Sofies Wellness

Direktlänk till inlägg 5 juni 2013

Recept: Nyttig pizza på blomkålsbotten

Av Sofie - 5 juni 2013 11:26


 


Recept på blomkålspizza har jag sett lite här och var på mat- och hälsobloggar det senaste året. Men jag har inte själv testat förrän igår. Resultatet blev en så himla god och smakrik pizza, samtidigt som den var nyttig och inte "jäste i magen" som vanlig pizza brukar. Detta måste ni helt enkelt testa, jag kommer iallafall göra det fler gånger. Tveksam på blomkål i pizza? Jag själv tycker inte särskilt mycket om blomkål smakmässigt som grönsak, men jag tyckte detta var jättegott, så ni behöver inte vara rädda för blomkålen ;) Dock en negativ sak, jag var tvungen att skära i pizzan i små bitar du den inte höll jättebra ihop. Det var inget jättestort problem sålänge jag la upp bitarna på tallriken försiktigt. Men nästa gång har jag nog i ett extra ägg eller fiberhusk för att det ska hålla ihop bättre. Men nu kommer receptet:


Nyttig pizza på blomkålsbotten (1 pizza, 1-2 personer)


1/2 blomkålshuvud

1 ägg

50 g fetaost

salt o peppar


2 dl krossade tomater

1 pressad vitlöksklyfta

1 tsk torkad oregano


Valfri topping, men jag hade: Skinka, champinjoner, majs, oliver och fetaost


1. Mixa blomkål, ägg och fetaost till en smet. Krydda med salt och peppar.

2. Bre över blomkålssmeten till en platt rund cirkel på en bakplåt med bakplåtspapper. Grädda i ugnen på 225 grader i ca 15-20 min.

3. Blanda krossade tomater, vitlök och oregano. Bre över den färdiggräddade pizzan.

4. Toppa med valfri fyllning.

5. Sätt in i ugnen igen i ca 5-10 min!


  Innan ugnen


Steg för steg:

     


Trevlig onsdag! :D

 
 
Veronica

Veronica

6 juni 2013 09:59

Det är verkligen supergott med blomkålspizza!

Testa det här receptet, pizzan blir seg och faller inte sönder! Kokningen och att man pressar ur all vätska sen är det som gör det. http://matforendam.blogspot.se/2012/09/pizza-pa-blomkalsbotten.html
Man kan ta vilken ost som helst i botten t ex: chevre eller mozzarella.

http://matforendam.blogspot.se

Sofie

6 juni 2013 10:01

Ja tack för tipset :)

 
Ingen bild

Jacqueline

6 juni 2013 19:44

Hej Sofie!
Tänkte bara fråga ifall man kan använda någon annan grönsak/rotsak till bottnen, typ broccoli, rödbeta, morot? :)

Sofie

7 juni 2013 10:24

Jag vet inte riktigt för jag inte själv testat. Jag tvekar men samtidigt; varför inte pröva? Rödbetspizza låter jättespännande, det kanske jag ska försöka mig på...

 
Ingen bild

Emilia

18 juni 2013 21:34

Hej jag undrar om man ska koka blommkålen innan man mixar den?:) tack för en grym blogg!

Sofie

30 juni 2013 21:18

Tack själv för att du läser :)
Jag gjorde inte det men jag har läst på bloggar med liknande recept att de har gjort det!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Sofie - 3 november 2014 21:10


  Japp, jag låter bloggen vila ett tag nu dvs jag tar någon form av bloggpaus på obestämd tid. Energi att lägga på bloggen finns inte riktigt där för mig. Antingen vill jag göra min blogg bra och skriva regelbundet eller så vill jag inte skriva all...

Av Sofie - 18 oktober 2014 15:48

  Inställda planer med en kompis ledde till att jag hängde med familjen och ett par familjevänner ut i skogen idag. Vi hittade en massa svamp och njöt av naturen.           Självklart hade vi med oss matsäck i våra ryggsäckar! På mina mackor...

Av Sofie - 17 oktober 2014 08:00


  Här har ni veckans fredagslista:   1. MIN MORGONSTUND är något jag högt prioriterar. Till för bara några månader sedan ingick det bara att göra en smarrig frukost och äta den i lugn och ro. Nu går jag faktiskt upp ännu tidigare för att börja ...

Av Sofie - 16 oktober 2014 20:20


  Hej allihopa! Som ni säkert har märkt har jag tagit en spontan bloggpaus senaste veckorna. Främst pga bloggtorka och att mycket annat i mitt liv har tagit tid. Men nu är jag tillbaka och tänker så smått börja skriva igen. Vad är ni intresserade a...

Av Sofie - 3 oktober 2014 08:00

  Låt mig presentera veckans fredagslista:      1. Jag har hittat en podcast som egentligen inte är en podcast utan timmeslånga avsnitt med skön yogamusik. Jag använder musiken både till yoga, meditation, avslappning och som pluggmusik. Podcast...

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
          1 2
3
4
5 6 7
8
9
10 11
12
13 14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Skapa flashcards