Sofies Wellness

Alla inlägg under juni 2011

Av Sofie - 11 juni 2011 10:12

 

x Päron fiberhavregrynsgröt (blanda i ett rivet päron med grynen och vattnet innan uppkokning) med kardemummakesella (blanda malen kardemumma med kesella med lite vanlig yoghurt för att få smetigare konsistens) och skärda päronbitar


En ny sorts frukostblandning jag testade på idag. Och det blev riktigt gott. Päron i gröt var en höjdare och ännu godare blev det med kardemummablandningen till. Jag rekomenderar starkt alla att testa denna frukost! :)

Av Sofie - 11 juni 2011 07:15

Unna dig en stund i solen varje dag



Visst om man solar för mycket finns det risk för cancer. Men en stund i solen är vi alla värda så här års. Känslan är underbar när strålarna värmer huden och får oss att må bra. Av solljus bildas även viktiga d-vitaminen i huden.



Av Sofie - 10 juni 2011 21:57

 

 

x Grillad kycklingklubba

x Plocka-ihop-sallad med grön sallad, bulgur, blandade bönor, paprika, keso och lite tonfisk


Eftersom det är grillförbud i hela Stockholm blev det picnic istället för grillning ikväll. Jag köpte ändå en färdig grillad kycklingklubba och köpte plocka-ihop-själv-sallad som betalas i hg i mataffären. Smarrigt! Vad har ni ätit denna underbara sommarkväll?


Vill med detta inlägg visa att bara för det är grillning/picnic ofta så här års behöver man inte äta en massa korv med bröd,hamburgare och medtagna stora mackor. Blanda ihop en god sallad med en massa grönsaker och lite bulgur eller matvete och grilla kyckling och lax till för proteinet. Det är så mycket godare och nyttigare! Till efterrätt kan man lägga lite olika frukter/bär och lite choklad i ett foliepapper och sedan grilla. En lite nyttigare efterrätt men ändå underbart god! :)

Av Sofie - 10 juni 2011 17:45

För ett tag sedan la jag upp ett skolarbete om kolhydrater. Har även skrivit ett om jod. Så tänkte lägga upp det här.


Jod


Jod är ett mineralämne och även ett grundämne. Det behövs för att bilda sköldkörtelns hormoner och kroppens tillväxt och utveckling. Det finns mycket i musslor, hummer och jordberikat bordssalt men även en del i räkor, krabba och saltvattensfisk. Vuxna män och kvinnor rekommenderas att få i sig 0,15 mg jod per dag. Både för lite och för mycket jod kan vara farligt. Man kan använda jod i experiment för att avgöra om ett ämne innehåller stärkelse eller inte.


   


Hoppas att du har lärt dig nåt!

Av Sofie - 10 juni 2011 14:37

 

x Pasta med jätteräkor, grädde, pesto, spenat, parmesan och vitlök


Passar på att blogga nu när jag är hemma en stund för att fixa inför grillningen/picnicen ikväll. Efter skolavslutningen i skolan var vi ett gäng tjejer och åt lunch på vapiano och jag åt denna gudomligt goda rätt. Jag vet att jag förespråkar en hälsosam matlivsstil, men ibland behöver man helt enkelt unna sig och det måste man få göra en sådann här dag.


Kika gärna in på restaurangens hemsida:

http://www.vapiano.com/


De gör en egen pasta och pastasåser, allt är färskt och supergott! :)

Av Sofie - 10 juni 2011 12:30

 

Korv Stroganoff (4 personer)

 

500 g falukorv

1 gul lök

400-500 g krossade tomater

1 dl matlagningsgrädde

2-3 msk tomatpure

1 tsk salt

1 krm peppar


1. Skär korven i strimlor och hacka löken.

2. Stek korv och lök tillsammans.

3. Häll på krossade tomater, grädde och tomatpure och rör runt. Låt puttra ihop i ca 5 min.

4. Salta o peppra.

5. Servera med ris och en sallad!


Jättegott och jätteenkelt att göra!

 



Av Sofie - 10 juni 2011 08:04

 

x Kardemummagröt med jordgubbar, kiwi och banan (+mjölk)


Skolavslutning idag, känns helt underbart, jag kan inte riktigt fatta det! Jag startar dagen med en av mina absoluta favoritfrukostar nämligen kardemummagröt med varma jordgubbar (koka vanlig gröt, blanda i malen kardemumma och frysta jordgubbar under kokningen).


Eftersom det är skolavslutning idag och det självklart kommer att firas med kompisar under dagen så kommer inte bloggningen vara på topp. Men jag har fixat med några tidsinställda inlägg under dagen så kika in här senare i alla fall!

Av Sofie - 10 juni 2011 06:45

Utmana dig själv och testa något helt nytt



Det kan vara vad som helst. Bara det är något du inte gjort förut eller att det var längesedan. T.ex börja ta danslektioner (om du är en sådan som styretränar) eller gå till tunnelbanan istället för att ta bussen dit. Bara gör det (det behöver inte alls ha med träning att göra). Vem vet du kanske kommer hitta ditt stora nya intresse.

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards