Sofies Wellness

Alla inlägg under juni 2011

Av Sofie - 14 juni 2011 13:15

 

Omelett den perfekta lunchen! Lätt att blanda ihop med lite vad man har i kylskåpet! Här är receptet:


Omelett (1 personer)

 

2 ägg

2 msk vatten

1 krm salt


Bara att vispa ihop med valfria ingredienser och steka i en stekpanna.


Här på bilden har jag i min omelett: lax, fetaost, spenat, morötter

 

Tips på annat man kan ha i: Strimlad skinka, tomater, purjolök, kyckling, champinjoner, riven ost, kokt tärnad potatis, paprika


Du kan ha i nästan vad som helst, ett bra tips är att ta gårdagens middagsrester. Servera gärna med en sallad till (om du inte har det i)!

Av Sofie - 14 juni 2011 10:27

 

x En skiva frökusbröd med keso och lax (hittade ugnvärmd lax i kylskåpet då vi åt det för några dagar sedan)

x En skiva frökusbröd med rökt kalkon och tomat/basilika keso (blanda i lite krossade tomater och hackad basilika i keso)


Vaknade sent idag, och kände inte för gröt eller yoghurt, så de fick bli lite matigare mackor med min favorit keso. Jättegott!


Idag blir det troligtvis stranden med kompisarna. Skönt!

Av Sofie - 13 juni 2011 22:39

 

x Stekt kassler

x Potatissallad med ruccola, röd lök, soltorkade tomater och hemmagjord senapsdressing


Testade ett nytt recept från ica. Blev somrigt och gott. Receptet kommer upp imorgon eller någon annan dag i veckan!

Av Sofie - 13 juni 2011 22:18

  


När jag går på gemensamma gruppass är det alltid en stunds stretching på slutet. Och när jag har sprungit stretchar jag alltid vissa muskler hemma efteråt. Men är det egentligen nödvändigt?


Jag har hört delade meningar om detta. En del säger att man inte kan minska träningsvärk med stretching. De som är viga och överrörliga anser att det bara är onödigt eftersom de ändå inte känner något av stretchingen. Andra anser att det är jätteviktigt att tänja ut musklerna som har blivit ihopdragna under träning. Men vad ska man tro på?


Jag är inget proffs inom detta, men så här anser jag:

Om du är naturligt väldigt vig och överrörlig så strunta i stretchingen, eftersom du ändå inte känner av den. Men om du som mig är stel som en pinne eller bara normalt rörlig, ta dig tid för några minuters stretching efter träning. Rörlighet är också en form av träning, och jag känner själv att om jag inte stretchar eller går på någon forms av rörlighetsträning på ett tag så blir jag mycket stelare i mitt vardagsliv.


Stretchar ni efter träning?

Av Sofie - 13 juni 2011 16:30

 

De svenska jordgubbarna är äntligen här! Söta och röda och supernyttiga!

De innehåller mycket c-vitamin, mangan, fibrer, jod och en massa viktiga antioxidanter. Helt enkelt ett superbär som vi i denna månad i Sverige kan frossa i.


Jättegott att ha i frukosten och i mellanmålet. Passar perfekt som en nyttig efterrätt.


Så passa på nu och njut kära människor av dessa fina bär!

Av Sofie - 13 juni 2011 13:25

 

x Spagetti

x Stekt kycklingfile

x Stekta thai wokgrönsaker

x Kall limesås (väldigt sur med saft från 1/2 lime och kanske 1 dl kesella, om man inte vill ha så surt är det bara att blanda i mer kesella)


Efter ett springpass är det bra att få i sig kolhydrater snabbt. Var sugen på pasta, så det fick bli spagetti. För att rätten inte skulle bli så torr gjorde jag en sur men god sås av kesella och lime. Vad äter du till lunch idag?


Var som sagt innan lunch ute på ett springpass. Körde min 7km runda på 40 min, och körde några minuter styrka på en gräsmatta efter halva rundan. Riktigt skönt att kunna träna på förmiddagen nu under sommaren, under resten av året är jag ju i skolan då. Tränar du idag?


  Min ipod, min bästa vän på mina löparrundor. Pushar och peppar mig, gör mig glad av all skön musik den spelar, håller koll på tiden hela tiden så jag inte börjar sacka efter och får mig att springa snabbare så att jag slår en tid! Min egna lilla PT! :)

Av Sofie - 13 juni 2011 09:15

 

x Knäckemacka med pestokeso (blanda ut keso med lite pesto)

x Hallon/blåbärgröt gjord på blandgryn, linfrö, solroskärnor och vetekli med naturell yoghurt


Ser gott ut va? Det var det :)

Av Sofie - 12 juni 2011 20:34

 

x Mammas renskavsröra med morot och senap

x Bulgur

x Broccoli

x Lite blandsallad


Mamma lagade middag idag och det var riktigt gott. Som ni ser på bilden (och alla mina andra tidigare lunch/middagsbilder) är jag noga med att äta mycket grönsaker och sedan ungefär lika mycket protein som kolhydrater. Jag går inte på någon konstig diet utan tänker bara som jag skrev i förra meningen. Det fungerar perfekt och min kropp mår fantastiskt av det.


Idag har jag bara tagit det riktigt lungt hemma och städat i en massa timmar. Man behöver sådanna här slappa dagar då och då. Strax ska jag slå på tvn och se filmen som går på tv4 ikväll. Hur ser din kväll ut?


Sedan vill jag även tacka för alla kommentarer jag får. Jag blir så himla glad av de. Jag har en fråga till er. Vad vill ni läsa mer/mindre om? Min blogg är ganska ny och jag tycker jag har ganska många läsare för att den inte har funnits sålänge. Men det vore självklart kul om fler kunde hitta hit. Följ gärna min blogg på bloglovin här (som redan några av er gör):

http://www.bloglovin.com/blog/2602887/food-and-health-in-my-way


Förresten så kommer jag från och med imorgon sluta med att ha dagens hälsotanke varje dag, men jag kommer fortsätta skriva de ibland, bara inte lika ofta. Det blir så tjatigt annars tycker jag.


Ha en superkväll! :)

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards