Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 20 mars 2012

En skål hemmagjord glass såhär på eftermiddagen

Av Sofie - 20 mars 2012 16:40


   


Ni har sett olika varianter av kesellaglass här på bloggen tidigare. Idag gjorde jag den såhär:


Mixa 2 dl kesella/kvarg, 1 1/2 dl fryst tärnad mango, 1/2 dl frysta hallon, 1/2-1 banan, pressad saft från 1/2 apelsin och kanel efter smak! Mums, jag toppade även med lite kokosflingor :) Om man vill ha den ännu mer glassliknande, låt den stå inne 1 timme i frysen


Grunden är väl lika mycket kesella som frysta bär/frukt, sedan kan man variera lite som man vill varje gång. Men banan ger en härlig krämighet och lite sötma, apelsin ger också sötma och härlig smaka och det blir även lättare att mixa allt det frysta med något i vätskeform... Om man vill ha mer sorbetliknande glass kan man strunta i kesellan och istället tillsätta en liten skvätt yoghurt bara!


Jag måste även berätta om mitt härliga träningspass efter skolan. Jag har inte tränat alls på 2 veckor (förutom skidor en dag) eftersom jag har gått och fått en riktig förkylning. Under dagen har jag knappast snytit mig eller hostat, så jag tänkte att idag var det kanske dags för ett ta-det-väldigt-lungt-första-träningspass-och-känna-vad-kroppen-klarar-av. Sagt och gjort. På med träningkläder, bra musik i lurarna, ut i naturen, bara kör lungt och känna vad kroppen orkar. Jag joggade lungt och när det blev ganska jobbigt (i vanliga fall hade jag pressat mig själv att fortsätta) gick jag en bit, och sedan varvade jag så hela tiden. Jag körde lite spurter i korta men branta backar. Armhävningar, plankan och vanliga lunges på en gräsmatta. Jump squats, plankan och armhävningar på en annan. Överraskade mig själv med att köra 15 st armhävningar på tårna bara sådär, trodde knappast att jag skulle klara ett par st (då jag typ har klarat 15-20 st som max innan jag fick denna dumma förkylning). Jag hittade även ett vackert tempel som jag körde situps i. Allt i ett lugnt tempo och jag slutade i tid så att jag inte pressade mig själv till max. Det hela slutade på 55 min och 6 km, men då gick jag en hel del och stannade lite här och var körde styrka. Hem kom en ganska trött men endorfinfylld och glad Sofie med röda kinder som längtar till nästa träningspass. Ska dock försöka ta det ganska lugnt denna vecka med, då jag inte är 100 % frisk.


Apropå det här med löpning. Är det en träningsform ni tränar? Ska ni springa något lopp i vår/sommar? Jag tänkte anmäla mig till vårruset här i Stockholm. Och till dess vill jag börja löpträna mer seriöst så att jag orkar springa snabbare. Jag har hört att intervaller och backträning ska vara väldigt bra, men det är inget jag är särskilt kunnig om. Har ni några bra tips och upplägg på det? Kommentera eller maila mig på foodandhealthinmyway@yahoo.se så vore jag jätte tacksam! :D


 

Till alla ni som löptränar kan jag tipsa om appen Runkeeper som mäter tid, sträcka och min/km.


Här har ni även tre grymma löplåtar (eller till annan träning): Se här, här och här (varav de två första är remixer av en massa olika hitslåtar)


Nu ska jag hitta på något vettigt att göra!


 
 
Ingen bild

:D

20 mars 2012 17:35

Jag tränar aktivt löpning, flera gånger i veckan. Det är bland de roligaste träningsformerna jag vet! :)
Jag hade velat springa ett lopp, jättegärna! men jag bor i skåne och har ingen som helst aning om när eller om det finns några lopp.

Jag löptränar varje dag vilket jag inte rekommenderar att du gör eftersom att jag ganska ofta får benhinneinflammationer. Just nu är jag i en viloperiod men snart börjas det igen! Dock tänker jag inte löpträna varje dag, man vill ju inte ha ont :P Men 3-4 ggr/veckan tycker jag är lagom att löpträna. Ett tips som jag har är att du varierar din löpning. Jogga i samma tempo i ett par minuter och ändra sedan tempo, som någon sort intervallträning. Det gör en riktigt uthållig! :)

Sen måste jag också bara säga att jag idag hittade exakt likadant jordnötssmör som jag tror att du har! :) I alla fall består det bara av jordnötter+salt, helt underbart gott!! Plus att jag letat i veckor utan att ha hittat det så nu är jag överlycklig hehe. Jordnötsgröt here i come xD

Sofie

20 mars 2012 21:08

Älska jordnötssmör hehe, köpte det ju för några veckor sedan, och som du ser på bloggen har det använts flitit :D

Jag ska testa sådanna där intervaller du skriver om!

 
camilla

camilla

20 mars 2012 18:19

Gott :) har du haft en bra dag? skönt o träna kan jag tänka mig :) kraam

http://resanupp.devote.se

 
Sally

Sally

20 mars 2012 19:27

Gillar också Run keeper! Jag har ett löp schema som jag följer men det är för att komma igen efter en korsbandsskada så det är nog inte så intressant för dig ;)

http://Www.skippanudlarna.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31
<<< Mars 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards