Sofies Wellness

Alla inlägg under januari 2012

Av Sofie - 5 januari 2012 10:29

x Äpple/jordgubbssmoothie toppad med min pepparkaksmüsli och tärnat äpple

Godmorgon, eller snarare godförmiddag! Nu på lovet har det gått och blivit en liten dålig vana att jag sover så länge. Men jag antar att kroppen har en del sömn att ta igen sig från hösten. Idag har jag inga planer förutom att jag ska gå till gymmet med 2 kompisar innan lunch. Det är så skönt att ta dagen som den kommer!

Jag gjorde en härlig smoothie till frukost. Eftersom jag har en ny mixer/blender vill jag mixa allting jag äter, nästan... Jag smakade mig iallafall fram till en frukostblandning av:

1 stor näve halvtinade jordgubbar, 1 tärnat äpple, 3/4 dl fiberhavregryn, 1 dl naturell yoghurt, 1/2 dl kesella, 1/2 tsk kanel och något krm vaniljpulver

Havregryn i gör den mer mättande och ger lite crunch, jag åt även ett kokt ägg till smoothien! Mums :)

Jag brukar nästan alltid äta mina smoothies i en skål med sked, det blir mycket godare då och man får längre tid på sig att njuta av den!

Av Sofie - 4 januari 2012 20:12

En kompis var över på eftermiddagen och vi kollade på Bridesmaids (den roligaste filmen jag har sett på länge) och vi gjorde och åt smarriga våfflor enligt ett recept jag funnit på PT-fias blogg. En riktigt lyckad eftermiddag! Här har ni receptet:

Healthier Våfflor (7 st)

1 tsk bakpulver

2 krm salt

smör att steka i

1. Mixa allt i en mixer till en slät smet.

2. Låt svälla i kylen i sådär 20-30 min minst.

3. Värm våffeljärnet. Lägg på en klick smör och häll på nästan 1 dl smet (beror ju på hur stor ditt våffeljärn är). Grädda så att den får fin färg och frasiga kanter. Lägg på en tallrik med aluminiumfolie över så håller den sig varm medan du gräddar resten.

4. Servera med antingen kesella/turkisk yoghurt/vispgrädde, frukt/bär, nötter/frön!

Vi toppade våra med blåbärskesella (kesella+blåbär+vaniljpulver), gojibär, mango, pekannötter, pumpakärnor och kakao nibs, men ta vad du är sugen på och har hemma! Smeten går ju även att använda med mer matiga toppingar så att man kan äta det som lunch eller middag, varför inte toppa med avokado, sallad, keso och några skivor skinka?

Våfflor brukar väl klassas som ganska onyttig mat, men det beror precis som allt annat på vad du gör smeten av (inga pulverblandningar här inte) och vad du äter till!

Av Sofie - 4 januari 2012 13:30

Många tycker det är jobbigt det här med lunchlådor till jobbet, jag tycker det är roligt att försöka göra sin lunchlåda så färgglad som möjligt. Men jag går i skolan så jag får lunch där, så jag tar ju inte med mig mat. Men nu på lovet när vi skulle ner till skåne med tåget varnade pappa för hemsk mat på tågserveringen (vilket jag på hemvägen verkligen upptäckte). Hela familjen gjorde iallafall varsin lunchlåda på vägen ner. Min bestod av:

Spenatblad, bulgur, tonfisk, halloumi, bruna bönor, röd paprika, haricots verts

Supergott! Jag borde ha en tävling på bloggen om vem som kan göra den mest färgglada lunchlådan :)

Varför tar inte alla med sig en sådan här låda varje dag till skolan/jobbet? Jag antar att det beror på tiden och orken att göra det, men tänk på pengarna man tjänar och vad man gör för sin hälsa!

Förövrigt måste jag kommentera maten på SJ:s tåg. Hemsk. På vägen hem skulle vi åka hem sent på kvällen. Och jag hade ätit en stor lunch så jag orkade inte göra någon fin middag och ta med, dock bredde jag mig en dubbelmacka och tog med. Och det var tur det. För sedan vid 21.30 tiden blev vi lite småhungriga så vi gick bort till restaurangvagnen. Och det var mest mackor de hade, och de hade de längsta innehållsförteckningarna jag någonsin sett. Minst 30 olika saker i en vanlig ost/skinkmacka. Vem vill ha den skiten? Jag tog en räkmacka med typ ett 2 cm tjockt lager majonnäs. Sedan tillbaka på min plats plockade jag bort alla räkorna från macka och la det på min dubbelmacka. Det geggiga brödet och majonnäsen slängde jag. En del kanske kallar mig bortskämd, men jag äter inte en majonnäs eller bröd som består av typ 40 saker när det är rimligt att det borde bestå av kanske max 10 saker.

Av Sofie - 3 januari 2012 21:13

Eftersom vi har varit bortresta har jag inte lagat mat på några dagar. Men nu är vi hemma igen. Jag orkade inte göra något komplicerat så det blev en väldigt enkel kycklinggryta:

Kyckling med hetta (4 pers)

500 g kycklingfile

3 små paprikor (helst i olika färger)

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

1/2-1 röd chili (beror på hur hett du vill ha)

1 burk hela tomater (400 g)

1 tsk salt

1. Skär kycklingen i mindre bitar.

2. Skölj och skär även alla paprikorna till mindre bitar, ca 2-3 cm.

3. Finhacka lök, vitlök och chili.

4. Stek kyckling, vitlök, lök och chili i en stekpanna i nästan 5 min. Lägg över till en stor kastrull med lock.

5. I samma stekpanna stek paprikan i nästan 5 min på hög värme så att den får lite fin färg. Lägg även över paprikan i kastrullen.

6. Blanda i en burk tomater med resten, och mosa försiktigt dem (går säkert även med en burk krossade tomater). Blanda i saltet. Låt koka/puttra under lock i ca 15-20 min. Rör då och då!

Kvällens middag:

Sallad, kycklinggryta, bulgur!

Av Sofie - 3 januari 2012 16:15

Jag tänkte titta tillbaka på året som gått. Här har ni chansen att få veta mer om mig.

Detta var året mitt intresse för mat och hälsa i allmänhet blev till. Men här ska ni få veta lite mer om året:

Januari och februari kommer jag ihåg som riktigt sega månader. Iskallt och mörkt! I slutet av februari hade jag ledigt från skolan i 2 veckor då jag var ute på prao. Jag jobbade en vecka på en ostaffär och en på ett cafe, dagarna var korta och jag hade all tid i världen. Det var då mitt intresse för matlagning startade. Jag kollade igenom alla mammas kokböcker och matlagningstidningar, och sökte inspiration på internet. Resultatet blev att jag började testa recept hemma. Jag följde recept till punkt och pricka och fick fråga mina föräldrar hur man gjorde allt. Om sanningen ska fram kunde jag bara för 1 år sedan koka pasta och värma tomatsås. En av de första sakerna jag gjorde var korvstroganoff och även en laxrätt som mamma tydligen fotade och jag hittade nu:

Matlagningsintresset fortsatte och jag testade fler och fler recept...

I mars på sportlovet var jag i Funäsdalen, Tänndalen och däromkring och åkte skidor

Påsklovet i april några veckor senare spenderades hos släkten i skåne:

Vitsippe tider!

Mitt matlagningintresse utvecklar sig och jag blandar ihop mycket hälsosammare frukostar än tidigare. Jag läser en massa bloggar som ger mig inspiration. Jag bestämmer i maj mig för att skaffa en blogg jag också, så att jag kan visa upp mina matkreaktioner och inspirera andra. Ett väldigt bra beslut tycker jag nu. Mitt första inlägg låter såhär:

Hej allesammans!

Jag är en tjej på snart 15 år som bestämt mig för att skaffa en egen blogg. Men ingen vanlig tråkig tonårsblogg, utan en blogg om mat och hälsa. Jag älskar att testa nya recept, ska försöka lägga ut de här så mycket som möjligt. Jag tror på en hälsosam livsstil, då menar jag inget "svälta sig ihjäl genom att bara käka en massa kalorisnåla sallader och hoppa över måltider". Utan äta hälsosamt och minst 4 mål om dagen och träna regelbundet, men självklart får man unna sig ibland. Men jag upplever själv att om man äter bra och regelbundna måltider så kommer inget sockersug. Jag är också emot fabrikerad mat och försöker laga med naturliga råvaror så mycket som möjligt, men ibland så slinker det ändå ner i magen. Förutom lunch/middagsrecept tänker jag lägga ut tips på frukostar och mellanmål och mina allmäna tankar om mat och hälsa. Det blir kanske en del om träning också eftersom jag älskar att röra på mig. Jag joggar, dansar och går på olika aerobics pass.

Jag vill helt enkelt säga välkommen hit, och att jag hoppas att du kommer tillbaka till denna blogg snart när jag har uppdaterat med lite fler inlägg!

//kramisar från mig

Min första frukostbild jag la upp på bloggen:

x En stor kopp grönt te med en svätt mjölk i

x Naturell yoghurt med en halv skivad banan

x Två skivor grovt bröd (frökusar), ena med isbergssallad+skinka+keso och den andra med skinka+tomatbasilika keso (blanda vanlig keso med lite mosad tomat och hackad basilika)

Jag skriver även detta under frukostbilden (vilket jag fortfarande håller fast vid):

Enligt mig är frukosten det viktigaste måltiden av alla. En bra start på dagen om man äter en bra, stor och nyttig frukost. Ska försöka lägga upp dagens frukost varje dag! Många äter samma frukost nästan varje dag. Jag försöker äta varierat och hoppas kunna inspirera andra om att oxå göra det.

Min första header var väl inte heller den snyggaste, men hyfsad för att vara nybörjare:

Jag fortsätter blogga, och jag pluggar på de sista månaderna och veckorna på terminen.

Den 10 juni slutar skolan, vilket firas med restaurangbesök och picnic med kompisarna.

Resten av juni blir mest slappande hemma och träffa kompisar

En vanlig frukost i juni:

De första 10 dagarna av juli spenderas i kombinationsresa med familjen i italienska toscana, italienska rivieran och franska rivieran:

Superhärligt, en massa sol, bad, promenader... Och självklart en hel del god mat:

Superfräscha frukter och bär köpte vi till frukost i den lokala mataffären och längs medelhavet fanns det jättegoda fiskrätter

Resten av juli spenderades runt om i södra Sverige, precis som varje år, Skåne, Öland och Småland:

Stranden, promenader och vackra solnedgångar

Även frukostar plockade från naturen som jag åt på gräsmattan:

I augusti fyllde jag 15 år. De två första veckorna av månaden var jag på konfirmationsläger. Första veckan hemma i stan och andra veckan flög vi ner till italien.  I slutet av månaden var det konfirmationsgudstjänst här hemma i stockholm:

Skolan började även och bloggen fortsatte på som vanligt. Hela tiden med ökat antal läsare...

I september besökte jag Gotland några dagar med klassen:

I oktober dök jag nästan skrämmande upp lite här och var. Jag var nämligen på affischer som modell i varje apoteket hjärtat butik och på omslaget av deras oktobernumber (som jag senare fick veta kom med en dag till alla som läser dn,  det vill säga några miljoner). Smilandes med min tandställning:

En oktober middag:

På höstlovet gjorde jag en intressant resa till Polen och koncentrationslägret Auschwitz, jag lärde mig jättemycket och fick höra en massa hemska saker:

I november var jag med i ett frukostrepotage i SvD..

... och jag tipsade om stekt gröt och fick en hel del nya läsare!

De sista 2 månaderna av året stressades runt med plugg, gymnasiebesök osv

Decembers första frukost såg ut sådär och julaftonens såhär:

Julaftonen spenderades hemma i Stockholm och nyår med släkten i Skåne:

Hehe jag var tvungen att posa med hummern!

Om jag måste summera 2011 med ett ord blir det GREAT, men 2012 ska minsann bli bätte!

Detta tog mycket längre tid att göra detta än jag anade (en bit över 2 timmar) hehe. Om ni har gjort liknande inlägg om 2011 på era bloggar, kommentera gärna, jättekul att läsa!

Av Sofie - 3 januari 2012 10:51

x Fiberhavregrynsgröt (med en iblandad rå äggvita) med en massa bär och en stor klick kesella

I am back. Tyvärr med ont i halsen och lite snuva=ingen träning med kompisarna som planerat på förmiddagen idag. Synd jag som ville träffa de igen och så ville jag träna. Istället får det bli slapp hemma och kanske en liten promenad senare. Jag har iallafall en del att packa upp och fixa med hemma så jag är inte sysslolös.

Startade dagen med en klassisk gröt som jag bärbombade i hopp om att det ska lätta min förkylning. Frukt och bär sägs ju hjälpa mot förkylningar, sedan om det hjälper är väl en annan femma. Gott var det iallafall.

Vi hörs senare!

Hallon, mango, havtorn, gojibär, björnbär, blåbär=bärboost

Av Sofie - 1 januari 2012 00:15

Jag vill önska alla mina läsare ett GOTT NYTT ÅR!

Jag befinner mig som ni vet i Skåne och firar med släkten. Hur firar ni det nya året?

Själv är jag riktigt taggad för ett nytt år med nya möjligheter, nya möten, nya chanser. Mer om detta när jag kommer hem!

Jag kommer hem sent imorgon kväll och börjar blogga som vanligt på tisdag, ha det underbart tills dess!

Bilderna är från i somras (jag kan inte låta bli och tänka tillbaka) men jag lovar göra en liten bildserie med mer bilder från år 2011 senare!

Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

Instagram: sooofieee

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

Inlägg om vikt och kalorier

Superfood Guide

<<< Januari 2012 >>>

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen