Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 21 mars 2014

Paris, gröt och omelett

Av Sofie - 21 mars 2014 18:04

Igår kom jag hem efter en magisk vecka i Paris med skolan. Vi har levt i en liten bubbla och bara haft det underbart bra. Jag har strövat runt i vackra Paris, njutit av våren, lärt känna en massa nya trevliga människor, levt i en fransk familj, pendlat mellan att prata tre olika språk, besökt franska skolor, ätit en massa fransk mat, shoppat, upplevt hur franska ungdomar festar och besökt många av de platser som man som turist i Paris besöker. En massa minnen som jag kommer ha resten av livet. Jag kan inte sätta fingret på exakt vad det är som gör att jag älskar att resa så mycket. Men det är nog en kombination av att se nya saker, uppleva hur andra människor lever och hur deras kultur är. Förutom att det är kul och spännande när man väl är där så är det underbart med alla förhoppningar man har innan resan och sedan som sagt alla minnen man har kvar efteråt. Att resa ger mig inspiration och sätter mina tankar i nya tankebanor.

Som sagt har jag levt "det franska livet" vilket även inkluderar maten som mest bestått av bröd, bröd, bröd, crepes, nutella, kakor, galetter, macarones, pannkakor som man "steker" i brödrosten... Gott till en början men i slutet var vi ganska många som hade "cravings" för "vanlig" svensk mat, särskilt frukostarna eftersom de var extremt söta och man var hungrig igen efter bara någon timme. Idag blev det självfallet en tallrik gröt med tillbehör som första frukost i Sverige. Jag njöt av varje tugga:

Hallon/kanelgröt med kesokvarg, färsk ananas och en klick jordnötssmör

Hallon/kanelgröt (1 person): Koka ihop som vanligt 1 dl havregryn och 2 1/2 dl vatten. Låt även 1 näve hallon och kanel efter smak få puttra med till en grötig konsistens. Ev. kan man rör i 1 äggvita efteråt för mer krämighet. Toppa med vad du vill!

Jag har sovit för lite hela veckan samtidigt som jag har varit supersocial och fått uppleva en massa nya intryck så både igår och idag har jag varit helt död i huvudet i kombination med ont i halsen. Idag orkade jag bara med förmiddagen i skolan och jag har sedan vilat och till och med sovit en stund på eftermiddagen. I helgen blir det en massa sömn och lugn och ro som medicin, men även en Flash dance föreställning ska ses och "ta igen efter en vecka-plugg" ska göras. Lunchen iallafall som jag gjorde idag när jag kom hem var en enkel men god omelett:

Omelett med franska provencalska kryddor, bladspenat och fetaost samt rivna morötter och broccoli till

Omelett med franska provencalska kryddor, bladspenat och fetaost (1 person): Knäck 2-3 ägg i en djup skål och vispa lätt med en gaffel. Krydda med provencalska kryddor (finns färdighackat fryst i frysdisken), salt och peppar. Hacka en näve bladspenat och rör i. Stek omeletten i en klick olja tills att den får lite färg. Smula ner en bit fetaost innan du snabbt vänder på omeletten så att den stelnar där med. Vänd igen. Lägg upp på en tallrik och servera med grönsaker. Ät och njut!

Önskar er en trevlig helg <3

Maja

21 mars 2014 19:44

Vad kul att du haft det så bra i Paris, var där för några veckor sedan och det är verkligen en underbar stad! Men håller med om maten, föredrar definitivt gröt framför croissanter och nutella till frukost :D

21 mars 2014 20:09

Mm jag har verkligen förälskat mig i Paris under den här resan. Haha precis, gott till en början men sen mår man bara illa för att det blir för mycket :D

Maria

22 mars 2014 22:24

Åhh, äntligen är du tillbaka till bloggandet! Din blogg är så otroligt inspirerande och rolig att läsa ska du veta. Tyvärr kan jag enbart prova begränsat med recept du lägger upp pga jag inte har utrustningen i lägenheten jag bor i just nu, men snart så :).
Tack fina du för att du gör detta! Ha en fantastisk helg tjejen! :)

23 mars 2014 10:06

Vilken fin kommentar, tack :D Ha en fin helg du med!

Emma

23 mars 2014 07:12

Att resa är magiskt och jag förstår känlsan du försöker beskriva! Nya möten och erfarenheter gör oss rikare på liv vilket är helt fantastiskt! Jag har också varit i Paris och visst är det en otroligt vacker stad? :) men som alltid saknar man maten hemma! Jag var i Spanien hos en familj i två veckor på språkresa och kommer ihåg att det enda vi åt var typ chokladcrossiant på förmiddagen i skolan (ingen frukost) och sen lunch när vi kom hem vid tre, och så middag vid nio. Helt galna tider ju! Haha. Skönt att komma hem till vanliga matrutiner och framför allt frukost :) hoppas att du har en riktigt härlig helg! Kram

23 mars 2014 10:15

Paris är supervacker, jag har varit där en gång tidigare men kommer inte ihåg något särskilt från den resan. Denna gång verkligen förälskade jag mig i staden, atmosfären är magisk på något sätt.
Haha ja, maten var typ det bästa med att komma hem (och att få sova ut) :)