Sofies Wellness

Alla inlägg den 7 februari 2013

Av Sofie - 7 februari 2013 15:09


 


Dagen blev lite konstig, med vabbande lärare som inte kom till skolan och yttligare en inställd lektion, det hela slutade med att vi inte hade några lektioner alls på hela dagen :P Så jag och en kompis åkte hem till mig istället. Vi har ätit lunch, pratat strunt och gick på en vintrig promenad. Hursomhelst, lunchen vi åt:


Tonfiskbiffar med spiskummin och sesamfrön (2-3 personer - ca 5-10 min)


ca 1 1/2 burk tonfisk i vatten (vi tog en öppnad med ca hälften kvar och sedan en hel ny burk)

2 ägg

2 msk tomatpure

2 tsk spiskummin

2 msk sesamfrön

1 krm salt


1. Bara att blanda ihop allt. Smaka av!

2. Sätt på en stekpanna med olja. När den är varm klicka ut biffar av smeten i pannan och tryck ut till biffar, ca 6 st. Stek så att de får fin yta på båda sidorna!


Några andra varianter av tonfiskbiffar jag gjort tidigare om ni har missat de:

Tomat/basilika/timjan (favoriten), Curry, Fetaost/citron, Tandoori, Heta tonfisk/kikärt/potatis med tomatsås


 



Av Sofie - 7 februari 2013 08:43


Såhär års blir det mycket gröt till frukost. Främst fiberhavregrynsgröt som jag varierar på miljoner olika sätt. I måndags åt jag en fiberhavregrynsgröt med blåbär i, som jag toppade med mjölk, raw äpple/morotsmos, jordnötssmör och cashewsmör.


Idag till frukost blev det denna gröt:

  Banan/kanel/apelsin/russin/kokosgröt som jag toppade med sojamjölk, raw äpple/morotsmos och cashewnötter!


Banan/kanel/apelsin/russin/kokosgröt (1 person): Koka gröt som vanligt på 1 dl fiberhavregryn/havregryn och 2 1/2 dl vatten, men koka även med 1/2 mosad banan, 2 tsk kanel, 1-2 msk apelsinsaft, 1 msk hackade russin och 1 msk kokosflingor. Rör ev. i 1 äggvita sedan för mer mättnad och protein.


Även i tisdags åt jag gröt, men jag la aldrig upp den här, så här kommer den:

  Blåbärs/kanelgröt med kesokvarg, mullbär, kokoschips och jordnötssmör


Gröten ovan gjorde jag som vanligt på 1 dl fiberhavregryn och 2 1/2 dl vatten, sedan rörde jag bara i blåbär och kanel efter smak!!


Gröt går verkligen att variera på miljoner sätt. Man kan ha i/på rivet äpple, riven morot, rivet päron, citronsaft, kanel, jordnötssmör, hallon, mango, jordgubbar, färsk basilika, kokosflingor, apelsinsaft, kaffe, kakao, mandelsmör, blåbär, kiwi, limesaft, banan, russin, gojibär, mullbär, kesokvarg, mjölk, inkabär, kokoschips, kardemumma, pepparkakskrydda, ingefära, vaniljpulver, carob, kokt matvete, mesquite... Man kan steka gröt, man kan göra davosgröt, ugnsbakad gröt... Sök bara på gröt i sökfältet till höger och ni får en massa inspiration av vad ni kan göra.


Annars några favoriter:

Morotskakagröt

Jordnöt/kokosgröt

Ugnsbakad ballerinagröt

Saffransgröt

Hallon/kardemummagröt (koka med hallon och kardemumma efter smak)

Kakao/apelsin/kaffegröt (koka med kakao, apelsinsaft och en skvätt kaffe efter smak, ev. även en bit mosad banan för att få det lite sötare)

Äpple/kanelgröt

Och banan/kanel/apelsin/russin/kokosgröten ovan blev även en ny favorit


Vilken är er favoritgröt? Och vad toppar ni den med?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28
<<< Februari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards