Sofies Wellness

Alla inlägg den 14 januari 2013

Av Sofie - 14 januari 2013 20:13


 


Som ni vet älskar jag nötter, jag är en såkallad "nötoman" ;) Dock har jag alltid haft svårt för just hasselnötter men nu har jag kommit på ett sätt att göra de så att de blir jättegoda. Nämligen att rosta dem! Alla nötter blir godare (tycker jag) när man rostar dem, men med hasselnötterna blir det något extra.


Så gör du:

Lägg några nävar hasselnötter på en plåt. Rosta i ugnen på 225 grader i ca 5-15 min (beroende på ugn). Låt svalna och "peela" sedan av det bruna skalet med händerna. Förvara i en burk!! Grymt som snack och som topping på annat :D


Och gillar man inte hasselnötter hela som dom är ändå kan man göra hasselnötssmör eller egengjord nutella med nötterna... Har ni några fler tips på vad man kan göra med hasselnötter??


Hasselnötter är fyllda med bra fetter, en del protein, antioxidanter, mycket E-vitamin och även en hel del B-vitamin, järn, kalium, kalcium, fosfor, magnesium och zink!!


 


Dagens frukost fick bli en vanlig fibehavregrynsgröt med carob och mesquite, toppat med kesokvarg, kokosflingor, rostade hasselnötter, hallon och inkabär. Mums!!

Sök i bloggen

Translate

Presentation


Välkommen till en blogg skriven av en 18-årig tjej från Stockholm om mat och hälsa! Här inspirerar jag till en hälsosam livsstil som håller på längre sikt utan dieter, kalorier och vikttänk! Jag älskar att testa nya recept och hitta på mina egna, dessa re

Följ bloggen på bloglovin

Nyttigt Gottis

Kontakta mig

                      Mail:

foodandhealthinmyway@yahoo.se

 

Instagram: sooofieee

Fråga mig

116 besvarade frågor

Middagsrecept

Topp-12 "Chokladigt"

 

Inlägg om vikt och kalorier

   

Superfood Guide

Nyttiga frukostmuffins

Kategorier

Vegetariskt

Pannkaksrecept

Andra inspirerande bloggar

Läsarfrågor med svar

Hitta recept

Matbloggstoppen

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31
<<< Januari 2013 >>>

Arkiv

Bloggar om mat

Matklubbens Topplista

Senaste inläggen

Omröstning

Varför läser du min blogg?
 För recepten
 För frukostinläggen
 För inspirationen
 För bilderna
 För att du känner mig personligen
 Annat (kommentera gärna vad då)
 Det är första gången jag besöker bloggen
 Flera av anledningarna

RSS

Hälsobloggstoppen


Ovido - Quiz & Flashcards