Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 21 juli 2014

Att vara i nuet

Av Sofie - 21 juli 2014 22:29


Jag är nere i Skåne nu hos mormor och morfar precis som varje sommar. Som vanligt är det trevligt att umgås och bo hos dem. Här brukar jag kunna slappna av helt, njuta av att vara nära vattnet och bo precis vid en liten skog. Det är så himla vackert! Nu är det dessutom fenomenalt sommarväder och jag kan gå i tunna sommarklänningar hela dagen och kvällen, vi äter ute och tar kvällsdopp i solnedgången. Jag har 10 veckors total ledighet helt utan krav denna sommar, det hade jag inte förra sommaren och jag kommer knappast få det någonsin igen. Det är nu som jag verkligen borde leva i nuet och njuta av alla de där små fina stunderna som jag vet att jag skulle göra mycket för att komma tillbaka till under nästa läsår. Men min hjärna går på helvarv och har svårt att ta in allt fint den har omkring sig. Jag tänker tillbaka på USA  och ännu mer tänker jag på framtiden. Hur ska trean bli men framförallt vad ska jag göra sedan efter trean? Jag vet att det kommer bli minst ett sabbatsår med jobb och resande innan jag pluggar vidare, frågan är bara var och hur? Jag älskade Karlifornien men Australien har länge varit drömmen. Eller en jorden runt resa om jag lyckas spara ihop till det?


I USA gick det ganska bra att vara i nuet. På de flesta ställen hade jag bara ett dygn om ens det att ta in allt på varje ställe så då gjorde jag det. Många intryck på kort tid blev det. Nu är det lugnare tempo, och de där böckerna, tidningar och mobilen fylld med en massa podcast som jag längtat efter att spendera min tid med känns snarare som något jobbigt som måste hinnas med än något kul och avslappnande. Som om för varje tidning eller podcast jag lyssnar på så kan jag checka av något från en to-do-list, precis som när jag kan checka av något skolarbete. Det stressar mig och gör att jag inte känner mig ledig och inte att jag gör det jag känner för i stunden. 


Det var lite tankar från mig ikväll. Och jag fattar att det är bra att inte leva här och nu jämt, utan att tänka tillbaka på fina minnen och att planera framtiden kan göra en gott. Men jag vill njuta mer här och nu, ta in allt, vara avslappnad, inte följa några mentala to-do-listor och kunna vara spontan. Att det ska vara så svårt. Det är dags att börja prioritera min morgon- och kvällsmeditation som jag gjorde hela våren och sommaren tills jag åkte till USA och den vanan försvann. Bara andas in och ut och fokusera på det. Några andra tips på att njuta lite mer av stunden?


     Idag såg det ut såhär när vi skulle ta kvällsdopp. Vill kunna njuta av varenda ögonblick av denna fina vy!

 
 
Sally

Sally

22 juli 2014 01:54

Stressa inte över vad du ska göra efter trean, det kommer komma till dig. Tycker det är jättebra att du vill ut och resa, tror det är jätteviktigt! Det kommer bli toppen och lärorikt vad du än väljer ;)

http://www.skippanudlarna.com

 
Ingen bild

Lotta

22 juli 2014 22:49

Det känns som att jag är väldigt lik dig! Gillar också usa och speciellt Kalifornien. Är egentligen ända stället jag varit på men än då, blev kär. Det är drygt ett år kvar tills du slutar trean. Lång tid att fundera ut vad du vill göra. Som Sally skrev kommer det antagligen komma till dig om du slutar tänka för mycket.
Jag tycker du verkligen ska njuta nu och bara bada, laga mat och vad du än gillar.
En liten fråga bara, har du instagram? Vad heter du i så fall? :)

Sofie

23 juli 2014 11:46

Mm försöker göra det :) Jag heter sooofieee på instagram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21 22
23
24 25
26
27
28
29 30 31
<<< Juli 2014 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards