Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 17 juni 2011

Gröna lund- en betraktelse kring deras mat!

Av Sofie - 17 juni 2011 15:00

 


Igår spenderades nästan 10 timmar av dagen på Gröna Lund med kompisar. Vi hade jättekul men något som verkligen var en besvikelse var utbudet av mat. Ofta när jag vet att jag inte kommer vara hemma, så brukar jag se till att ha med mig något som man kan äta som mellanmål och ibland ha med mig matlåda och så. Men igår struntade jag i det, det skulle bara bli komplicerat att bära med sig och det finns ju en massa utbud av mat där tänkte jag.


Jag vet vad min kropp mår bäst av, frukost, lunch, mellanmål och middag på regelbundna tider och inte en massa snabba kolhydrater. Igår blev det först en alldelles för sen lunch bestående av tortilla med köttfärs och tillbehör. Smarrigt, inte det nyttigaste men inte sååå onyttigt heller. Sen gick det några timmar och min kropp började skrika efter mellanmål, då insåg jag att de mellanmål man kunde välja på var antingen popcorn, sockervadd eller glass. Så jag struntade helt i mellanmål. Vilket gjorde att jag någon timme sedan fick ett extremt sötsug. Det är en obehaglig känsla som det var längesedan jag hade. Ni kanske tror det släpper om jag äter några godisar, nej om jag börjar få ett sötsug kommer jag ha det minst resten av hela dagen och det blir bara värre och värre desto mer jag äter och till slut kan jag vräka i mig hur mycket som helst av vad som helst. Som tur var hade en kompis till mig en clementin på sig som jag fick äta istället för att frestas av allt godis. Men vi beslöt oss sedan ganska snabbt för att äta middag. Bland hamburgare, pommes frites, kebab, fish n chips och pizza hittade jag ett thai ställe. Där köpte jag en rätt med ganska mycket kyckling (tack lite protein på denna kolhydrat plats) och sås och ris. Det var gott. Sötsuget släppte lite men tryckte ändå i mig några godisar. På vägen hem stannade vi även förbi donken och köpte mc flurry ballerina kladdkaka (deras nya smak) som var ganska god, men deras tidigare mc flurry marängsswiss och mjukglass med varm chokladsås ligger ändå i smaktoppen.


En del som läser detta tycker säkert att jag är fånig. Men det visar bara att jag känner min kropp väl och vet vad den mår bra av. Jag vet att godis och glass inte är farligt i måttliga mängder. Det jag tyckte var lite läskigt var mitt sockersug jag fick. Det var så längesedan jag fick det. För de senaste månaderna har jag inte haft det, eftersom jag ätit bra och regelbundet och då blir jag inte sugen på en massa söta saker. Jag hade glömt hur det känns att få det. Visst jag har ätit lite godis och glass under de senaste månaderna, men då för att jag var sugen på det och inte pga sockersug. Det är skillnad.


Det jag vill säga med detta är att det borde finnas ett större varierande utbud av mat på Gröna Lund och liknande ställen. Visst, man kan alltid ta med sig hälsosammare mat och de har lite finare restauranger där man kanske kan få lite mer näringsrik mat men det är mycket dyrare och det tar längre tid att få mat på de ställena, man måste beställa som på en riktig restaurang och inte få ganska snabbt i handen som på alla små matställena vid karusellerna. Jag tror faktiskt att många skulle uppskatta ett nyttigare alternativ där, kanske inte alla tonåringarna men det är ju en massa föräldrar där med sina barn där också.


Sen kanske en del tycker att det hör till nöjesfält att bara äta sådann mat. Och jag förstår deras åsikt, ibland får man äta sådann mat också. Men jag tycker det ibland går till överdrift att varje gång man ska ut och göra något kul, så måste snabbmat vara med t.ex. på nöjesfältet och bion. Vi lär barnen som växer upp att roliga saker, ja då får vi äta dålig mat till. Det finns faktiskt andra sätt att njuta på.


Okej, det här var lite om mina åsikter. Vad tycker ni? Kommentera!

 
 
Maria

Maria

19 juni 2011 14:12

Håller med. Varför ska det alltid bara finnas skitmat att välja på!?

http://snartenstarktjej.wordpress.com

 
Ingen bild

Jackie

30 juli 2014 11:51

Undrar bara hur mycket det kostar att äta på Gröna Lund per person?

Sofie

31 juli 2014 10:11

Vet inte riktigt, det var längesedan jag sist var där. Det beror nog väldigt mycket på vad man köper, men allt mellan 60-200 kr! :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
    1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
<<< Juni 2011 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards