Sofies Wellness

Av Sofie - 19 juli 2014 22:25

Dagens frukost bestod av vanlig havregrynsgröt med 1 tsk chiafrön i toppat med en kakaoröra med vanilj och mandelsmör och en hackad nektarin. Mums! Jag älskar att experimentera med olika röror till frukost och mellanmål. Antingen äter jag dem som de är eller som i detta fall på gröt. Recept på röran jag åt idag kommer här:

Kakaoröra med vanilj och mandelsmör (1 person): Blanda ihop 3/4 dl kvarg eller turkisk yoghurt, 1/2 dl keso, 1 liten mosad banan, 3-4 tsk kakao, 1 msk mandelsmör och 1 krm vaniljpulver. Ät direkt!

Förutom att äta detta har min dag blivit lite konstig pga jetlagen. Efter endast 3 timmars sömn vaknade jag superpigg kl. 3 på natten och kunde inte somna om. Blev att jag låg och läste i flera timmar och åt frukost innan jag blev supertrött vid kl. 8 (inte så konstigt eftersom klockan då var 23 i LA) och sen sov jag som en stock igen till kl. 12 då mamma väckte mig. På eftermiddagen har jag varit och hälsat på och fikat hos farmor. Blev även en kortare promenad på kvällen då jag kände för att röra lite på mig!

Av Sofie - 19 juli 2014 22:15

Hej där alla läsare som fortfarande kikar in här! Det var ett bra tag sedan sist. Jag har varit ute på äventyr i USA i nästan fyra veckor och kom hem i förrgår. Jag tänkte ta och göra ett inlägg om den helt fantastiska resa jag har varit på eftersom jag vet att det inte bara är jag som älskar att resa.

Det finns så mycket att skriva och jag har tagit över 700 bilder och mamma minst lika många så jag har försökt att välja ut godbitarna. Vi flög på självaste midsommarafton till Seattle där en av mina mostrar bor. Vi var där i nästan en vecka och umgicks främst med henne, turistade Seattle med omnejd, träffade även några släktingar på pappas sida, shoppade, åkte på en härlig båttur till några öar och anpassade oss efter den amerikanska dygnsrytmen.

Seattle från en båt vi åkte. Staden ligger vackert precis vid vattnet.

På stranden nedanför där min moster bor. Seattle är ju känt för att regna mycket men när vi var där så var det toppenväder. Stranden var full med människor men det var extremt få som badade. Jag och min lillebror som är vana vid svensk havstemperatur hoppade glatt i. Jag fick även till en härlig löprunda på den här stranden en morgon.

Efter Seattle flög vi ner till San Fransisco där vi spenderade två dygn. Vi var nere vid den turistiska piren, åkte spårvagn och hängde i de mysiga kvarteren vid Union Street.

Hamnen i San Fransisco

En god lunch. USA är väl inte jättekända för sin underbart goda mat, däremot är utbudet eeenormt. Under resan har det blivit en härlig blanding av burgare, sallader, hash browns, ägg i alla dess former, grönkålschips, gröna juicer, pommes frites på sötpotatis, pizza, sushi, färgglada smoothies, brownie sundae, mexikansk mat, kubansk mat, french toast, fiskrätter, mellanmålsbars och mycket mycket mer...

Har ni vägarna förbi San Fransisco kan jag rekommendera Hollywood Café att äta frukost på. Här äter jag äggröra med en massa gott i och världens största och godaste frukt/bärsallad!

Dagarna efter körde vi första delen av roadtripen. På vägen ut ur San Fransisco stannade vi vid den kända Golden Gate bron...

Samma dag åkte vi till Muir Woods som är en national park med gamla och superhöga träd

Kvällen och morgonen därpå träffade vi gamla kompisar till mamma som bodde söder om San Fransisco. Sedan körde vi vidare till Monterrey där vi besökte stadens kända akvarium och bodde en natt.

En massa söta pingviner på akvariumet

Efter det körde vi stora delar av den kända sträckan Highway One till Santa Barbara. Så himla vacker färd! Låter bilderna visa...

I Santa Barbara var det ganska grått väder men ändå fint med vattnet, stranden och alla dess palmer

Vi åkte nästa dag vidare till Santa Monica där det inte heller var så himla bra väder och vi hann bara tillbringa en kväll där innan vi skulle vidare. Men vi hann gå på den stora shoppinggatan, äta riktigt goda hamburgare (och jag sötpotatispommes frites) och gå ut på piren...

Delar av LA på kvällen från piren

Åh jag är så enormt tacksam för att jag har fått åka på denna resa, blir lycklig av att kolla på alla bilder och tänka tillbaka på allt. Fortsättning följer i en eller ett par inlägg till...

Av Sofie - 16 juni 2014 11:01

Godmorgon! Min standardfrukost är fortfarande denna favoriten men idag blev det lite variation och jag åt en oväntat god smoothie toppad med kokoschips och gojibär och ett stekt ägg till. När jag gör smoothie kastar jag ner lite olika ingredienser som jag är sugen på i mixern och hoppas att det blir gott. Det blir det inte alltid, men alla goda recept kommer upp här på bloggen. Här kommer dagens underbara smoothierecept:

Grön smoothie med ruccola, gojibär och mandelsmör (1 person): Mixa ihop 1 stor färsk banan, 1 dl fryst mango, 1 1/2 dl färsk ruccola, 1 1/2 dl kallt vatten, 1 msk gojibär, 1 msk mandelsmör, 2 msk citronsaft, 1 tsk vetegräs (kan uteslutas) och 2 krm spirulina (kan uteslutas). Smaka av, häll upp i ett glas/en burk, toppa med vad som helst, ät/drick och njut!

Fler recept på smoothies finner ni HÄÄÄR!

Av Sofie - 16 juni 2014 10:10

Hallå, det var ett tag sedan jag senast var inne och skrev här. Sedan dess har jag gjort klart det sista i skolan, hängt med kompisar, fått sommarlov, njutit av det underbara vädret, tränat enligt planerna i min sommarträningsutmaning och nu i helgen har jag varit nere i Göteborg med ett par kompisar. Livet rullar på helt enkelt. Det är mitt allra sista riktiga sommarlov någonsin och jag har bestämt för att jag ska njuta av det till fullo. Nu är jag hemma och laddar batterierna för snart ska jag och familjen göra en längre resa till USA som jag har sett så mycket framemot. Seattle, San Fransisco, Los Angeles, Las Vegas, ett flertal nationalparker och en massa däremellan ska upplevas. Har ni några bra tips på vad man måste göra, se, äta och uppleva där så får ni gärna tipsa mig i en kommentar. Hemma i Sverige igen kommer det bli en sväng till Skåne för att hälsa på mormor och morfar som vanligt, resten av sommaren är ganska oplanerad. Jag fyller dessutom 18 i augusti med allt vad det innebär! Fast det är lite läskigt att jag nu ansvarar helt för mig själv. Hur som helst, förutom att jag fysiskt kommer resa till andra sidan Atlanten och att jag kommer göra någon form av kroppslig resa i och med min sommarträningsutmaning så har jag bestämt mig för att även göra en inre resa. Jag ska fortsätta meditera som jag gjort under våren och gå inåt. Jag älskar böcker om personlig utveckling och jag ska läsa en massa och fundera.

Angående sommarträningsutmaningen så har den hitills gått jättebra för mig. Det är kul och så skönt att träna igen nu när jag har kommit igång. Idag är det dags för mitt sjunde pass av trettionio och jag har bokat in mig på ett spinningpass. Kul, jag hatade spinning förut men testade igen i våras och tyckte plötsligt jättemycket om det. Jag undrade ju om det var några av mina bloggläsare som ville haka på min utmaning och det verkade vara några få intresserade. Sen verkade det bli för krångligt med den där appen som jag skrev om eftersom jag inte fick några svar. Men man kan ju vara med utan appen, skriv bara i en kommentar att du är med och vad ditt mål är! Jag tänker uppdatera lite då och då hur det går för mig på bloggen och då kan ni uppdatera mig hur det går för er och era mål.

Nu i sommar kommer min bloggning bli sporadisk som den har varit på sistone men jag hoppas att ni fortsätter gå in och kika då och då!

Sen slutligen, det är nu dags för beach2014 och jag vet att många oroar sig för hur de ser ut i bikini. Även jag gör det då och då. Men kan vi inte bara bestämma att vi struntar i det i år. Vi är alla olika och ser olika ut. Vi är alla vackra på våra egna sätt.

Njut nu av sommaren för det ska jag :D

Några härliga sommarbilder från nationaldagen när jag var uppe i Uppsala och hälsade på min kompis Livia och hennes gulliga hund. Har ni inte varit inne på hennes matblogg, gör det för hon har en massa spännande recept!

Av Sofie - 1 juni 2014 13:00

Hej allihopa! Som jag skrivit i tidigare inlägg har jag tänkt ha en sommarträningsutmaning 1 juni-31 augusti. Det fanns ett litet intresse så jag tycker vi kör och sen kan fler hänga på om de vill senare. Jag har tänkt på vad utmaningen ska vara och har kommit fram till att eftersom alla har olika mål och förutsättningar så får alla bestämma vad deras utmaning ska bestå av. Dock eftersom jag tänker att vi ska använda oss av appen Training Goal som fokuserar på antal pass under en viss tid så kan det vara lämpligt att ha som mål att träna ett visst antal gånger per vecka. Mitt mål är att jag vill träna regelbundet under hela sommaren och jag kommer ha som mål att träna 3 gånger i veckan. Det känns rimligt för mig. Välj ett mål som känns rimligt för dig men samtidigt kan bli lite utmanande!

Även om vi har lite olika utmaningar så är en stor del av det hela att peppa varandra. Jag tänker även att vi ska ha ett tema vissa veckor för alla. T.ex träna med bara kroppsvikt, morgonpromenader eller olika former av intervaller. Mer info kommer under sommaren!

I sommar kommer jag vara på resande fot ganska mycket och inte ha tillgång till någon dator vilket kommer göra att jag inte kommer kunna blogga under den tidsperioden. Därför föreslår jag att vi använder oss av appen Training Goal eftersom wifi i mobilen kan man få tag på nästan överallt. Jag har nu skapat en privat grupp i den appen som heter Sofies sommarutmaning där ni gärna får gå med så att vi kan peppa varandra. Lösenordet är träningssommar.  Om ni går med i gruppen kommer allas träningspass komma upp där och det finns en logg där man kan skriva peppande meddelande till varandra och jag kan skriva info.

Utmaningen pågår under hela sommaren, dvs 1 juni-31 augusti. Det blir 13 veckor(+1 dag). Under dessa 13 veckor ska jag då genomföra 39 pass. Som tidigare nämnt går Training goal appen ut på att man ska genomföra ett visst antal pass under en viss tid. Jag kommer alltså fylla i att jag ska genomföra 39 pass under 1 juni till 31 augusti så håller den koll på det. Gör ni likadant!

Det var all information. Vad säger ni? Är ni på? Tror ni att det fungerar med Training Goal appen?

Av Sofie - 1 juni 2014 11:49

Min favoritfrukost som jag ätit mycket på sistone är kesokvarg blandat med en massa kakao och kaffe och sedan olika toppingar. Nu har jag kommit på en smaskig variant på den.

Blanda bara lika delar keso med naturell yoghurt. Rör sedan i någon nypa vaniljpulver och en skvätt kaffe (alternativt en nypa kaffepulver om man inte har något färdigkokat kaffe). Toppa med vad du vill!

Två toppingar som jag har haft på:

Müsli, banan, blåbär och mandelsmör

Müsli, hallon, mullbär och valnötter

Förresten kul att iallafall några stycken vill haka på min träningsutmaning i sommar. Mer info kommer strax!

Av Sofie - 31 maj 2014 17:03

De senaste månaderna har jag fått två nya favoritsnack som är supergoda som jag vill tipsa om:

Dessa rotfruktchips är riktigt krispiga och rödbetschipsen är godast. Finns bla att köpa hos Coop. Perfekt till fredagsmyset med familjen eller innan middagen som snacks på kompismiddagen.

Poppa egna popcorn är hur enkelt som helst att göra. Instruktioner: Låt 1 dryg msk rapsolja smälta och bli varm i en stor kastrull, häll i 1 dl "popcornmajskorn", stäng locket och låt stå på plattan i ca 5-10 min tills alla popcornmajskorn har poppat till popcorn. Glöm inte att skaka kastrullen då och då. Krydda med salt!

Vad äter ni som snacks?

Av Sofie - 30 maj 2014 21:25

Jag fick en fråga nyligen om jag inte kunde blogga mer om min träning vilket har fått mig att reflektera en del om min träning de senaste dagarna. Ärligt talat har träning det här läsåret inte alls tagit mycket plats i mitt liv. Det har blivit mindre träning än vad jag vet att jag behöver för att må bra. Jag har varit skadad vilket förklarar en hel del men samtidigt har jag kunnat rehabträna, träna spinning och styrketränat mer än jag har gjort. Det har snarare handlat mycket om att jag valt bort träningen för att mycket annat har hänt och att jag bara har varit lat och känt att jag inte orkat eller haft någon lust. Bortprioriteringar helt enkelt men samtidigt aktiva val. Och det är helt okej. En av mina största lärdomar det senaste året är att man inte kan göra allt och man kan definitivt inte göra allt fullt ut och till 100 %. Och det är helt okej när man inser det. Vi måste bortprioritera saker då och då, vi är inte mindre värda för det. Jag tror många människor har skuldkänslor för att de inte tränar eller inte äter hälsosamt men det mesta är faktiskt aktiva val. Alla har tid att träna om de väljer att prioritera träningen. Men samtidigt om de väljer att prioritera träningen måste de bortprioritera något annat i sitt liv och det är där ursäkten "jag hinner inte träna" dyker upp vilket snarare betyder "mitt liv är fullt med andra saker som jag anser är viktigare än att träna därför får det inte plats i mitt schema". Och inget är ju rätt eller fel men man ska komma ihåg att det är ett aktivt val. Jag har själv valt att fokusera på plugg, det sociala och däremellan slappat för att sedan kanske snitta på ett träningspass i veckan senaste 9 månaderna. Sedan kan det vara andra människor inblandade i ens beslut vilket komplicerar det hela men är det ju samtidigt en själv som bestämmer över ens liv och vad en ska göra.

Jag har iallafall nu så smått börjat komma igång mer med träningen de senaste veckorna och funderar över min träningssommar. Jag kommer ju snart få betydligt mer ledig tid i och med sommarlovet och jag tänker att jag ska lägga ner mer krut och tid på träningen då. Jag kommer vara mycket på resande fot men det är inget problem för man kan ju träna var man än är. Drömmen vore att kunna springa Midnattsloppet i augusti, men vi får se hur det går för mina knän och fötter kräver fortfarande att jag går väldigt långsamt framåt med löpningen efter min skada.

Jag har iallafall funderat på att ha någon form av träningsutmaning för mig själv men jag kom på idag att jag skulle kunna göra det som en grej på bloggen; att vi har en träningsutmaning tillsammans under juni-augusti. Vad säger ni om det? Någon som vill haka på?

Frågan är bara vad utmaningen ska vara. Göra ett visst antal pass under sommarmånaderna? Plankutmaning? Gå morgonpromenad x antal gånger i veckan? Alla har sitt egna personliga mål och sen kan alla meddela hur det går för dem? Löputmaning? Någon annan idé? Vi skulle även kunna ha olika fokus i juni, juli och augusti eller kanske till och med för varje vecka!

Jag har funnit en rolig träningsapp som heter Training Goal. Där kan man logga all sin träning och sätta upp utmaningar där man ska ha genomfört ett visst antal pass under en bestämd tidsperiod. Man kan även ha privata grupper där man peppar varandra och ser varandras träning. Om en gemensam sommarutmaning blir av skulle vi kunna göra en egen grupp där.

Vad säger ni? Några som är på? Annars ska jag nog komma på något finurligt som jag startar med på söndag då det (redan!!!) är första juni!

Springa och träna längs stranden hoppas jag på att kunna göra i sommar!

Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

Instagram: sooofieee

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

Inlägg om vikt och kalorier

Superfood Guide

<<< November 2014

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen