Sofies Wellness

Alla inlägg den 4 juni 2012

Av Sofie - 4 juni 2012 20:00


 


Måndagsmiddagen kommer här:


Vit fisk med rött täcke (6 portioner)


800 g sejfile eller annan vit fisk (2 frysta block)


Röran:

12 st soltorkade tomater (ca 2 dl)

1/2 röd paprika

4 msk pinjenötter

2 tsk sambal oelek

2 vitlöksklyftor

4 msk vatten

salt o peppar


1. Tina fisken så gott som det går. Lägg i en ugnssäker form.

2. Mixa resten till en krämig röd röra. Smaka av med salt och peppar.

3. Bre röran jämt fördelat över fisken.

4. Sätt in i ugnen på 200 grader tills den är genomkokt. Hur lång tid beror på hur tinad fisken är. Om den är helt tinad, tror jag att det går på ca 10 min. Men om den är helt genomfryst mer än en halvtimme (men det är bäst om den är tinad). Min var halvtinad, dvs fortfarande kall men inte stenhård (den tog ca 22 min). Om du har en termometer är det bra, då ska innertemperatuen vara kring 60 grader.


Röran är självklart även god att äta kall som den är, eller på t.ex knäckebröd eller sås till en annars tråkig rätt!


   


Jag tycker att det är dumt att nästan all fryst fisk kommer i 400 g paket, då vi är 4 i min familj (och det är ju väldigt vanligt) och då är ca 600 g lagom för oss, och det går ju inte att dela ett fryst paket eller tina, skär och frysa in igen biten som blir över. Men man kan ju alltid spara det som blir över, och plötsligt har man två färdiga matlådor :P

Av Sofie - 4 juni 2012 11:30


    

Här är det uttaget för tidigt, den ska få en lite mörkare färg


Okej ni ska få brödreceptet som jag visat upp bilder på några gånger. Ihopgjort av mig, använde mig av tre olika recept+egna kunskaper sedan innan, och resultatet blev bra, bara det att jag trodde det skulle ha varit klart efter 45 min, men det tog 1 timme till. Så jag fick ta in och ta ut det hela tiden tills det inte var geggigt i mitten.


Morotsbröd med valnötter (1 limpa)


1 stor finriven morot

4 dl dinkelfullkornsmjöl

2 dl fiberhavregryn

1/2 dl hela linfrön

1/2 dl solrosfrön

1/2 dl pumpakärnor

1 dl grovhackade valnötter

1 1/2 tsk bikarbonat

7 st hackade katrinplommon

5 dl fil eller yoghurt


1. Sätt ugnen på 175 grader.

2. Blanda allt utom fil/yoghurt i en bunke. Häll i fil/yoghurt och blanda allt noga så att det inte blir mjölklumpar kvar.

3. Ta en brödform och lägg i ett bakplåtspapper. Häll i smeten.

4. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme och 45 min.

5. Ta ut och stjälp upp, skär i bitar och låt svalna!


 


     


Nästa gång blir det två limpor när jag väl är igång :D


Av Sofie - 4 juni 2012 07:52


 


x Två skivor hembakat bröd med varsin halva basilika/peppar microäggkaka (rör ner 1 ägg i en skål, med hackad färsk basilika och peppar, in i micron på högsta effekt i 1 min, ta ut och skär i två bitar) toppat med fetaost

x Naturell yoghurt blandat med keso och vaniljpulver med värmda jordgubbar (brukar inte de svenska färska komma nu?) och färsk basilika


En riktig frukost som skriker "kan det inte bli sommar igen?", för er som frågat om receptet på brödet så kommer det i ett tidsinställt inlägg idag när jag är i skolan. Att fixa ägg på 1 min i micron var alldeles perfekt idag när det inte fanns några tidigare kokta ägg i kylskåpet och jag orkade inte koka nya!


Efter en välbehövlig helg då jag nästan bara har tagit det lungt hemma och inte gjort något särskilt så ser jag framemot denna vecka. Fyra ynka dagar i skolan, och de sista "riktiga" dagarna med min klass någonsin. På onsdag är det ledigt, och i helgen ska vi ett gäng ut på landet innan vi splittras. Rolig vecka!


   

Förresten framsidan av tidningen var lite oroväckande. Läste ni? Jag orkade inte läsa allt jättenoga men tydligen är det höga halter av något giftigt ämne (bisfenol) i konserver och bör därför undvikas. Inte för att jag brukar äta så mycket konserver, t.ex krossade tomater köper vi i kartongförpackningar och ibland även bönor/linser/kikärter (men där kan vi förbättra oss). Men nu blir det ännu mindre av det... Fast tonfisk finns det att köpa på något annat sätt än konserv (förutom i stora färska filéer)?


Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
        1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21
22
23
24
25 26 27 28 29 30
<<< Juni 2012 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards