Sofies Wellness

Alla inlägg under januari 2012

Av Sofie - 25 januari 2012 21:30


Jag sitter och dricker kvällsro te från Friggs och kollar på en bra tv-serie som heter Pretty Little Liars, tänkte svara på lite fler av era frågor... 


Hejsan, en sak jag undrar lite över är det här med
keso..hur nyttigt är det egentligen? Jag använder det på mackan istället för
smör, och ofta i yoghurt och till mat. Det känns som om det är ganska bra med
protein i men vad betyder egentigen: mjölk, salt, modifierad stärkelse,
vasslepermeat, syrningskultur och löpe? Knivig fråga men hoppas du har ett
svar, och såklart vet jag ju att det inte är bra att äta för mycket av något
och i rätt mängd så är det inte skadligt eller så, men det vore kul och få ett
mer rakt svar om du kan (: Ha det bra!

Hejsan, alla som läst min blogg vet att jag älskar keso. Det är så gott och man kan ha det precis som du säger till det mesta, och på köpet innehåller det mer proteiner än andra mejerivaror. Själv äter jag nästan alltid keson med 4 % fett i istället för lättvarianten (som jag antar att du äter), och den innehåller inte tillsatserna modifierad stärkelse och vasslepermeat, så jag rekomenderar den vanliga om man vill skippa det. Men jag sökte nu lite på google för att ta reda på vad modifierad stärkelse och vasslepermeat är för något. Faktan är tagen ur ett forum så om allt stämmer eller inte, vet jag inte (men det kanske ger ett hyfsatt svar på din fråga):

 
Modifierad stärkelse utvinner man vanligtvis ur potatis, majs eller andra
livsmedel rika på stärkelse. Stärkelse är en livsmedelsråvara, men om den
modifieras med en kemisk process betraktas den som
tillsats.
Vasslepermeat består främst av mjölksocker och aska. Vassle är
en biprodukt och jag tror den klassas som tillsats, hur som helst är det en
ofarlig produkt man kan köpa i de flesta välsorterade butiker om man vill. Inget
att vara rädd för mao.

Alla tillsatser är inte onda.

Dock ska man vara medveten om att Keso naturell mini innehåller mer kolhydrater
och mindre protein än den vanliga, visserligen är det inte jättemycket men det
finns en skillnad - det är den skillnaden som tillsatserna skapar men farliga är
de då inte!

Det är det mjölksockret i vasslepermetatet är, kolhydrater :-)
Fast äter man keso för att öka proteinintaget ska man nog hålla sig till den vanliga, det
håller jag med om!

 

Vilken är din favoritsmak på choklad? :) om du
inte har smakat den med havssalt så tycker jag du ska göra det!

Den med havssmak är ganska god, men min favorit är Lindts blueberry intense :)

när jag läste om kamutvete på din blogg blev jag
väldigt intresserad av att prova det, och idag gillar verkligen hela min familj
det!

Därför undrar jag om du har något tips på någon god rätt som inkluderar detta
kamutvete?:)

Kul att du testade det, jag älskar också kamutvete, mitt favorit "gryn" eller vad man ska kalla det. Egentligen kan du byta ut kolhydratskällan (som ris, potatis, pasta, bulgur, couscous, matvete osv...) i alla rätter/recept mot kamutvete. Det funkar med det mesta. Jag har inget särskilt recept där man ska ha kamutvete, men jag sökte i arkivet på bloggen och såg att jag ätit det tidigare med:

Kycklingköttbullar: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/12/08/6820933-recept-kycklingkottbullar/

Tacolinssås: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/12/17/6883535-recept-tacolinssas/

För er som missade mitt inlägg om kamutvete: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/12/29/6820945-kamutvete/

Till frukost eller mellanmål älskar jag även att blanda kokt kamutvete med yoghurt och smaksätta med frukt/bär/kryddor/nötter/frön, som jag gjorde t.ex här: http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/01/23/7159913-dagens-frukost/


Margarine eller smor. Vilket anvander du mest och
varfor? Tack!

Jag använder mest olja (raps eller olja), ibland smör och aldrig margarin om det gäller att steka. På mackan blir det bregott. Varför? Rätta mig nu om jag har fel. Men som jag har förstått det så innehåller margarin mindre mättat fett eller fett överhuvudtaget, MEN däremot innehåller det en massa kemiska tillsatser. Jag antar att energivärdet blir lägre då, men vill man äta en massa tillsatser? Vanligt smör innehåller mer fett och även mättat fett, det är inget farligt utan naturligt men ska ätas i rimlig mängd. Bäst är då olja (oliv o raps) som innehåller fett, då enkelomättade (som är bättre än mättade) och även omega-6, men som allt ska det ätas i rimliga mängder även om det nog anses som den nyttigaste fettkällan.

Äter du smörgås till din davosgröt? Och hur
ofta/hur mkt bröd äter du? Favoritmackor?:P

Ibland, det är olika från gång till gång. Lite svårt att säga hur mycket bröd jag äter, jag äter det när jag är sugen på det (och det är ju olika från vecka till vecka), men jämfört med en vanlig svensk äter jag nog mindre bröd, jag äter det vanligtvis inte varje dag eftersom jag föredrar gröt till frukost. Själva brödsorten så är det brödet frökusar, eller hembakat är godast ;) Om du menar pålägg på mackor så är favoriten keso blandat med olika saker.


Missade du del 1, så har du den här:

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/01/23/7159045-svar-pa-fragestunden-del-1/


Sista delen kommer upp senare i veckan!


Jag bjuder även på en bild på dagens middag som mamma lagade: Kamutvete/linser blandat, kasslersås med tomat och bönor, sallad med pumpakärnor, röd paprikastavar och kokt broccoli, MUMS!


Av Sofie - 25 januari 2012 16:45



Ni har kanske märkt att i mina recept så har jag i t.ex en bit tärnat äpple eller saft från 1/2 lime, alltså inte hela livsmedlet? Ni kanske undrar vad jag gör med det som blir över? Såhär ser iallafall en del av vår köksbänk ut, bitar av frukt och grönsaker. Här slängs minsann ingenting. Vi låter det ligga på köksbänken och sen är det bara att ta därifrån nästa gång man ska göra något. Äckligt kanske en del tycker. Visst änden på frukt/grönt kan bli äcklig efter någon timme, men det är bara att skära bort det yttersta. På morgonen tar jag ofta en halva banan/äpple till min frukost och sen tar mamma andra halvan till sin yoghurt.


Hur gör ni angående sådanna här saker? Slänger?

Av Sofie - 25 januari 2012 07:30



Förra veckan köpte pappa hem ett nytt sorts bröd. Solrosbröd från Saltå Kvarn. Jag smakade det till frukost en dag förra veckan och det var gott. Det som är bra med detta bröd till skillnad från de flesta "köpebröd" är att det bara är naturliga ingredienser och inga tillsatser i. Vilket kanske inte så många vet är att de flesta bröden man köper i mataffären innehåller en del onödiga e-medel. Därför är det bättre att baka eget bröd eller köpa bröd i ett riktigt bageri. Men det har man ju inte alltid tid för. Läs på innehållsförteckningen och köp ett bröd utan konstgjorda ämnen, bli en medveten konsument. Dock så är det väl inte allt i världen att äta bröd med lite tillsatser i (jämfört med andra saker), det blir svårt att undvika helt och mitt favoritbröd frökusar är inte ett såkallat "clean" bröd.

Med detta inlägg vill jag förutom att tipsa om detta solrosbröd, göra folk medvetna om att det finns konstiga tillsatser i en massa livsmedel man inte tror det finns i. Sedan vart man ska dra gränsen hur noga man ska vara med att inte få i sig mat med tillsatser eller inte och i vilken mängd tycker jag är upp till var och en. Det går nog inte att slippa allt helt men att undvika lite är bättre än inget alls.

   

Brödet med keso, avokado och basilika


Det är dessutom gjort på rågsurdeg och KRAV-märkt! 

Av Sofie - 24 januari 2012 07:57


   


x Grahamsgröt med dinkelflingor o kokosflingor i med blåbär, kiwi, mango, keso och brytna bitar av pecannötter

(x Finn crips med kokt ägg och örtsalt)


Jag har läst om en gröt som heter grahamsgröt många gånger, så beslöt mig för att testa idag. Dock när den var färdig tyckte jag den var för mjuk och len, så jag blandade i lite dinkelflingor och smaksätte med kokosflingor.


1 portion sådan här gröt:

Koka i en kastrull 1/2 dl grahamnsmjöl+2 1/2 dl vatten+3 msk dinkelflingor+1 nypa salt+1 rejäl nypa kokosflingor i några minuter!


 

Med mitt stora glas vatten som vanligt, vad dricker ni på morgonen? Jag dricker alltid ett stort glas vatten, och ibland även en kopp te eller egenpressad apelsinjuice!


Ha en trevlig tisdag nu! 


Av Sofie - 23 januari 2012 19:50


   

Ser ju ut som vanlig köttfärs!


Ni har säkert hört uttrycket "meat free monday" som blev stort i höstas? Att man ska dra ner på kött pga av slaktdjuren och miljön, och en del säger ju även att kött inte är bra för hälsan? Och på måndagar ska man då inte alls äta kött för att dra ner på köttkonsumtionen. En bra tanke tycker jag, dock tycker jag inte det spelar så stor roll om man tar meat free monday eller wednesday eller saturday, bara det är en gång i veckan.

    

De gånger jag har lagat vegetariskt tidigare har jag använt mig av linser, bönor, ägg och vissa mejeriprodukter (kvarg eller keso) för att få protein i maten vilket försvinner mycket annars med köttet. Quorn har jag aldrig använt mig av tidigare. För er som inte vet vad quorn är så kan jag berätta att det består av svampar, men ser varken ut eller smakar som svamp. Precis som kött är quorn proteinrikt och passar därför utmärkt att byta ut mot vanligt kött. Det finns att köpas i färsform eller bitform. Här är rätten jag lagade med tacosmak:


Quornfärs med tacokrydda (6-8 pers)


1 gul lök

2 vitlöksklyftor

600 g quornfärs (2 paket)

800 g krossade tomater

1 tsk salt

1-1,5 msk hemmagjord tacokrydda enligt detta recept:

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2011/12/09/6832204-gor-din-egen-tacokrydda/

 

1. Hacka löken. Pressa vitlöken. Stek några minuter i olja.

2. Lägg i quornfärsen och stek den. Häll i krossade tomater. Låt puttra en stund.

3. Salta och smaka av med tacokrydda. Låt puttra en stund till.

4. Klart!

Avokado, kamutvete, rårivna morötter med frön, sallad och quornfärs


Har ni några bra tips/recept med quorn?


Förövrigt hoppas jag att ni haft en bättre måndag än jag, den här dagen har inte varit bra alls, men det kommer en ny dag imorgon och den blir förhoppningsvis bättre! :)



Av Sofie - 23 januari 2012 12:15


En fin bild bara som får mig att längta tillbaka till sommaren och färska jordgubbar till frukost... 


Jag har fått en hel del frågor till min frågestund. Så jag delar upp dem i flera inlägg, del 1 här:


Vilken är din favoritträning?
Det går i perioder, men jag gillar alla sorts pass där man får röra sig till musik


Hur ofta tränar du?

Olika efter tid och lust, det som är fast bestämt varje vecka är tennis på söndagar och 2 timmar idrott i skolan (men om dessa ska räknas som träning skiljer sig mycket från gång till gång, oftast är det inte så jobbigt), sedan har jag kort på friskis o svettis (där jag gått på olika pass senaste året, nu är jag dock så "gammal" att jag även får gymma där, så det ska jag börja göra), på sommarhalvåret blir det även en del löpning, hemmaträning är något som jag har börjat testa även på sistone, men som svar på din fråga 2-4 pass med gruppträningspass, löpning eller gym i veckan, 1 timme tennis (+ vissa veckor idrott i skolan 2 h som kan räkna som riktig träning).


Favoritfrukost?

Den är omöjlig, det finns så mycket gott att äta till frukost (vilket ni säkert sett på bloggen), det går inte att välja en sak.


Favoritefterrätt?

Jag vet inte riktigt, det finns mycket gott, något som jag nyligen gjort som blev väldigt gott är denna mangoglass:

http://food-and-health-in-my-way.bloggplatsen.se/2012/01/15/7098898-recept-mangoglass-sofie/


Har du något tips på något gott och nyttigt köpebröd?

Min favorit är Frökusbröden.

Om vi pratar knäckebröd: Wasa sportknäcke är gott, jag älskar att det är så grovt och krispigt att tugga, det äter jag alltid i skolan.

Finn Crisp älskar jag också, nu kommer ni säkert att skratta åt mig, men efter middagen tar ju ofta en bit sådannt och äter för jag älskar den där crunchiga känslan att tugga på det.

Leksands Effektknäcke med surdeg och quinoa är också gott.


Brukar du oftast använda dig av kokböcker när du lagar
mat, eller improviserar du?

Jag använder mig av kokböcker, bloggar, tidningar, recept som jag fått på andra sätt samtidigt som jag improviserar med dem och ibland improviserar jag helt!


Hur ser en matdag ut för dig på ett ungefär?
På vardagarna: Alltid frukost vid 7.15, skollunch 11.50, mellis mellan 15-16 och middag vid 19, oftast även något litet kvällsmål vid 21-22 tiden om jag tränat eller är hungrig/sugen på nåt, sen blir det självklart en del ändringar och om jag är hungrig andra tider så äter jag, men det är väl förstås självklart? Och vad jag äter är ju det ni ser i bloggens alla inlägg.


Unnar du dig nått "onyttigt" tex på helgen?
Jag tycker inte om det här med att se allt i svart och vitt. Onyttigt/nyttigt och vardag/helg. Jag äter vad jag är sugen på vilken dag det än är.


Om du skulle sätta ihop en trerätters meny, hur hade
den sett ut?

Yttligare en svår fråga...

Eftersom jag nyligen upptäckt att jag inte längre är allergisk mot avokado så tror att till förrätt skulle jag ha en avokado halva med någon röra i, typ med räkor och dill.

Till huvudrätt skulle det bli något med kyckling eller lax.

Och efterrätten skulle få bli den där mangoglassen jag skrev om i en tidigare fråga.


Vilken linje ska du välja för gymnasiet?:)
Bra blogg!:D

Tack, sam-sam tror jag att det blir :)


Jag har en fråga! är det av någon speciell
anledning som du inte äter smör på smörgåsen? alltså typ att det tillför för
mycket kalorier eller att det är för fett? tänker att det måste smaka ganska
torrt :)

Jag äter visst bregott på macka, bara inte så ofta. Jag vill ha något med mjuk konsistens på, oftast blir det keso (för det är godast), och ibland philadelphia, bregott, kesella eller någon krämig röra. Jag vet inte om syftar till någon särskild bild när det såg väldigt torrt ut? Dock om jag har kokt ägg på mackan tycker jag inte att något mer är nödvändigt att ha på, ägg är mjukt och gott. Fett har jag ingen fobi för, jag vill inte veta hur mycket min veckokonsumeration på fettrika nötter är, haha jag äter det lite då och då om dagen, totalt måste det bli ganska mycket...


Svar på fler frågor kommer upp senare i veckan!


Av Sofie - 23 januari 2012 07:44


 


x Banan/kanel risifrutti (på yoghurt+kokt mavete+mosad banan+kanel) med gojibär

x Två sportknäcken med kokt ägg och pestokrydda


Mums, längesedan jag gjorde hemmagjord risifrutti, det blev på matvete denna gång, men om ni ska göra det kan ni använda er av kokt ris/bulgur/kamutvete också, det fungerar likadant. Banan och kanel är så underbart gott tillsammans, det använder jag ofta tillsammans vilket ni säkert har sett.


Nu ska jag snart bege mig mot skolan, segt för det är ju måndag...


 


Kika in här senare, då kommer första svaren från frågestunden upp! :D



Av Sofie - 22 januari 2012 17:02

  

   


x Plommonsmoothie med några tärnade bitar äpplen och kakaonibs


Sitter och laddar batterierna efter tennisen med en mugg smoothie, nu ska det minnsann pluggas. Träningslära, göra eget styrketräningspass, läsa svenska boken, fransk grammatik och algebra och funktioner... Har någon förresten några bra tips på enkla styrkeövningar (med kroppen som vikt) som jag kan sätta in i mitt styrketräningspass i idrotten, eller en hemsida där man kan få hjälp med det?


Väldigt höftande recept på plommonsmoothien har ni här (1 mugg):

Mixa ihop...

2 rejäla nävar frysta plommon (i tärningar), 1/2 äpple, saft från 1/2 lime, 2 tsk linfrön, 1/2 dl mjölk och        1 1/2 dl kesella!

 

 Plommon är så gott, jag tackar mig själv att jag köpte en stor låda plommon när det var säsong för det och tärnade och fryste in, nu kan jag ta lite plommon ur frysen då och då...


Okej, nu måste jag börja plugga. Jag hoppas att ni ska spendera kvällen med något annat än läxor :)


 

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
            1
2
3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28 29
30 31
<<< Januari 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards