Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 16 december 2012

Hälsokalendern: Lucka 16

Av Sofie - 16 december 2012 05:00


 


Idag hyllar vi apelsinen!! En frukt som är godast såhär års. Skala och ät som den är, pressa ur saften till juice, toppa gröten/yoghurten med den, byt ut delar av grötvattnet till apelsinsaft eller ha i maten till middag/lunch. Minst något med apelsin ska ätas idag!


   Här får ni idéer på vad ni kan göra:

Apelsinkyckling med apelsinquinoa och mango/chilisås

Apelsinyoghurtgröt

Apelsin/kanelkesella

Mellanmålskakor med apelsin och kakao

Apelsingröt 1, Apelsingröt 2 med passionsfrukt, Apelsingröt 3 med kanel

Chokladnötter med apelsinsmak

Köttbullar med apelsin, timjan och kanel

Fruktsmoothie

Apelsin/banansmoothie

Mango/hallon/apelsinsmoothie med kardemumma

Supergod "havregrynssörja" med äpple och apelsin

Frukost apelsin/kanelmuffins med hallon, chokladtopping och pumpakärnor

Tigermuffins med apelsin/chokladfyllning

Lax med apelsin, vitlök och chili

Chokladbollsröra med apelsin

Fil med kakao och apelsin

Ugnsbakad gröt med apelsin, blåbär och kryddor


 


Som vanligt får ni gärna kommentera, länka och mejla foodandhealthinmyway@yahoo.se med apelsinrecept/idéer, antingen som ni gör idag eller tidigare recept som ni vill dela med er av. Jag kommer samla allt det till ett inlägg sedan efter julafton när hälsokalendern är slut!!!

 
 
Ingen bild

Amanda

16 december 2012 11:02

Hej :) jag är en ny läsare av din blogg men måste bara säga att du inspirerar så mycket! Har redan testat flera av dina recept! Supergott :)

Sofie

17 december 2012 09:46

Tack :) Vad kul!!

 
Ingen bild

Emelie

16 december 2012 13:24

Hej! Måste börja med att säga att jag verkligen fullkomligt älskar din blogg och alla dessa fantasi fulla recept! Men till min fråga nu, hur gör du tex om du ska åka iväg till en kompis i 1 - 2 veckor och ah ska äta "deras" mat. Jag är som dig. Mitt motto är och äta så rent som möjligt. Självklart kan man äta onyttigt ibland med men tänker på om jag tex ska åka iväg till en vän ovh vara där i 2 veckor så vet jag inte hur jag ska överleva utan alla mina ingredienser. Dem serverar liksom vitt bröd, margarin (lätta) youghurt endast med smak (socker) till frukost och sen middagarna är detsamma. Kommer inte klara två veckor på sådan mat. Hur gör du i dessa situationer undrar jag? Har nog frågat denna frågan innan men hittade inte var jag skrev de så såg aldrig något svar. Med vänlig hälsning, Emelie!

Sofie

9 januari 2013 20:09

Tack :D Nu tror jag du skrev den här frågan innan jul, så det är lite sent för mig att svara. Men till nästa gång. Det kan vara frustrerande när man är van att äta bra att komma till ett ställe där det inte finns sådant som man brukar äta. Det är bara att göra det bästa av situationen. Välja av det bästa dem serverar. Om du nu ska vara borta några veckor kommer de nog behöva handla x antal gånger, kanske kan du och din kompis hänga med och så kan du vara med att påverka i vissa val av mat? Kanske erbjuda dig att göra sallad till maten eller hela måltiden några dagar? Sedan till frukost, där äter de flesta människor ganska olika, de flesta brukar ju ha havregryn hemma, säg att du ofta brukar äta det till frukost så kan du göra havregrynsgröt till frukost, då får du iallafall en bra start på dagen. Och jag antar även att dessa människor inte äter mellanmål, vilket du antagligen gör. Ta med sådant som håller ett tag. Typ en påse äpplen, nötter, torkad frukt, riskakor, morötter...

Och som du säger, det är två veckor, det är verkligen inte hela världen. Sålänge du äter bra mat i vanliga fall och du har den vanan, så kommer du ju att återgå att äta bra efter de här två veckorna. I det långa loppet spelar de här två veckorna ingen som helst roll. Njut av det du tycker är gott, men samtidigt förstår jag att det kan vara jobbigt att äta en massa "onyttiga" saker som man inte ens tycker är goda eller inte har någon som helst lust att äta.

 
Linnéa

Linnéa

16 december 2012 17:14

Åh perfekt timing!
Jag åt apelsindavos i morse. Jag skickar bild imorgon dock för jag har inte tad idag ;)

http://stjarnmoln.blogg.se

Sofie

17 december 2012 09:44

Gör det :)

 
Sally

Sally

18 december 2012 09:30

ÄLSKAR APELSINER!! Detta är mitt bästa recept: http://skippanudlarna.com/2012/01/05/kinesisk-apelsinkyckling-med-kryddat-matvete-och-sky/ MUMS!

http://www.skippanudlarna.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24
25
26
27
28 29 30
31
<<< December 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards