Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 17 juni 2012

Kära gröt

Av Sofie - 17 juni 2012 09:53


 


x Vanilj(protein)gröt med keso, valnötssmör, mixad persika/hallon och torkat päron i små bitar


Vanilj(protein)gröt (1 portion): Koka vanlig gröt på 1 dl fiberhavregryn/rågflingor/någon grynblandning, 2 1/2 dl vatten och en nypa salt. När den kokat klart blandar du i 1 tsk rent vaniljpulver och 1 rå äggvita, rör noga! Toppa med vad du vill, men jag kan rekomendera att mixa 1 urkärnad persika med 1 dl hallon, blev en väldigt härlig kräm. Och nötsmör och keso är alltid gott!


Såhär på sommaren brukar det bli mindre gröt än vanligt. Men med tanke på dagens väder kändes det perfekt att gotta sig med en mumsig portion gröt.


Idag har jag ingenting planerat så vi får väl se vad som händer :)


 

 
 
Antonia

Antonia

17 juni 2012 10:36

Torkar du päronet själv, eller köper du det? :)

http://fullfrulle.blogg.se

Sofie

17 juni 2012 11:01

Jag köpte en burk med det igår i hälsokostaffären i hötorgshallen. Går säkert utmärkt att göra själv, men tar lång tid. Och när det fanns billigt och bra att köpa så slog jag till på det :P

 
Ingen bild

Sara

17 juni 2012 12:24

Hej Sofie! Vart ska man förvara nötsmöret? I kylskåpet eller i skafferiet?
Hade tänkt göra eget jordnötsmör nu i eftermiddag :)
Tack för en bra blogg!

Sofie

17 juni 2012 13:37

Hej! I kylskåpet i en burk :) Ha en fin dag!

 
Ingen bild

beckie

17 juni 2012 14:53

När du gör dina nötsmör, var köper du då dina nötter?

Planerade att göra jordnötssmör, men allt jag kan hitta i butik (har endast MAXI i min stad) är saltade jordnötter och torrostade jordnötter(som är smaksatta).. Inte heller finns det naturliga jordnötter bland naturgodiset. De flesta nötter går att hitta naturella, som hasselnötter, cashewnötter, sötmandlar, valnötter osv, men inte jordnötter. Som sagt, vad har du för slags nötter? Använder du naturella och var köper du dem då i så fall? :)

Sofie

17 juni 2012 23:20

Just jordnötssmör köper jag färdigt ekologiskt hem. Detta av anledningen att en av mina närmsta kompisar är dödsallergisk mot jordnötter, och eftersom jag gör nötmixer lite hit och dit, har nötter i väskan. Det ligger framme och så vidare, så vill jag inte ha det i närheten där hon kan vistas och inte heller ta den risken att jag mixar eget jordnötssmör och gör sedan inte rent mixer ordentligt och sedan lagar jag något i mixern som hon får smaka, och hon får världens attack. Men jag köper och använder smöret, men är då noga med att låta burken stå inne i kylskåpet och tvätta allt noga när jag använt det. Nötsmulor är lättare att tappa på golvet än själva smöret (så att min kompis kommer i kontakt med det).

Men även fast att jag aldrig har köpt hela jordnötter så har jag tänkt på att det aldrig finns naturella i mataffären. Jag har ingen aning varför. Jag antar att du inte bor i stockholm, men nere i hälsoaffären i hötorgshallen såg jag senast igår att de sålde naturella jordnötter billigt, men det är det enda stället jag har sett det på.

Okej jag var väl inte till mycket hjälp, men håll utkik, och fråga i mataffären, ofta kan du be de beställa hem det om du vill ha det :) Själv gör jag bara nötsmör på andra nötter (än jordnötter) och då har jag alltid hittat naturella i vanliga mataffären :D

 
http://lifebymariaaa.devote

http://lifebymariaaa.devote

17 juni 2012 16:56

Fin blogg!


Ny blogg: http://lifebymariaaa.devote.se/
skriver om naglar,filmer, vardag osvosv, BESÖK!!! :D

http://lifebymariaaa.devote

 
Ingen bild

littlemissme

18 juni 2012 23:05

testa att blanda i hela ägget lätt uppvispat. blir mycket bättre näringsmässigt och miljlömässigt! eller testa att blanda i sojamjöl/silkentofu.

Sofie

19 juni 2012 11:53

Okej jag ska testa att blanda i hela ägget lätt uppvispat. Jag har nämligen testat att blanda i hela ägget i gröten tidigare (men inte vispat innan) och då smakade det bara äckligt ägg :)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards