Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 12 juni 2012

Två matlådtips

Av Sofie - 12 juni 2012 13:41


Jag förstår inte varför inte fler gör lunchlådor. Jag går ju i skolan så jag får ju skolmat. Men alla vuxna? Visst det kanske är jobbigt, tar tid och det är svårt att komma på vad man ska göra om gör det 5 gånger i veckan? Men ekonomiskt kan man tjäna en rejäl hacka. Och dessutom kan du bestämma exakt vad du ska ha i, vilket gör att du kan riktig mat lagad från grunden.


Här är två matlådor som jag gjort senaste veckan, (ena till i fredagskväll på båten och den andra till dagens lunch). Båda är superenkla och jag gjorde dem medan jag lagade frukost.


 


Laxlådan:

1. Ta en laxbit för 1 person, häll på en massa citronpeppar, ställ in i ugnen på 200 grader i ca 15-20 min.

2. Skala och skär 1 morot i mynt. Koka 1 portion matvete enligt förpackning och lägg i moroten också så kan den koka med.

3. Hacka 1/2 röd paprika och smula en bit fetaost. Skölj ruccolablad.

4. Ta ut laxen ur ugnen, dela i mindre bitar. Lägg matvete med morot i en måtlåda, blanda i laxen, paprika, fetaost och ruccola.

5. Toppa och häll över en massa citronsaft!


 


Kycklinglådan:

1. Koka 1 portion matvete enligt förpackningen.

2. Skär kycklingfilé för 1 person i mindre bitar. Bryn dem.

3. Hacka 1 schalottenlök och pressa 2 vitlöksklyftor. Skär 1/2 röd paprika och 1 tomat i bitar ca 1x1 cm. Skala och grovriv 1 liten morot.

4. Fräs schalottenlök, vitlök, röd paprika, tomat och morot med kycklingen när den fått färg så att det blir en krämig röra och kycklingen genomsteks. Smaka av med salt, peppar och basilika.

5. Skär 1/2-1 avokado i mindre bitar och tärna en bit mozzarella.

5. Lägg ner kyckling/grönsaksröran i en matlåda, rör i matvete, avokado och mozzarella!


Matvetet går självklart att byta ut mot bulgur/couscous/kamutvete/ris/pasta/quinoa/bovete. Ett tips är även att när man kokar något av ovan: gör dubbelt/trippelt/fyrdubbelt så mycket man behöver och sedan förvara i kylskåpet. Perfekt att ta ut och göra matlåda på blandat med rester från gårdagens middag. Och det går även att använda att koka gröt på och gör bulgur/matvete/risifrutti.


Gör ni ofta matlådor? Några bra tips? Nu när jag slutar skolan kommer jag börja äta lunch hemma även på vardagarna och då kan jag tänka mig att det blir en del lunchlådor då jag kanske inte alltid är hemma på lunchtid (och ibland köpa lunch på stan eller där jag är)! :D


Förresten matlådan jag använder är frozzypack. Den kan jag verkligen rekommendera, särskilt nu på sommaren då maten snabbt blir varm och dålig utan kyla från kylskåpet. Frozzypacks lock är nämligen ett frysblock, man lägger den i frysen över natten och sedan på morgonen sätter man på den på lådan där man har mat i och på så sätt håller sig maten kall och fräsch i många timmar. Den kan man beställa hem här för 149 kr, annars finns den att köpa på designtorget (där köpte jag min).


 
 
Ingen bild

Alex

14 juni 2012 21:27

När du väl kommer ut i arbetslivet kommer du också inse att det inte alltid finns tid till att göra matlådor. Vad man än tror när man är i din ålder har man extremt mycket fritid, den minskar mer och mer med åren och tillslut blir det en avvägning mellan tid/pengar när det kommer till lunchen på jobbet. Så, det är därför "alla vuxna" inte gör matlåda :P

Men såklart har du rätt, det är bättre att ta med din egen mat - både ekonomiskt och ur ett hälsoperspektiv!

Sofie

14 juni 2012 22:21

Nej jag förstår det med, alla har inte tid och kanske prioriterar annat. Men samtidigt finns det vuxna som tycker sig ha tid att kolla på tv någon timme varje kväll, och visst ska man få ha tid med sådannt också. Men hur svårt är det att lägga in några kycklingfileer med rotfrukter och lite kryddor på, under reklampausen? När man väl är igång kan man ju göra 5 st likadana lådor, och sedan frysa in. Eller ha som vana att göra dubbel middag och äta häften nästa dag till lunch :)

 
Ingen bild

Johan

15 juni 2012 05:31

Ja jag håller med Sofie, det är inte svårt att oftast ta med sig helt ok mat till jobbet om man tänker lite.

Laga "storkok" 3 ggr med t ex 5 likadana matlådor och lägg i frysen så har man redan räddat många dagar.
Sen är det ju bara att göra nån extra portion till middag som man lägger i matlådan.

Jag brukar göra en stor sallad med olika bönor/babyspenat/paprika/majs/fetaost, olivolja, och ta med en burk sån till matlådan också varje dag. Man tycker helt klart det är värt mödan när man sitter där och äter gott o billigt ;)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards