för då fastnar mycket av muffinsarna i formarna när man äter. Använd helst silikonformar (finns 6-pack på clas ohlosson för 60 kr eller fanns för någon månad sedan iallafall) eller liknande. Självklart går det med pappersformar, bara svårt att få ut allt innehåll i muffinsarna.


 


 


Se tidigare varianter av dessa mellanmålsmuffins här: Hallon/vanilj, Kola/kanel/äpple/morot


Någon nämnde att jag borde testa att göra dessa grundmuffins med pepparkakskrydda/lingon, perfekt till jul... Det ska jag testa, tror även man skulle kunna göra lussebullsmuffins av receptet. Återstår bara att pröva :) Har ni några fler idéer på smaksättningar ni tror skulle vara goda?

Av Sofie - 20 oktober 2012 09:37


 


Dagens frukost:

x Citron/kokosgröt med keso, kiwi, pumpakärnor och gojibär


Citron/kokosgröt (1 person): Koka ihop 1 dl fiberhavregryn/rågflingor, 2 dl vatten, 2 msk citronsaft och 1-2 msk kokosflingor, låt puttra ihop sig till en gröt under ett par minuter. Toppa med vad du vill!


Godmorgon eller godförmiddag! Jag har inte så mycket att säga. Har vaknat upp i ett dystert och regnigt Stockholm och tagit en lugn morgon. Även fast lördagar är en ledig dag ska jag hemskt nog sätta mig och plugga (välkommen till min skola). Jag har tänkt på det här. Visst vi studenter behöver inte gå och jobba 8 timmar per (var)dag , skoldagarna är kortare MEN vi måste offra kvällar och helger till att plugga och det ofta, de flesta vuxna blir helt lediga när de går från jobbet. Så egentligen "jobbar" vi ganska mycket mer än vuxna och dessutom är det många som utöver pluggar hårt också jobbar en eller ett par dagar/kvällar i veckan.


Aja nu ska jag iallafall sätta igång och plugga så att det inte tar hela dagen. Ska även träffa Emma idag och äta lunch, trevligt :D


 


Vad äter ni till frukost denna morgon? Och har ni några roliga planer?

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11
12
13
14
15 16 17 18 19 20 21
22
23
24
25
26 27 28
29 30 31
<<< Oktober 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards